Otázky a odpovědi k informačním kartám
...
Aktuálně nejvíce řešíte
1. Dostanu osvědčení o digitálním úkonu?
- K datu spuštění (12.2.2024) nikoli, nicméně na zajištění této funkcionality se usilovně pracuje.
- Než bude „osvědčení o digitálním úkonu“ plně funkční, uložte si zobrazenou notifikaci spolu s identifikátorem (identifikátor bude prozatím sloužit mj. jako potvrzení o podání hlášení).
- Pokud jste si vygenerovaný identifikátor neuložili a budete požadovat písemné potvrzení o podání hlášení, obraťte se na místně příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR (obdržíte jednotný email s potvrzením).
- Platná legislativa neukládá zaměstnavateli povinnost disponovat potvrzením o zaslání oznámení na ÚP ČR pro účely kontroly inspektorátem práce. Nicméně zaměstnavatel musí při kontrole inspektorátem práce prokázat vedení evidence cizinců, které zaměstnává.
2. Mohu si informace o nahlášeném cizinci vytisknout?
- V případě podání přes webový formulář nebo prostřednictvím XML souboru nikoliv.
- Nicméně v případě podání přes webový formulář si pomocí identifikátoru (který obdržíte po odeslání hlášení) můžete informace o nahlášeném cizinci prohlížet a např. pořizovat snímky obrazovky.
3. Kdy mám použít Informační kartu a kdy Sdělení?
- Informační karta slouží pro hlášení nástupů, změn i ukončení zaměstnání při zaměstnávání občanů EU/EHP a Švýcarska, jejich rodinných příslušníků, a cizinců, kteří mají volný vstup na trh práce = nepotřebují pracovní oprávnění (např. občané Ukrajiny s udělenou dočasnou ochranou, cizinci s uděleným trvalým pobytem a další)
- Sdělení slouží pro hlášení nástupů, změn i ukončení zaměstnání při zaměstnávání cizinců, kteří potřebují pracovní oprávnění = jsou držitelé zaměstnanecké karty, modré karty, karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo povolení k zaměstnání
Ostatní dotazy
3. Kde najdu informace o pravidlech zaměstnávání cizinců, rozdílech mezi jednotlivými pracovními oprávněními a postupy zaměstnavatele?
- Informace je možné nalézt na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: Zahraniční zaměstnanost (mpsv.cz).
4. Jak se mohu do aplikace přihlásit?
- Přihlášení je možné pouze přes datovou schránku. O možnosti přihlášení i přes NIA ID vás budeme informovat.
5. Jsem nepodnikající fyzická osoba a nemám datovou schránku, mohu se přihlásit?
- Nikoliv, pro podání je nutné mít zřízenou datovou schránku. Pakliže si nepodnikající fyzická osoba nebude chtít zřídit datovou schránku, je nutné toto řešit přes místně příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR.
6. Co mám vyplnit do kolonky pracovní oprávnění, když zaměstnanec má rozhodnutí o přidělení zaměstnanecké nebo modré karty, tzn. může nastoupit, ale zatím ji nemá fyzicky vydanou, takže nemá číslo?
- Je nutné vyplnit referenční číslo volného místa. Ve chvíli, kdy zaměstnanec získá fyzicky kartu a nebo již zná číslo takovéto karty, je nutné zaslat nové hlášení.
7. Kde mohu najít identifikátor již zadaného zaměstnance?
- K datu spuštění (12.2.2024) si zaměstnavatel musí zobrazený identifikátor uložit. Již brzy bude implementována funkcionalita „osvědčení o digitálním úkonu“, které zaměstnavateli přijde do datové schránky včetně identifikátoru.
8. Mám více identifikátorů na jednoho zaměstnance, který mohu použít?
- Vždy je nutné použít ten poslední.
9. Nenašel jsem identifikátor, jak mohu tedy změnu nahlásit?
- Toto není problém, je však nutné formulář vyplnit znovu. Je důležité, aby ostatní údaje, které se nezměnily, byly stejné jako v předešlém hlášení a mohlo tak dojít ke správnému spárování s původním hlášením. Je žádoucí si nový identifikátor poznamenat.
10. Jak mohu udělat storno nahlášené karty?
- Je nutné se obrátit na místně příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR.
11. Na koho se obrátit, když se mi nechtějí údaje uložit?
- S technickými dotazy se obraťte se IT Helpdesk MPSV (ITpodpora@mpsv.cz). Obecné dotazy vyřizuje Call centrum Úřadu práce ČR.
12. Při vypisování číselníku jsem nenašel adresu ČR?
- Pro zobrazení našeptávače je potřeba zadat alespoň část názvu ulice a alespoň jedno číslo. Případně je možnost se obrátit na Call centrum ÚP.
13. Jak mám zadat místo výkonu práce, pokud má zaměstnanec více míst výkonu práce?
- Pokud místo výkonu práce není jedna konkrétní adresa, je k zadání místa výkonu práce k dispozici druhé pole, kam je možné zadat slovní popis (např. konkrétní průmyslová zóna, obec, případně i kraj, pokud místo výkonu práce nelze určit konkrétněji)
14. Při vypisování do číselníku jsem nenašel profesi, na kterou je zaměstnanec přidělen?
- Je možné zadat příbuzný okruh profese nebo nahlédnout do databáze: Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO) | ČSÚ (czso.cz). Případně je možnost obrátit se na Call centrum ÚP.
15. Co mám dělat, když chci přípravu hlášení delegovat na třetí osobu?
- Pro tento případ je možné využít XML editor umístěný na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: Digitalizace informačních karet (mpsv.cz). Pověřený zástupce ho vyplní a zašle zástupci společnosti, u které dotyčný pracuje, a následně soubor zašle do datové schránky Úřadu práce ČR: 2akmgv5.
16. Je možné podání v zastoupení?
- K datu spuštění (12.2.2024) je podání v zastoupení možné pouze pro zaslání hlášení pomocí přímé integrace. Pro podání prostřednictvím webového formuláře a zaslání XML souboru přes datovou schránku nikoli, nicméně na zprovoznění této funkcionality se usilovně pracuje.
17. Uvidím jako zaměstnavatel přehled všech svých nahlášených zaměstnanců?
- V případě podání přes webový formulář nebo prostřednictvím datové schránky nikoliv. V případě přímé integrace uvidíte přehled všech svých nahlášených zaměstnanců ve svém informačním systému.