Příspěvek na bydlení
Na tomto místě vám poskytneme veškeré potřebné informace a podporu při žádosti o příspěvek na bydlení. Vzhledem k současné situaci, která je pro mnohé z nás složitá, jsme se rozhodli učinit několik zásadních změn v oblasti příspěvku na bydlení.
Jedním z výsledků je maximálně zjednodušený formulář žádosti o příspěvek, který zvládnete bez komplikací vyplnit během několika minut z pohodlí vašeho domova. Maximum informací si stát zajistí sám. Zároveň se náklady na bydlení a příjmy rodiny revidují již pouze jednou za půl roku. A navíc všichni stávající příjemci příspěvku na bydlení mohou své pravidelné zúčtování provést také v novém online prostředí.
Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.
Průměrná výše příspěvku na bydlení je přes 6.000 Kč měsíčně.
Pokud máte připravené vše potřebné, podáte žádost rychle a pohodlně.
O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně!
V případě problémů či nejasností vám pomůžeme na čísle 950 194 444 v pracovní době.
Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.
Přihlášení se k vyplnění formuláře musí vždy provádět osoba, která přímo žádá o příspěvek. Nelze žádat za jinou osobu (např. rodiče, prarodiče).
Nejprve chci získat více informací
Máte již podanou online žádost o příspěvek na bydlení?
Úřad práce Vám poslal na Váš e-mail výzvu, abyste ještě nějaké doklady dodatečně doložili?
Pokud ano, použijte tlačítko „Dodatečné podání na výzvu online“
Pro doložení na výzvu máte k dispozici lhůtu 3 dnů ode dne, kdy jste obdržel/a e-mail s výzvou.
Dodatečné podání na výzvu online
KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT
Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě. Podívejte se na konkrétní případy.

Rodina
Jana a Karel bydlí v nájmu v Ústí nad Labem. Mají dvě děti ve věku 8 a 10 let. Jejich čistý příjem je 38.348 Kč. Za nájem platí každý měsíc 12.000 Kč a za náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) platí měsíčně 6.620 Kč. Mohou tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.116 Kč měsíčně.

Důchodkyně
Helena je ovdovělá důchodkyně a bydlí ve vlastním domě v Javorníku. Její náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) jsou 6.800 Kč měsíčně. Pobírá důchod ve výši 13.800 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 2.660 Kč měsíčně.

Samoživitelka
Petra je samoživitelka a bydlí v nájemním bytě v Olomouci se dvěma dětmi ve věku 8 a 11 let. Její čistý měsíční příjem je 27.290 Kč. Za nájem a náklady na bydlení vydá každý měsíc 15.620 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.433 Kč měsíčně.
CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT
Než se pustíte do vyplňování formuláře, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.
Potvrzení o výši příjmu
Pokud pobíráte výplatu či mzdu, budeme potřebovat potvrzení o výši příjmu (např. výplatní pásku).
Potvrzení nákladů na služby
Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
Potvrzení nákladů na energie
Doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.
Nájemní smlouva
Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.
Vyúčtování služeb a energií
Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.
Prohlášení dalších osob
Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat podepsat prohlášení.
JAK SE PROKÁŽU
Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do našeho formuláře nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana nebo Datové schránky. Zároveň vás upozorňujeme, že formulář může vyplnit pouze ten, kdo o příspěvek žádá na sebe a pro svou domácnost. Nelze tedy žádost podat za někoho jiného (např. vnuk nemůže požádat pod svou Identitou občana za svou babičku).

V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.

Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.

Další možností, jak se prokázat, je přihlášení přes datovou schránku. Pokud ji nemáte, stačí navštívit nejbližší CzechPoint například na pobočce České pošty. Pro zjednodušené přihlašování lze následně nainstalovat aplikaci Mobilní klíč do mobilního telefonu nebo tabletu. Veškeré podrobnosti o datových schránkách zjistíte na info.mojedatovaschranka.cz.
Více informací ke zřízení Identity občana
Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.
V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho, obraťte se na operátory helpdesku, kteří vám rádi pomohou.
Mohu někde zjistit, jakou částku bych mohl/a na příspěvku na bydlení získat?
Pro zjištění orientační výše příspěvku na bydlení můžete využít online kalkulačku na našem webu. Jedná se o orientační výpočet po zadání základních údajů jako je počet členů domácnosti, bydliště, čistý příjem a vaše náklady.
Co potřebuju pro vyplnění nového formuláře?
Pro přihlášení je třeba elektronická identita občana. Díky tomu se automaticky vyplní základní údaje o žadateli. Dál se vyplňují a prokazují (formou naskenovaných nebo vyfocených příloh) zjednodušeně řešeno všechny doklady o příjmech domácnosti za uplynulé čtvrtletí a doklady o nákladech za bydlení. V případě nájemního bydlení je třeba přiložit nájemní smlouvu. Dále je třeba doložit platby za energie a služby, třeba bankovní výpis nebo SIPO.
V čem je to jednodušší? Kolik času ušetřím?
Především nemusíte nikam chodit ani shánět žádné úřední dokumenty. Vyplňuje se jediný formulář, přílohy stačí vyfotit na chytrý telefon a nahrát do systému. Ten je nově uživatelsky vlídnější, vyplňují se vždy jen nezbytné položky a oproti původnímu formuláři dokáže nový systém odhalit některé chyby, kterých se žadatelé při vyplňování formuláře mohou dopustit. Našeptávač vždy poradí a vysvětlí, co se do dané položky zadává a jaké jsou varianty. Výrazně se tak zkrátí potřebný čas, který s podáním žádosti strávíte.
Jak zjistím, jestli mám na příspěvek nárok?
Zjednodušeně řečeno platí pravidlo, že nárok má každý, kdo za bydlení (např. nájem vč. energií a služeb) platí částku přesahující třetinu jeho příjmů a zároveň třetina příjmů není vyšší než normativní náklady na bydlení stanovené zákonem. Požádat mohou vlastníci nebo nájemci, nárok můžete mít i když bydlíte trvale na vlastní chalupě nebo v podnájmu. Pokud si nejste jistí, můžete si vyplnit orientační kalkulačku, trvá to jen pár minut. Kalkulačka ukáže, jestli můžete mít nárok a jak vysoký příspěvek na bydlení přibližně můžete dostat. Orientační výpočet příspěvku na bydlení (energetickyprispevek.cz).
Za jak dlouho musím o příspěvek na bydlení žádat znovu?
Díky změně zákona už nemusíte. Dosud se žádost podávala znovu každý rok, teď stačí vyplnit formulář online (anebo požádat na Úřadu práce) a následně chodí peníze každý měsíc pravidelně. Od 1. ledna 2023 bude stačit aktualizovat údaje o příjmech a nákladech na bydlení jen dvakrát ročně, doposud je to čtvrtletně. Toto bude možné udělat opět v online prostředí bez nutnosti chodit osobně na úřad.
Když jsem důchodce, co konkrétně potřebuji k prokázání příjmů a nákladů na bydlení?
U seniorů, pokud nemají kromě důchodu další příjem, je vyplnění formuláře nejjednodušší. Stačí totiž zaškrtnout, že žadatel pobírá důchod a my už si data ověříme sami. Není tedy třeba shánět žádné další potvrzení. Pouze platí, že se musí dokladovat kompletní uhrazené náklady za bydlení. Když bydlíte ve vlastním, ověříme si to sami v katastru. Pokud ne, tak stačí kopie nájemní smlouvy, dále také účty za energie a služby spojené s bydlením.
Proč mám žádat zrovna o příspěvek na bydlení? Nepomůže stát plošně s rostoucími cenami energií všem?
Není možné rozdávat peníze všem, když čelíme rekordnímu zadlužení státní kasy. Příspěvek na bydlení je nejdostupnější nástroj pomoci státu, na který mají nárok díky lednovému navýšení normativů stovky tisíc domácností, ovšem doposud jej čerpá jen část z nich. Proto přicházíme s maximálním možným zjednodušením, abychom pomoc přiblížili i lidem, kteří se kvůli rostoucím cenám bydlení, zejména za vytápění a elektřinu, dostali do finančních problémů.
Mohu pomoci třeba své babičce, když si s online prostředím neví rady?
Podmínkou je elektronická identita žadatele, tedy v tomto případě babičky. Třeba Bank ID má většina běžných uživatelů bankovních účtů a často o tom neví. Vyřízení elektronické identity na Czech pointu trvá přibližně 15 minut a zvládne ho každý dospělý občan. Pak už se stačí přihlásit a začít vyplňovat. Určitě starší lidé ocení, když jim zapůjčíte svůj počítač nebo jim s vyplňováním, třeba v jejich tabletu, pomůžete. Srozumitelnost formuláře jsme si předem vyzkoušeli u vzorku seniorů a s rezervou do hodiny byli schopni žádost vyplnit a odeslat.
Jak se prokazuje příjem, pokud sdílím domácnost s OSVČ?
Má-li osoba, s níž sdílíte domácnost, příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, pak je třeba podat standardní žádost. Bohužel zatím tuto zjednodušenou online žádost není možné využít v případě, že příjmy žadatele nebo další společně posuzované osoby pocházejí ze samostatné výdělečné činnosti.
JAKÉ DALŠÍ PŘÍSPĚVKY JE MOŽNÉ VYŘÍDIT ONLINE?
Digitalizace a zjednodušování jsou naší prioritou. Na začátku července jsme spustili online žádost o příspěvek na bydlení. Od srpna je zjednodušený formulář dostupný také pro rodičovský příspěvek. Online je nově možné také měnit každé tři měsíce jeho výši. V září jsme spustili zjednodušenou online žádost i pro přídavek na dítě. Online varianta je přívětivá především pro žadatele, který nemusí osobně navštívit úřad a pohodlně všechno vyřídí z pohodlí domova. Pro podání žádosti touto formou postačí fotografie příslušných dokumentů pořízených třeba chytrým mobilem. Výhodou samozřejmě jsou i větší možnosti využití automatického zpracování dat, které výrazně urychlují celý proces.
Je možné požádat o příspěvek na bydlení, pokud užívám byt na základě věcného břemene?
Ano. Kromě vlastníku, nájemníků a družstevníků mohou žádat o příspěvek na bydlení i ti, kteří užívají byty a domy na základě věcného břemene. Pro tento typ bydlení ale není určená zjednodušená online žádost.
Jsem důchodce, co mám dělat, pokud chci žádost podat novým způsobem, ale nejsem tak zručný v práci s počítačem?
Velmi rádi vám pomohou pracovníci call centra na bezplatné lince 800 779 900. Když tam zavoláte, tak Vás žádostí provedou. Případně můžete požádat o pomoc někoho z příbuzných nebo známých. Skutečně je to velmi jednoduché. Budete však potřebovat Vaši elektronickou identitu. Jestli máte účet v bance, tak je velmi pravděpodobné, že spolu s ním již máte tzv. Bank ID. Pokud ne, pak navštivte nejbližší Czech point, který bývá například na poště nebo na obecním, městském nebo krajském úřadě. Tam elektronickou identitu vyřídíte během pár minut. Rozhodně se Vám to vyplatí, bude se využívat čím dál častěji a do budoucna Vám to ušetří spoustu času a cestování.
Potvrzení o výši příjmů
K ověření příjmů bohužel nestačí výpis z internetového bankovnictví s částkou vaší výplaty. Budeme potřebovat scan či fotku výplatního lístku nebo potvrzení od zaměstnavatele. Také bude třeba identifikační číslo (IČ) zaměstnavatele, rozsudek o stanovení výživného (máte-li ho k dispozici) případně aktuální výměr důchodu od jiných plátců, než je Česká správa sociálního zabezpečení.
Potvrzení nákladů na služby
Budete potřebovat scan nebo fotografie dokladů, které potvrzují vaše náklady na služby. Náklady můžete také prokázat potvrzením o platbě z vašeho internetového bankovnictví. Případně můžete použít příjmové doklady, ústřižky složenky, doklady SIPO. Jde například o dodávku tepla a centrální dodávku teplé vody, dodávku vody, vodné, stočné, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor, odvoz odpadních vod, odvoz komunálního odpadu, společnou televizní a rozhlasovou anténu.
Potvrzení nákladů na energie
Budete potřebovat doklad o výši nákladů na energie, které jste uhradili v předepsaných měsících. Můžete doložit buď scan dokumentů od dodavatele energií, nebo potvrzení o platbě z vašeho internetového bankovnictví, případně příjmové doklady, ústřižky složenky, doklady SIPO.
Nájemní smlouva
Vložte prosím nájemní smlouvu, včetně případných dodatků, a rozpis služeb a energií. Postačí nám vložit scan nebo fotky vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
U studentů na střední, vyšší odborné nebo vysoké škole v ČR se dokládá potvrzení o studiu prokazující školu a formu studia, které vydá daná škola. Potvrzení o povinné školní docházce (základní škola) se dokládá, pouze pokud se jedná o školní rok začínající v kalendářním roce, v němž dítě dovršilo patnáctý rok věku.
Vyúčtování služeb a energii
Obdrželi jste v uvedených měsících předepsaného období přeplatek za služby nebo energie? Uhradili jste v uvedených měsících nedoplatek za služby nebo energie? Budeme potřebovat vyúčtování, které vám dodavatel zaslal. Potřebný je také rozpis záloh energií a služeb.
Prohlášení dalších osob
Pokud má daná osoba Identitu občana, prohlášení společně posuzované osoby vyřídí elektronicky, z mobilního telefonu nebo svého počítače. Osoba se přihlásí na portál MPSV a své osobní údaje načte do aplikace Společně posuzované osoby a vygeneruje prohlášení do souboru PDF. Formulář přiložte jako přílohu do žádosti o příspěvek na bydlení.
Pokud Identitu občana nemá, bude potřebné vytisknout, vyplnit, podepsat a vložit jako přílohu PROHLÁŠENÍ společně posuzované osoby (108.91 kB). Nebo může být prohlášení přiloženo ve formě shodného ručně psaného textu s doplněnými údaji a podpisem společně posuzované osoby.
Poslední aktualizace: 23. 10. 2023