Příspěvek na bydlení

Příspěvek na bydlení

Na tomto místě vám poskytneme veškeré potřebné informace a podporu při žádosti o příspěvek na bydlení. Vzhledem k současné situaci, která je pro mnohé z nás složitá, jsme se rozhodli učinit několik zásadních změn v oblasti příspěvku na bydlení.

Jedním z výsledků je maximálně zjednodušený formulář žádosti o příspěvek, který zvládnete bez komplikací vyplnit během několika minut z pohodlí vašeho domova. Maximum informací si stát zajistí sám. Zároveň se náklady na bydlení a příjmy rodiny revidují již pouze jednou za půl roku. A navíc všichni stávající příjemci příspěvku na bydlení mohou své pravidelné zúčtování provést také v novém online prostředí. Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.

Další úpravy příspěvku na bydlení, které začínají platit od ledna 2023, narovnávají především podmínky pro jednotlivé domácnosti.

 

 

Průměrná výše příspěvku na bydlení je zhruba 4.100 Kč měsíčně.

Pokud máte připravené vše potřebné, podáte žádost rychle a pohodlně.

O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně!

V případě problémů či nejasností vám pomůžeme na čísle 950 194 444 v pracovní době.

Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.

Vyplnit formulář

Orientační kalkulačka

Nejprve chci získat více informací

Přihlášení se k vyplnění formuláře musí vždy provádět osoba, která přímo žádá o příspěvek. Nelze žádat za jinou osobu (např. rodiče, prarodiče).

Dodatečné podání na výzvu online

Máte již podanou online žádost o příspěvek na bydlení?
Úřad práce Vám poslal na Váš e-mail výzvu, abyste ještě nějaké doklady dodatečně doložili?
Pokud ano, použijte tlačítko „Dodatečné podání na výzvu online“
Pro doložení na výzvu máte k dispozici lhůtu 3 dnů ode dne, kdy jste obdržel/a e-mail s výzvou.

JAK NA TO

Do vyplňování můžete skočit rovnýma nohama, nebo si nejdřív pustit video, ve kterém vám vše vysvětlíme.

 

 

KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT

Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě. Podívejte se na konkrétní případy.

Rodina

Jana a Karel bydlí v nájmu v Ústí nad Labem. Mají dvě děti ve věku 8 a 10 let. Jejich čistý příjem je 38.348 Kč. Za nájem platí každý měsíc 12.000 Kč a za náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) platí měsíčně 6.620 Kč. Mohou tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.116 Kč měsíčně.

Důchodkyně

Helena je ovdovělá důchodkyně a bydlí ve vlastním domě v Javorníku. Její náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) jsou 6.800 Kč měsíčně. Pobírá důchod ve výši 13.800 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 2.660 Kč měsíčně.

Samoživitelka

Petra je samoživitelka a bydlí v nájemním bytě v Olomouci se dvěma dětmi ve věku 8 a 11 let. Její čistý měsíční příjem je 27.290 Kč. Za nájem a náklady na bydlení vydá každý měsíc 15.620 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.433 Kč měsíčně.

 

 

CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT

Než se pustíte do vyplňování formuláře, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.

 

Potvrzení o výši příjmu

Pokud pobíráte výplatu či mzdu, budeme potřebovat potvrzení o výši příjmu (např. výplatní pásku).

Potvrzení nákladů na služby

Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.

Potvrzení nákladů na energie

Doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.

Nájemní smlouva

Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.

Potvrzení o studiu

V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.

Vyúčtování služeb a energií

Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.

Prohlášení dalších osob

Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat podepsat prohlášení.

 

JAK SE PROKÁŽU

Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do našeho formuláře nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana nebo Datové schránky. Zároveň vás upozorňujeme, že formulář může vyplnit pouze ten, kdo o příspěvek žádá na sebe a pro svou domácnost. Nelze tedy žádost podat za někoho jiného (např. vnuk nemůže požádat pod svou Identitou občana za svou babičku).

V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.

Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.

Další možností, jak se prokázat, je přihlášení přes datovou schránku. Pokud ji nemáte, stačí navštívit nejbližší CzechPoint například na pobočce České pošty. Pro zjednodušené přihlašování lze následně nainstalovat aplikaci Mobilní klíč do mobilního telefonu nebo tabletu. Veškeré podrobnosti o datových schránkách zjistíte na info.mojedatovaschranka.cz.

Více informací ke zřízení Identity občana

 

Přejít na formulář

Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.

V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.

 

ČASTO KLADENÉ OTÁZKY

Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho, obraťte se na operátory helpdesku, kteří vám rádi pomohou.

Poslední aktualizace: 5. 1. 2023

Menu