Postup zaměstnavatele

Občané EU/EHP a Švýcarska nebo jejich rodinní příslušníci mají volný vstup na trh práce a nepotřebují pro účely zaměstnání na území ČR pracovní oprávnění (například povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu, modrou kartu nebo kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance), jako je tomu v případě cizinců ze zemí mimo EU.

Jejich zaměstnavatel má však povinnost o jejich nástupu informovat Úřad práce a vést jejich evidenci.

Informační povinnost

Jako zaměstnavatel jste povinen nejpozději v den nástupu cizince, který nastoupil do zaměstnání, informovat o této skutečnosti Úřad práce příslušný podle místa výkonu práce. Informace obsahuje údaje vedené v evidenci, kterou jste jako zaměstnavatel povinen vést (viz. níže).

Každou změnu těchto údajů máte povinnost nahlásit nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala nebo kdy jste se o ní dozvěděl.

Při ukončení zaměstnání jste jako zaměstnavatel povinen tuto skutečnost oznámit příslušnému Úřadu práce nejpozději do 10 kalendářních dnů od skončení zaměstnání nebo vyslání (tuto povinnost zaměstnavatel nemá, skončilo-li zaměstnání nebo výkon práce na území ČR těchto osob dnem původně zaměstnavatelem oznámeným).

Forma podávání informační povinnosti

Na výběr máte jednu z těchto tří forem:

  • Zasláním XML souboru (např. vytvořeného pomocí XML editoru MPSV) do datové schránky Úřadu práce ČR (2akmgv5)*

  • Přímou integrací Vašeho informačního systému s rozhraním MPSV

Vedení evidence

Jako zaměstnavatel jste povinen vést evidenci občanů EU/EHP a Švýcarska a jejich rodinných příslušníků a rodinných příslušníků občana ČR, které zaměstnáváte a uchovávat kopie dokladů. Bližší informace jsou dostupné v sekci Evidence cizinců, občanů EU/EHP, Švýcarska a jejich rodinných příslušníků a uchovávání dokladů.