Otázky a odpovědi k informačním kartám
ZÁKLADNÍ POSTUP, VÝBĚR VHODNÉHO ZPŮSOBU HLÁŠENÍ A SPRÁVNÉHO FORMULÁŘE
1. JAKOU FORMU DIGITÁLNÍHO HLÁŠENÍ MÁM ZVOLIT?
- Výběr způsobu hlášení ze tří variant je čistě na subjektu provádějícím hlášení. Každý z uvedených způsobů může být výhodný pro jiný typ zaměstnavatele.
- přímé napojení informačních systémů (API): je nejjednodušší variantou pro zaměstnavatele, kteří informačním systémem disponují a kteří budou hlásit pravidelně vyšší počty zaměstnaných cizinců; výhodou je také zobrazení přehledu všech nahlášených zaměstnanců přímo v informačním systému
- webový formulář: využijí především zaměstnavatelé s nižšími počty zaměstnávaných cizinců; díky vygenerovanému identifikátoru je možné pro zjednodušení podání změnového hlášení automaticky do prázdného formuláře načíst již zadané údaje
- XML soubory zasílané datovou schránkou mohou být pohodlnou variantou pro zaměstnavatele, kteří plnění informační povinnosti delegují na jiné subjekty a zároveň mají nižší počty zaměstnaných cizinců
2. JAK SYSTÉM FUNGUJE?
- Webový formulář
- Vyplňte formulář (viz příručka)
- Po odeslání obdržíte identifikátor
- Pokud je podáno správně, do několika hodin obdržíte Osvědčení o digitálním úkonu (ODÚ) s rekapitulací všech zaslaných údajů
- Chcete-li nahlásit změnu, načtěte pomocí identifikátoru do formuláře předchozí hlášení týkající se daného pracovníka k následné editaci
- Zaslání XML souboru datovou zprávou
- Vyplňte formulář pomocí XML editoru (viz příručka) a hotový formulář podle pokynů stáhněte (automaticky je převeden do požadovaného formátu XML)
- Nebo si vytvořte XML soubor sami
- Odešlete XML soubor datovou schránkou do specializované datové schrány ÚP: 2akmgv5 (vždy 1 XML soubor 1 datovou zprávou!)
- Pokud je podáno správně, do několika hodin obdržíte Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ s rekapitulací všech zaslaných údajů, pokud je chybné, do několika minut přijde chybové hlášení a je potřeba podle pokynů v něm hlášení upravit a znovu zaslat (pak obdržíte Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ)
- Přímá integrace na rozhraní MPSV
- Připojte váš firemní software (SW) pro správu lidských zdrojů na přímé rozhraní (API)
- V tomto SW odešlete hlášení.
- Po odeslání obdržíte do datové schránky identifikátor.
- Pokud je podáno správně, do několika hodin obdržíte Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ s rekapitulací všech zaslaných údajů, pokud je chybné, do několika minut přijde chybné hlášení a je potřeba podle pokynů v něm hlášení upravit a znovu zaslat (pak obdržíte Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ)
3. KDY MÁM POUŽÍT INFORMAČNÍ KARTU A KDY SDĚLENÍ?
- Informační karta slouží pro hlášení nástupů, změn i ukončení zaměstnání při zaměstnávání občanů EU/EHP a Švýcarska, jejich rodinných příslušníků, a cizinců, kteří mají volný vstup na trh práce = nepotřebují pracovní oprávnění (např. občané Ukrajiny s udělenou dočasnou ochranou, cizinci s uděleným trvalým pobytem a další).
- Sdělení slouží pro hlášení nástupů, změn i ukončení zaměstnání při zaměstnávání cizinců, kteří potřebují pracovní oprávnění = jsou držitelé zaměstnanecké karty, modré karty, karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo povolení k zaměstnání.
- ! Je nezbytné si ještě před zahájením podávání informační povinnosti ujasnit, který formulář je ten správný. Při zvolení špatného formuláře nebudete schopni proces plnění informační povinnosti řádně a správně dokončit! Zpětně již nelze provést změnu - záměnu formulářů je nutné řešit provedením storna (viz otázka č. 24) a novým nahlášením prostřednictvím správného formuláře.
4. KDE NAJDU INFORMACE O PRAVIDLECH ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ, ROZDÍLECH MEZI JEDNOTLIVÝMI PRACOVNÍMI OPRÁVNĚNÍMI A POSTUPECH ZAMĚSTNAVATELE?
- Informace je možné nalézt na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: Zahraniční zaměstnanost (mpsv.cz).
PŘIHLÁŠENÍ, PODÁNÍ V ZASTOUPENÍ
5. JAK SE MOHU DO APLIKACE PŘIHLÁSIT?
- Přihlášení je možné pouze přes datovou schránku. O možnosti přihlášení i pomocí Identity občana (například Bankovní identita, NIA ID, mobilní klíč eGovernmentu, MojeID…) budeme informovat.
6. CO MÁM DĚLAT, KDYŽ CHCI PŘÍPRAVU HLÁŠENÍ DELEGOVAT NA TŘETÍ OSOBU?
- Připravit hlášení (nikoliv odeslat!) lze prostřednictvím XML editoru umístěného na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: Digitalizace informačních karet (mpsv.cz). Pověřený zástupce ho vyplní a vygenerovaný soubor zašle zástupci společnosti, u které dotyčný pracuje. Zástupce společnosti (resp. zaměstnavatele) následně soubor zašle do datové schránky Úřadu práce ČR: 2akmgv5.
- Hlášení musí zasílat vždy buď přímý zaměstnavatel, anebo třetí osoba prostřednictvím hlášení v zastoupení (viz otázka č. 16). Pokud by hlášení zaslala třetí osoba místo zaměstnavatele (nebo zaměstnavatelem zmocněného subjektu), bylo by tato třetí osoba automaticky zaevidována jako zaměstnavatel cizince.
7. JE MOŽNÉ PODÁNÍ V ZASTOUPENÍ?
- Ano, a to u všech možností podání, tj. webového formuláře, zaslání XML souboru i přímé integrace informačního systému s rozhraním MPSV (API).
- Nejprve je nutné získat zmocnění v systému ČSSZ: Oznámení o zmocnění k úkonům a službám ČSSZ a Úřadu práce ČR (pro zmocněnou osobu) | ePortál ČSSZ (cssz.cz).
- Zmocněnec, tj. subjekt zmocněný k podávání v zastoupení zaměstnavatele, poté může buď u webového formuláře vybrat variantu „Vyplnit v zastoupení“ (viz obrázek), zaslat XML (vlastní nebo vytvořené XML editorem MPSV) svou datovou schránkou, anebo použít přímou integraci informačního systému s rozhraním MPSV (API).
VYPLŇOVÁNÍ ÚDAJŮ
8. JAK MÁM NAHLÁSIT OBČANA UKRAJINY S UDĚLENOU DOČASNOU OCHRANOU?
- Pro nahlášení zaměstnávání osoby s udělenou dočasnou ochranou (nejčastěji občané Ukrajiny) využijte formulář „Informační karta – nástup/změn/ukončení“, neboť se jedná o osoby s volným přístupem na trh práce.
- V kolonce „Statut“ vyberte možnost „Povolen trvalý pobyt – dočasná ochrana Ukrajina“ (cizinec požívající dočasné ochrany se pro účely zaměstnání považuje za cizince s povoleným trvalým pobytem).
9. CO MÁM VYPLNIT DO KOLONKY PRACOVNÍ OPRÁVNĚNÍ, KDYŽ ZAMĚSTNANEC MÁ ROZHODNUTÍ O PŘIDĚLENÍ ZAMĚSTNANECKÉ NEBO MODRÉ KARTY, TZN. MŮŽE NASTOUPIT, ALE ZATÍM JI NEMÁ FYZICKY VYDANOU, TAKŽE NEMÁ ČÍSLO?
- Je nutné vyplnit referenční číslo volného místa. Ve chvíli, kdy zaměstnanec získá fyzicky kartu, anebo již zná číslo takovéto karty, je nutné zaslat nové hlášení.
- Do pole datum vydání uveďte datum vydání nebo obdržení Potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty.
10. JAK MÁM VYPLNIT DORUČOVACÍ ADRESU V ČR, KDYŽ CIZINEC ADRESU V ČR NEMÁ (NAPŘ. PENDLEŘI)?
- Pokud cizinec adresu v ČR nemá (např. pendleři, anebo cizinci z EU, jejichž adresu v ČR nejde zadat, resp. nenačítá se přes našeptávač), zadejte do kolonky adresu, na kterou by mu v ČR mohly být doručeny písemnosti, tj. adresu místa výkon práce nebo adresu sídla zaměstnavatele.
11. JAK MÁM NAHLÁSIT CIZINCE SPADAJÍCÍ POD § 98 PÍSM. T), U) A V) ZÁKONA O ZAMĚSTNANOSTI (V ZÁJMU ČR, WHITELIST, UMĚLECKÁ ČINNOST)?
- Od 1.1.2025 je povinné plnění informační povinnosti při zaměstnávání cizinců spadajících pod § 98 písm. t), u) a v) zákona o zaměstnanosti; jedná se o cizince:
- jejichž výkon práce na území ČR je v zájmu ČR - § 98 písm. t)
- občany 9 vybraných států: Austrálie, Japonsko, Kanada, Korejská republika, Nový Zéland, Velká Británie, Spojené státy americké, Singapur, Izrael - § 98 písm. u)
- kteří vykonávají v ČR uměleckou činnost jako členové uměleckého souboru veřejné kulturní instituce - § 98 písm. v)
- Pro splnění informační povinnosti vyberte v Informační kartě, v sekci Identifikační údaje cizince, v poli „Status“ možnost „Duchovní církve registrované v ČR“ (vlastní pole pro konkrétní případy budou implementována v brzké době).
12. CIZINEC, KTERÉHO JSEM HLÁSIL PŘES „INFORMAČNÍ KARTU“ (TEDY CIZINEC S VOLNÝM PŘÍSTUPEM NA TRH PRÁCE), ZÍSKAT STÁTNÍ OBČANSTVÍ ČR. JAK TO MÁM OHLÁSIT?
- Nahlaste tuto skutečnost jako ukončení zaměstnání (přes obecný formulář „Informační karta – nástup/změna/ukončení). Tím, že již dotyčná osoba není cizincem, bylo by její vedení v evidenci zaměstnaných cizinců irelevantní.
13. JAK MÁM ZADAT PRÁCI NA DOBU NEURČITOU?
- Pokud potřebujete zadat pracovněprávní vztah na dobu neurčitou, zadejte pouze datum nástupu (“Zaměstnání od“). Datum ukončení (“Zaměstnání do“) nevyplňujte (jde o nepovinný údaj). Po ukončení tohoto pracovněprávního vztahu však musíte jeho ukončení nahlásit.
- Při prodloužení stávajícího pracovněprávního vztahu na dobu neurčitou zadejte totožné datum nástupu jako u hlášení nástupu a změňte pouze datum ukončení zaměstnání tak, aby předmětné pole („Zaměstnání do“) zůstalo prázdné. Po ukončení tohoto pracovněprávního vztahu však musíte jeho ukončení nahlásit.
ODESÍLÁNÍ HLÁŠENÍ, HROMADNÉ PODÁNÍ
13. POTŘEBUJI NAHLÁSIT NÁSTUP DO ZAMĚSTNÁNÍ VÍCE CIZINCŮ NAJEDNOU, JAK TO MÁM UDĚLAT?
- Hromadné nástupy nejlépe nahlásíte prostřednictvím přímé integrace (API).
- Ostatní možnosti (webový formulář, odeslání XML souboru do datové schránky) s touto možností prozatím nepočítají.
- Možnost hromadného podání se připravuje (viz otázky č. 14 a 15).
14. KOLIK MŮŽU POSLAT XML SOUBORŮ DATOVOU SCHRÁNKOU NAJEDNOU?
- Vždy jen jeden XML soubor jednou datovou zprávou. Pokud máte více hlášení (XML souborů), musíte každé poslat zvlášť. V dohledné době se počítá s možností zasílat více XML souborů v jedné datové zprávě.
15. JE MOŽNÉ NAHRÁT VLASTNÍ XML SOUBOR DO XML EDITORU?
- Tato funkcionalita není aktuálně k dispozici. V dohledné době se s touto možností počítá.
INFORMACE O PODANÉM HLÁŠENÍ: OSVĚDČENÍ O DIGITÁLNÍM ÚKONU (ODÚ), IDENTIFIKÁTOR JIŽ ZADANÉHO HLÁŠENÍ, SEZNAM HLÁŠENÍ
16. JAK ZJISTÍM, ŽE JSEM SPLNIL INFORMAČNÍ POVINNOST?
- Od 1.7.2024 je v řádu několika hodin ke každému úspěšnému podání provedenému prostřednictvím webového formuláře, datové schránky i API (přímá integrace na rozhraní MPSV) odesíláno Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ. To je důkazem, že zaměstnavatel splnil informační povinnost.
- Pokud bylo Vaše hlášení neúplné, obdržíte informaci o chybě a nutnosti zaslat správné hlášení.
- Platná legislativa neukládá zaměstnavateli povinnost disponovat potvrzením o zaslání oznámení na ÚP ČR pro účely kontroly inspektorátem práce. Nicméně zaměstnavatel musí při kontrole inspektorátem práce prokázat vedení evidence cizinců, které zaměstnává.
17. MOHU SI INFORMACE O NAHLÁŠENÉM CIZINCI VYTISKNOUT?
- Nikoliv, rekapitulaci všech zaslaných údajů k jednotlivému nahlášenému případu zaměstnavatel obdrží v zaslaném Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ (viz otázka č.16).
18. K ČEMU SLOUŽÍ IDENTIFIKÁTOR?
- Identifikátor je jednoznačné ztotožnění podaného hlášení.
- Pokud bylo hlášení podáno prostřednictvím webového formuláře, slouží identifikátor k usnadnění hlášení změn nebo oprav údajů u již zadaného cizince (nelze jej použít pro hlášení jiného cizince – pokud se hlásí další cizinec, je třeba prvotní hlášení vyplnit znovu).
19. JAK MÁM POUŽÍT IDENTIFIKÁTOR PRO HLÁŠENÍ ZMĚN A OPRAV?
- Identifikátor lze využít jen ve stanovených případech (viz otázka č. 18)
- Po vybrání správného formuláře zaškrtněte možnost “Předvyplněný formulář” a zadejte číslo posledního identifikátoru k hlášenému případu.
- Zobrazí se formulář s daty načtenými z hlášení, ke kterému byl přidělen identifikátor.
- Upravte data tak, aby odpovídala skutečnosti a formulář odešlete.
20. KDE MOHU NAJÍT IDENTIFIKÁTOR JIŽ ZADANÉHO ZAMĚSTNANCE?
- Identifikátor se zobrazí ihned po nahlášení prostřednictvím webového formuláře. Identifikátor (v jiném formátu, ale rovněž funkční) je také uveden na Osvědčení o digitálním úkonu - ODÚ, a to pro všechny způsoby hlášení, tedy hlášení prostřednictvím webového formuláře, datové schránky i API (přímá integrace na rozhraní MPSV).
- Pro možnost nahrát již jednou nahlášená data je možné využít pouze identifikátor obdržený po nahlášení prostřednictvím webového formuláře (pro využití této možnosti zadejte v úvodní stránce možnost „Předvyplněný formulář“). U ostatních způsobů hlášení, tedy u podání přes datové schránky a API (přímá integrace na rozhraní MPSV), tato možnost aktuálně není dostupná.
21. MÁM VÍCE IDENTIFIKÁTORŮ NA JEDNOHO ZAMĚSTNANCE, KTERÝ MOHU POUŽÍT?
- Vždy je nutné použít ten poslední.
22. NENAŠEL JSEM IDENTIFIKÁTOR, JAK MOHU TEDY ZMĚNU NAHLÁSIT?
- Toto není problém, je však nutné formulář vyplnit znovu. Je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v předešlém hlášení a mohlo tak dojít ke správnému spárování s původním hlášením. Je žádoucí si nový identifikátor poznamenat.
- Více k hlášení změn viz otázka č. 25.
CHYBY, STORNO, HLÁŠENÍ ZMĚN
23. ZASLAL JSEM CHYBNÉ HLÁŠENÍ, CO MÁM DĚLAT?
- Pokud hlášení nemělo být vůbec podáno (nevznikla zákonná povinnost, hlášení bylo podáno na zcela jinou osobu atd.), je možné provést jeho storno (viz otázka č. 24).
- Pokud došlo k chybě pouze v některém ze zaslaných údajů, proveďte změnu (viz otázka č. 25).
24. KDY A JAK MOHU UDĚLAT STORNO NAHLÁŠENÉ KARTY?
- Storno je možné provést pouze v odůvodněných případech, kdy hlášení nemělo být vůbec podáno: především nevznikla-li zákonná povinnost cizince hlásit, hlášení bylo podáno na zcela jinou osobu atd., anebo v případě zvolení a odeslání špatného typu formuláře (informační karty místo sdělení a naopak).
- Pro opravy špatně nahlášených údajů storno nelze využít.
- Pro zadání storna je nutné se obrátit na místně příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR.
25. JAK MÁM NAHLÁSIT ZMĚNU?
- Změny se hlásí zasláním nové datové věty (nebo nového formuláře) se všemi aktuálními údaji. Nové údaje se propojí s původně zaslanými údaji a kompletně je k datu zaslání přepíší (v databázi tedy budou jako aktuální vedeny poslední zaslané údaje, ovšem s kompletní historií všech předchozích hlášení).
- Konkrétně pak podle vybraného digitálního kanálu:
- A) prostřednictvím webových formulářů o nástupu (Informační karta i Sdělení – nástup)
- použijte identifikátor, pokud jej máte (zadávali jste nástup digitálně prostřednictvím webového formuláře); zadáním identifikátoru se načtou všechny dříve nahlášené údaje o konkrétním nástupu a Vy přepíšete pouze údaj, ve kterém je změna; hlášení změny se v databázi propojí s původním hlášením
- pokud nemáte identifikátor (nástup jste nezadávali digitálně, nebo prostřednictvím jiného digitálního kanálu, nebo nemůžete identifikátor najít), je nutné údaje vyplnit; je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v hlášení nástupu a mohlo tak dojít ke správnému spárování s hlášením nástupu
- B) zasláním nového XML souboru (např. vytvořeného XML editorem MPSV) datovou schránkou
- je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v hlášení nástupu a mohlo tak dojít ke správnému spárování s hlášením nástupu
- C) zasláním nové datové věty prostřednictvím přímé integrace
- je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v hlášení nástupu a mohlo tak dojít ke správnému spárování s hlášením nástupu
Hlášení změny ve formuláři informační karty (tedy u osob bez pracovního oprávnění):
V případě, že nedochází k ukončení pracovního poměru, budou změny hlášeny formou opravy původně zadaného údaje ve formuláři – kromě měněného údaje zůstane vše ostatní stejné, tedy i datum nástupu do zaměstnání.
Pokud by došlo k ukončení pracovního poměru a uzavření nového, jiného, pracovního poměru se zaměstnancem, pak se původní informační karta ukončí a nahlásí nový nástup zaměstnance s novým datem nástupu – tedy zašlete 2 formuláře (ukončení původního zaměstnání + nový nástup do zaměstnání).
Hlášení změny ve formuláři sdělení:
Zde je hlášení navázáno na konkrétní pracovní oprávnění a ohlášené volné pracovní místo.
Pokud dojde ke změně týkající se údajů cizince (příjmení, číslo cestovního dokladu, změna adresy cizince, vzdělání atd.), zašle se oprava daného údaje, ale datum nástupu do zaměstnání se nemění (zůstává původní ohlášené).
Pokud dojde ke změně, která má za následek vydání nového pracovního oprávnění (tedy např. změna CZ-ISCO), je třeba původní hlášení ukončit a zaslat sdělení o novém nástupu cizince na novou pracovní pozici – tedy zašlete 2 formuláře (ukončení zaměstnání + nový nástup do zaměstnání).
26. JAK MÁM POSTUPOVAT PŘI PRODLOUŽENÍ ZAMĚSTNANECKÉ KARTY?
- Prodloužení zaměstnanecké karty nahlaste jako prostou změnu, tedy v původních údajích pouze uveďte číslo nové zaměstnanecké karty, její platnost a nové datum ukončení zaměstnání. Datum nástupu do zaměstnání se nezmění.
- U prodloužení zaměstnanecké karty na OAMP se může stát, že řízení o prodloužení trvá tak dlouho, že cizinec již nemá původní zaměstnaneckou kartu, ale zároveň ještě nemá ani novou kartu. Cizinec po tuto dobu (až do vydání rozhodnutí o prodloužení zaměstnanecké karty) může pracovat, a to v rámci tzv. fikce. Tuto dobu, po kterou je cizinec v zaměstnání, je nutné mít pokrytou hlášením. Změňte proto původní datum ukončení zaměstnání (tj. prodlužte platnost) a až bude mít cizinec vydanou novou zaměstnaneckou kartu, nahlaste změnu čísla (a platnosti) zaměstnanecké karty a (případně i) datum ukončení zaměstnání.
27. CO SE STANE, KDYŽ KVŮLI TECHNICKÝM PROBLÉMŮM NESPLNÍM INFORMAČNÍ POVINNOST?
- Pokud plníte informační povinnost digitálními způsoby poprvé, doporučujeme začít s dostatečným časovým předstihem, abyste stihli případné technické a jiné problémy odstranit buď díky FAQs, za pomocí Call centra nebo technické podpory (ITpodpora@mpsv.cz).
- Náležitosti a termíny podání informační povinnosti jsou pevně stanoveny zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (jejich laický rozpis naleznete pro cizince s volným přístupem na trh práce zde a pro cizince s pracovním oprávněním zde).
- Pokud se Vám nepodařilo zaslat informační povinnost včas, uchovejte si důkazy o své snaze informační povinnost splnit v zákonném termínu (např. emailovou konverzaci s pracovníkem Callcentra nebo technické podpory, hlášení chyby zpracování zaslané do vaší datové schránky atd.).
POTŘEBUJI DALŠÍ RADU
28. NEPODAŘILO SE MI MŮJ PROBLÉM VYŘEŠIT, NENALEZL JSEM ŘEŠENÍ PRO SVŮJ PROBLÉM, KAM SE MÁM OBRÁTIT?
- S technickými dotazy se obraťte se IT Helpdesk MPSV (ITpodpora@mpsv.cz).
- Obecné dotazy vyřizuje Call centrum Úřadu práce ČR.