Databáze rekvalifikací a kurzů dalšího vzdělávání

Výzva pro vzdělavatele

Nabízejte své kurzy v eshopu rekvalifikací a vzdělávacích kurzů

Vy školíte, my platíme!

  • Nabízejte v našem eshopu své kurzy zcela zdarma
  • Nově můžete nabízet i neakreditované kurzy v oblasti digitálního vzdělávání, také kurzy s online výukou v českém a anglickém jazyce
  • Vaše kurzy klientům zcela nebo zčásti proplatíme až do výše 50 tisíc Kč
  • V tomto roce proplatíme kurzy až 20 tisíc klientům v celkové výši až do 1 miliardy korun
  • Na kurzy se mohou hlásit zaměstnaní, ti co práci hledají, podnikatelé, nebo rodiče na rodičovské dovolené i studenti
  • Žádná byrokracie, vše vyřídíte vy i klienti online
  • Chystáme propagaci nového eshopu mezi klienty

Co musím splnit, abych mohl nabízet kurzy?

Kurzy můžete u nás nabízet, pokud disponujete příslušným oprávněním. Toto oprávnění se liší podle toho, zda budete nabízet rekvalifikační kurzy, nebo vzdělávací kurzy. Jeden vzdělavatel může zároveň nabízet jak rekvalifikační kurzy, tak vzdělávací kurzy, pro každý z nich ale musí splňovat podmínky k jejich poskytnutí.

Vstoupit do aplikace

Podmínky od 1.3.2025

POZOR UKONČOVÁNÍ PROJEKTŮ FINANCOVANÝCH Z NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY

NPO – Vzdělávám se v DIGI (zvolené rekvalifikace)

  • Termín předložení všech dokumentů souvisejících s ukončením rekvalifikace, včetně faktury je 30. listopadu 2025.
    Žádost o Příspěvek na zvolené rekvalifikace bude možné podávat i nadále, jejich financování je zajištěno z Operačního programu Zaměstnanost plus.

NPO – Kurz DIGI vzdělávání

  • Zájem o kurz digitálního vzdělávání (přihlášku) je možné prostřednictvím Jsem v kurzu | MPSV podat nejpozději do 31. října 2025.
  • Kurz digitálního vzdělávání musí být realizován (ukončen) nejpozději do 31. prosince 2025.
  • Požadované dokumenty ke kurzům ukončeným během prosince 2025 musí být do Databáze rekvalifikací a kurzů dalšího vzdělávání vloženy nejpozději 31. ledna 2026. V opačném případě nebude možné Příspěvek na úhradu kurzu digitálního vzdělávání poskytnou.

Úřad práce ČR informuje, že vzdělávací zařízení není oprávněno jakkoli napomáhat k zajištění refundace uhrazené finanční spoluúčasti zájemcem o kurz a tím snižovat motivační účinek této spoluúčasti. Pokud bude takové jednání vzdělávacího zařízení kontrolou Úřadu práce ČR zjištěno, jedná se o porušení Podmínek a Příspěvek na úhradu kurzu digitálního vzdělávání nebude poskytnut.

Vzhledem ke zjištěním z provedených kontrol Úřad práce ČR připomíná, že není možné, aby se kurzu digitálního vzdělávání účastnilo v jednom termínu více než 15 účastníků.

Pokud vzdělavatel vypíše vícekrát jeden a ten samý termín kurzu a následně bude kontrolou zjištěno, že došlo ke sloučení všech nahlášených účastníků z vypsaných termínů, jedná se o porušení Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a kurzů dalšího vzdělávání (překročení maximálního počtu účastníků v jenom termínu kurzu), které může mít za následek vyřazení vzdělavatele z Databáze.

Důležité informace a často kladené dotazy

Řídíte se podmínkami zákona o zaměstnanosti. Dle těchto podmínek můžete nabízet zvolené rekvalifikace. Klienti si vybírají z vaší nabídky zvolených kurzů a prostřednictvím aplikace žádají Úřad práce o jeho úhradu.

Zabezpečované rekvalifikace dle tohoto zákona za vás nabízí Úřad práce na základě uzavřené rámcové smlouvy. Účast na těchto kurzech řeší s klienty úřad práce sám.

Oprávnění pro poskytování rekvalifikačních kurzů

K poskytnutí rekvalifikace, a tedy i jejímu publikování v Databázi musíte mít pro daný kurz příslušné oprávnění podle zákona o zaměstnanosti, a to buď:

  • mít kurz akreditovaný MŠMT,
  • kurz musí být součástí akreditovaného vzdělávacího programu podle zvláštního právního předpisu (například se jedná o vzdělávání zdravotnického personálu nebo vzdělávání v sociálních službách),
  • být školou nebo školským zařízením, přičemž kurz je součástí oboru zapsaného ve školském rejstříku,
  • kurz je vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu, například se může jednat o obsluhu stavebních strojů nebo některé kurzy v oblasti elektrotechniky.

Jste-li rekvalifikačním zařízením, není Vaší povinností k nabídce a zajištění poskytnutí rekvalifikace Databázi využívat.

Příspěvek úřadu práce na rekvalifikační kurz

Poskytování finančních prostředků na zajištění rekvalifikací se řídí zákonem o zaměstnanosti a účast může být plně hrazena Úřadem práce. Výjimkou je případ zvolené rekvalifikace, u nichž může být účast hrazena konkrétnímu účastníkovi jen do souhrnné výše 50 000 Kč v posledních třech letech.

Kurzy, které nesplňují podmínky pro rekvalifikace dle zákona o zaměstnanosti, můžete poskytnout jako vzdělávací kurzy.

Pozor, jedná se pouze o kurz v oblasti digitálního vzdělávání jehož obsahem je:

  1. Rozvoj digitálních dovedností v oblasti informačních technologií (dále jen „IT“), tj. vzdělávání, které obsahuje výhradně získání přenositelných digitálních kompetencí a IT dovedností, tj. například vzdělávání, které výhradně či z významné části spočívá v získání dovedností nezbytných k obsluze, tvorbě či správě softwaru, počítačů a jiných IT zařízení a počítačových sítí anebo
  2. Rozvoj digitálních dovedností v oblasti Průmyslu 4.0, tj. vzdělávání, které souvisí s konceptem Průmyslu 4.0, robotizací a digitalizací práce a využívání autonomních systémů a umělé inteligence. Zpravidla se jedná o vzdělávání k získání schopnosti obsluhovat či programovat výrobní stroje přímo ve výrobě, např. obsluha CNC strojů, nikoliv však vlastní tvorba software pro tyto stroje. Za digitální vzdělávání v oblasti rozvoje digitálních dovedností v oblasti průmyslu 4.0 je rovněž považováno vzdělávání, kde digitální dovednosti nejsou nutně primárním cílem vzdělávání, ale osvojení si digitálních kompetencí je důležitým prostředkem pro využívání, ovládání a správu digitálních nástrojů potřebných pro výkon povolání (např. účetnictví s využitím výpočetní techniky atd.).

Kurz digitálního vzdělávání musí být primárně zaměřen na oblast rozvoje digitálních dovedností v oblasti informačních technologií či v oblasti Průmyslu 4.0 nebo musí být rozvoj těchto dovedností nezbytný pro výkon povolání, ke kterému se kurz váže. Není tedy možné ke kurzům, které ze své povahy nerozvíjejí digitální dovednosti doplnit část, která by dílčím způsobem doplňovala digitální obsah do jinak obsahově nedigitálního kurzu. Rozvoj digitálních dovedností musí být nezbytný pro výkon povolání, ke kterému se kurz váže.

Přečtete si důkladně Podmínky nebo často kladené dotazy. Každý kurz, který nesplní tyto podmínky bude Úřadem práce ČR z Databáze vymazán.

Oprávnění pro poskytování vzdělávacích kurzů

Musíte disponovat oprávněním ke vzdělávací činnosti. Takovýmto oprávněním je u podnikatelských subjektů zejména živnostenské oprávnění. V tomto případě je zcela zásadní, že živnostenské oprávnění musí být přímo vydáno na mimoškolní vzdělávací činnost, případně činnost kulturně-vzdělávací. Obecné živnostenské oprávnění, z něhož není patrné oprávnění ke vzdělávací činnosti, je nedostačující. V případě neziskových organizací musí být vzdělávací činnost vymezena v zakladatelském právním jednání.

Příslušným oprávněním musíte v době vstupu do Databáze disponovat po dobu alespoň 18 měsíců, přičemž oprávnění a rozhodná doba se vztahují k danému subjektu, tj. IČ. Rozhodnou dobu nelze naplnit prostřednictvím například oprávnění Vašeho lektora.

Vzdělávací kurz a vzdělávací zařízení však musí splňovat další podmínky, tzv. minimální standardy vzdělávání. Musíte tedy mít zajištěny vhodné prostory, případně disponovat vhodným materiálně technickým zázemím. Samozřejmostí je, že v případě že nabízený kurz podléhá certifikaci třetí strany (například tvůrce softwaru) musíte jako vzdělavatel, nebo Vaši lektoři, splňovat podmínky této certifikace.

Co musí splňovat lektor

Minimální standardy jsou stanoveny i pro lektory. Ti musejí mít alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem a odbornou praxi v oboru v délce 5 let. S dosažením vyššího vzdělání se délka vyžadované odborné praxe krátí (až na 1 rok), přičemž odbornou praxí se míní praxe ve vzdělávaném oboru.

Aktuálně je možné v Databázi nabízet pouze vzdělávací kurzy v oblasti digitálního vzdělávání, které jsou delší než 16 hodin a výuka probíhá v českém nebo anglickém jazyce.

Příspěvek úřadu práce na vzdělávací kurz

V případě vzdělávacích kurzů je po účastníkovi vyžadována povinná minimální spoluúčast, a to ve výši 18 % konečné ceny kurzu (82 % uhradí úřad práce). Vaší povinností jako vzdělávacího zařízení je tuto minimální spoluúčast po účastníkovi vyžadovat před zahájením kurzu. Nejvýše ale může Úřad práce jednomu účastníkovi poskytnout ve třech letech příspěvky do souhrnné výše 50 000 Kč.

Nabídka kurzů je dostupná komukoliv, kdo má zájem se vzdělávat.

Může se jednat o nezaměstnané osoby registrované úřadem práce, zaměstnané osoby, ekonomicky neaktivní, jako například rodiče na rodičovské dovolené, nebo studenty.

Jak se přihlásit do aplikace?

Pro přihlášení použijte datovou schránku, případně některý z nabízených identifikačních prostředků Identity občana (bankovní identita, NIA ID, eObčanka atd.)

Je aplikace zdarma, nebo musím něco zaplatit?

Aplikace je pro Vás připravena zcela zdarma.

Jak se registrovat?

Jednoduše, online, bez nutnosti cokoliv fyzicky dokládat na pobočce Úřadu práce.

Po přihlášení do aplikace datovou schránkou, případně některým z nabízených identifikačních prostředků Identity občana (bankovní identita, NIA ID, eObčanka atd.) vyplníte nebo aktualizujete základní informace a kontaktní údaje. Registraci dokončíte tlačítkem Publikovat registraci. Zde je vyžadováno odsouhlasit Podmínky pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (doporučujeme si přečíst podmínky před samotnou registrací, jsou zveřejněné na této stránce). Tímto se ve Vašem profilu automaticky uloží odsouhlasené Podmínky s datem vyjádření Vašeho souhlasu.

Každý vzdělavatel může mít nejvýše jednu registraci, která je vázána na jeho IČO.

Po přihlášení do aplikace se mi zobrazil profil s předvyplněnými informacemi. Můžu je změnit?

Ano, pokud jste se přihlásili do aplikace a vidíte předvyplněné informace, tak je můžete aktualizovat nebo doplnit. Informace o Vás jsme získali z naší předchozí spolupráce, nebo jsme je získali z veřejných databází (např. databáze rekvalifikací MŠMT). Chtěli jsme Vám tím ušetřit čas při vyplňování registrace.

Přijal jsem v aplikaci Podmínky pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání. Musím je vytisknout, podepsat a poslat na pobočku Úřadu práce?

Ne, Vámi odsouhlasené Podmínky v aplikaci jsou automaticky platné a potvrzené přes vaši e-identitu (prostředek elektronické identifikace, přes který jste se do aplikace přihlásili). Není potřebné nic podepisovat, posílat na pobočku Úřadu práce ani čekat na schválení registrace. Podmínky si můžete v PDF dokumentu stáhnout přímo z aplikace u vašeho profilu. Můžete hned začít nabízet kurzy.

Potřebuji něco dokládat Úřadu práce?

Ne, není potřebné nic dokládat, nicméně pro účely případné kontroly je nutné veškeré potřebné dokumenty vyplývající z Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání mít k dispozici (například oprávnění ke vzdělávání, oprávnění lektorů ke vzdělávání atd.). Doporučujeme si přečíst Podmínky před samotnou registrací, jsou zveřejněné na této stránce.

Jaký je rozdíl mezi kontaktní osobou, editorem a oprávněnou osobou? Může to být tatáž osoba?

Kontaktní osoba by měla být osoba, na níž se mohou (potenciální) účastníci i Úřad práce obracet s dotazy týkajícími se konkrétních kurzů, včetně termínů, vstupních požadavků a podobně.

Zadání alespoň jedné kontaktní osoby je nutné před publikováním registrace. Kontaktní osoba nepracuje s aplikací, publikujeme pouze její kontaktní údaje.

Editor je za vzdělavatele oprávněn spravovat informace o rekvalifikacích nebo vzdělávacích kurzech a činit další úkony související s nabízením rekvalifikací nebo vzdělávacích kurzů a jejich realizací (např. přidávat kurzy, schvalovat účastníky kurzu, potvrzovat úřadu práce součinnost při schválení příspěvku na klienta, posílat fakturu a osvědčení atd.). Editor nemůže spravovat identifikační údaje vzdělavatele, vyslovit souhlas s Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání, nebo jejich změnou, ani ukončit registraci vzdělavatele v aplikaci. Tato osoba se do aplikace přihlašuje s využitím vlastních identifikačních prostředků (datová schránka, Identita občana).

Oprávněnou osobou je osoba, která je oprávněna k právnímu jednání za vzdělavatele. Jedná se tedy o statutární zástupce nebo osoby, které tito pověřili k právnímu jednání za vzdělavatele. Oprávněná osoba může vyslovit souhlas s Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání a ukončit registraci vzdělavatele v aplikaci. Pouze v případě, že se taková osoba přihlásí datovou schránkou vzdělavatele (klidně jako pověřená osoba k dané datové schránce). Pokud osoba použije vlastní přihlašovací prostředek, aplikace takovou osobu ve vztahu ke vzdělavateli nezná, a neumožní ji tedy výše zmíněné akce provést.

Ve všech třech případech může jednat o jednu a tutéž osobu, volba je čistě na vzdělavateli v závislosti na jeho vnitřní organizaci a nastavené kompetence.

Jak a kdy můžu ukončit registraci (vedení v Databázi)?

Registraci můžete ukončit jednoduše tlačítkem Ukončit registraci po přihlášení do aplikace ve správě registrace. Tímto je vaše ukončení registrace automaticky platné. Nicméně upozorňujeme, že znovu se můžete registrovat nejdříve po uplynutí jednoho měsíce po měsíci, ve kterém byla registrace ukončena (příklad: 15. 1. jste ukončili registraci, znovu se můžete registrovat k 1.3.). Zároveň upozorňujeme, že registraci nelze ukončit z důvodu, že došlo k porušení Podmínek, jejichž následkem by bylo vyřazení z Databáze, ani v době, kdy Úřad práce nebo jiný subjekt zahájil u Vás kontrolu dodržování Podmínek.

Co se stane s mými kurzy, když ukončím registraci?

Všechny zvolené kurzy jsou ukončením registrace deaktivovány a nemůžete nabízet nové kurzy. Plánované termíny kurzů začínající za více než 5 dnů jsou zrušeny. Případné přihlášky na tyto termíny jsou automaticky převedeny do stavu Zájem zrušen systémem. U realizovaných, probíhajících či za 5 a méně dnů začínajících termínů se jejich stav nemění. Tyto termíny kurzů doběhnou a vzdělavatel má k dispozici příslušné funkce, aby mohl dokončit agendu. Všem případným zájemcům o zrušené termíny kurzů daného vzdělavatele je odeslána e-mailová notifikace.

Z Databáze mě vyřadil Úřad práce. Proč a kdy se budu moct opět zaregistrovat?

V souladu s Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání Vás z Databáze může vyřadit Úřad práce, pokud porušíte Podmínky. O důvodech Vás musí Úřad práce informovat. Sankcí za porušení Podmínek je zejména nemožnost po určitou dobu opětovně do Databáze vstoupit (a tedy jejím prostřednictvím nabízet kurzy), přičemž délka této doby je závislá na závažnosti porušení. U méně závažných porušení se jedná o dobu minimálně 3 měsíců, u závažných pak až 9 měsíců. Konkrétní lhůty naleznete v Podmínkách. Jestliže už stanovená lhůta uplynula, zpřístupní se na stránce Správa registrace tlačítko Obnovit registraci.

Vedení v Databázi v takovém případě není pouze obnoveno, ale jako vzdělavatel musíte do Databáze opětovně vstoupit vyslovením souhlasu s Podmínkami. Nebudete však muset opětovně vyplňovat potřebné údaje, neboť Databáze si Vás bude pamatovat. Je ale nutné provést následně aktualizaci informací o vzdělavateli, pokud v průběhu doby došlo k jejich změně.

Jaké kurzy mohou nabízet?

Jestliže Vámi nabízené kurzy splňují podmínky pro poskytování rekvalifikací podle zákona o zaměstnanosti, můžete v Databázi nabízet rekvalifikace jakéhokoliv druhu nebo zaměření. Podmínkou je disponovat příslušným oprávněním podle zákona o zaměstnanosti. V kostce jimi jsou akreditace MŠMT, kurzy, které jsou obory studia škol, nebo kurzy splňující podmínky zvláštních právních předpisů. Výjimkou jsou tzv. zabezpečované rekvalifikace, tj. v případě, že máte s ÚP ČR uzavřenou rámcovou dohodu vztahující se k zajištění rekvalifikací. V takovém případě v Databázi zveřejňuje kurzy ÚP ČR.

Můžete však nabízet ale i vzdělávací kurzy v oblasti digitálního vzdělávání, které nesplňují podmínky rekvalifikací. V takovém případě musíte splňovat Podmínky pro vzdělávací zařízení, tj. zejména mít oprávnění ke vzdělávací činnosti, a Vámi nabízené kurzy musí splňovat minimální vzdělávací standardy. Těmi jsou odpovídající prostory a materiálně-technické vybavení a kvalifikace lektora. Kurzy mohou probíhat také online, ale nesmí se jednat o asynchronní výuku, tj. je nutné, aby výuka probíhala mezi lektorem a klientem ve stejnou dobu a na stejném místě (fyzicky nebo přes online platformu), ne však prostřednictvím samovýuky klienta (např. klient si stáhne připravené materiály, nebo videozáznam s lektorem).

Nejkratší kurz musí trvat min. 16 hodin, výuka může probíhat v českém nebo anglickém jazyce (vycházíme z praxe, že množství kurzů digitálního vzdělávání se obecně vyučuje také v anglickém jazyce).

Proč nemůžu nabízet kurzy v termínu kratším než 30 kalendářních dní ode dne zveřejnění? Jak plánovat termíny kurzů?

Úřad práce potřebuje lhůtu na schválení přihlášky klienta, tj. 30 kalendářních dní před realizací kurzu. Lhůta pro vyřízení se zkracuje i skutečností, že klient musí přijmout od vzdělavatele informace o potvrzení průběhu kurzu nejméně 5 dní předem.

Doporučujeme plánovat kurzy tak, abyste si ponechali co největší prostor na přihlášení klienta ke kurzu.

Příklad: Publikujete kurz k 1. 3. 2023 a abyste splnili podmínku 30 kalendářních dní do realizace kurzu, tak nejdřívější termín realizace kurzu můžete stanovit na 31. 3. 2023. Za den se Vám kurz pravděpodobně nenaplní a již druhý den 2. 3. 2023 by lhůta pro přihlášení nesplňovala podmínku 30 kalendářních dní do realizace kurzu. Proto je vhodné počítat s časovou rezervou například 10–14 dní (lhůta nad 30 kalendářních dní není časově omezena), tj. v tomto případě by byl nejdřívější termín stanoven na 14. 4. 2023 a Vy máte 14 kalendářních dní na to, aby se mohli na Váš kurz přihlašovat klienti.

Po přihlášení do aplikace vidím dlaždici se zabezpečovanými kurzy, co to znamená?

Aplikace Zabezpečované kurzy slouží k prohlížení zabezpečovaných kurzů, které realizuje přihlášený vzdělavatel, ale zabezpečuje Úřad práce. Vzdělavatel tak může mezi svými zabezpečovanými kurzy pouze vyhledávat a prohlížet si jejich podrobnosti, nemůže s nimi provádět žádné operace.

Můžu nahrát více kurzů najednou, nebo musím kurzy nahrávat po jednom? Jak nahrát jeden kurz s více termíny a místy realizace?

U plánovaných termínů, na které dosud nebyla podána žádná přihláška, lze údaje o termínu, ceně, místě konání nebo kapacitě editovat. Plánovaný termín lze zrušit nejpozději 5 dnů před datem zahájení termínu.

K aktivním kurzům můžete vytvářet libovolný počet termínů a tyto termíny za splnění daných podmínek editovat či rušit.

Kdo se může přihlašovat na moje kurzy?

V zásadě kdokoliv, kdo se přihlásí jako uchazeč o zaměstnání nebo zájemce o zaměstnání. Zatímco uchazečem o zaměstnání je nezaměstnaná osoba registrovaná ÚP ČR, zájemcem o zaměstnání může být v podstatě kdokoliv – zaměstnaný, neregistrovaný nezaměstnaný, osoba ekonomicky neaktivní jako jsou například rodiče na rodičovské dovolené a také studenti. Vstupní předpoklady účastníků jsou dány u rekvalifikací právními předpisy, nebo podmínkami akreditace udělené MŠMT. V případě vzdělávacích kurzů si je určujete Vy jako vzdělavatelé – musí však být zaneseny do informací u daného vzdělávacího kurzu v Databázi.

Klient si hradí kurz sám, nebo Úřad práce přispěje na kurz, a kolik?

Podle toho, zda se jedná o rekvalifikaci nebo vzdělávací kurz. V případě rekvalifikace, přičemž pro Databázi je relevantní zvolená rekvalifikace, může ÚP ČR uhradit za klienta celou cenu kurzu. V případě vzdělávacího kurzu je stanovena minimální povinná spoluúčast ve výši 18 % celkové ceny kurzu, kterou si musí účastník uhradit sám. V obou případech však hradí ÚP ČR nejvýše 50 000 Kč za poslední 3 roky.

Jaké jsou požadavky na vzdělání a praxi lektora

Minimálním standardem pro lektorskou činnost je pro účely Podmínek zajištění lektorské činnosti ve vzdělávacích kurzech na základě pracovněprávního vztahu nebo obdobného vztahu nebo jiným doložitelným smluvním způsobem lektory s odpovídající kvalifikací. Za lektory s odpovídající kvalifikací jsou považovány fyzické osoby, které:

  • mají alespoň vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu v oboru činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 1 rok nebo alespoň vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu mimo obor činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 2 roky nebo
  • mají středoškolské vzdělání s maturitou v oboru činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 2 roky nebo středoškolské vzdělání mimo obor činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 3 roky nebo
  • které mají alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem nebo středoškolské vzdělání s maturitou a prokazatelnou lektorskou praxi v oboru činnosti v délce alespoň 5 let;

přičemž oborem činnosti se pro tyto účely rozumí obor vzdělávání, v němž bude vzdělávání ve vzdělávacím kurzu poskytováno.

Kdo se může zaregistrovat jako vzdělavatel?

Do Databáze rekvalifikací a dalšího vzdělávání se může jako vzdělavatel zaregistrovat právnická osoba nebo fyzická osoba podnikající, která je:

  1. rekvalifikačním zařízením, které může provádět rekvalifikace podle § 108 odst. 2. zákona o zaměstnanosti nebo
  2. vzdělávacím zařízením oprávněným provozovat činnost v oblasti vzdělávání na základě živnostenského oprávnění nebo zakladatelského právního jednání a musí mít v příslušných rejstřících kontinuálně po dobu alespoň 18 měsíců výslovně zapsaný minimálně jeden z těchto oborů činnosti (viz podmínky):
    • Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti nebo
    • Provozování kulturních, kulturně-vzdělávacích a zábavních zařízení, pořádání kulturních produkcí, zábav, výstav, veletrhů, přehlídek, prodejních a obdobných akcí, jestliže je vzdělávacím zařízením kulturně-vzdělávací zařízení) nebo
  3. vzdělávacím zařízením oprávněným provozovat činnost v oblasti vzdělávání podle zvláštního právního předpisu (např. zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon).

Jak se přihlásit do aplikace?

Pro přihlášení použijte datovou schránku, případně některý z nabízených identifikačních prostředků Identity občana (bankovní identita, NIA ID, eObčanka atd.)

Je aplikace zdarma, nebo musím něco zaplatit?

Aplikace je pro Vás připravena zcela zdarma.

Jak se registrovat (jako vzdělavatel) do aplikace?

Jednoduše, online, bez nutnosti cokoliv fyzicky dokládat na pobočce Úřadu práce ČR. Po přihlášení do aplikace pomocí datové schránky, případně některým z nabízených identifikačních prostředků Identity občana (bankovní identita, NIA ID, eObčanka atd.) vyplníte nebo aktualizujete základní informace a kontaktní údaje. Registraci dokončíte tlačítkem Publikovat registraci. Zde je vyžadováno odsouhlasení Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (dále jen „Podmínky“). Doporučujeme si Podmínky přečíst před samotnou registrací, jsou zveřejněné na této stránce. Po odsouhlasení se Podmínky automaticky uloží ve Vašem profilu s datem vyjádření Vašeho souhlasu.

Každý vzdělavatel může mít nejvýše jednu registraci, která je vázána na jeho IČO.

Potřebuji Úřadu práce ČR dokládat něco k registraci?

Ne, není potřebné nic dokládat, nicméně pro účely případné kontroly je nutné mít veškeré dokumenty vyplývající z Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (dále jen „Podmínky“) a realizace rekvalifikací nebo kurzů dalšího vzdělávání k dispozici (například oprávnění ke vzdělávání, oprávnění lektorů ke vzdělávání, prezenční listiny, audiozáznamy atd.). Doporučujeme si přečíst Podmínky před samotnou registrací, jsou zveřejněné na výše uvedeném odkazu.

Po přihlášení do aplikace se mi zobrazil profil s předvyplněnými informacemi. Můžu je změnit?

Ano, pokud jste se přihlásili do aplikace a vidíte předvyplněné informace, tak je můžete aktualizovat nebo doplnit. Informace o Vás jsme získali z naší předchozí spolupráce, nebo z veřejných databází (např. databáze rekvalifikací MŠMT). Chtěli jsme Vám tím ušetřit čas při vyplňování registrace.

Přijal(a) jsem v aplikaci Podmínky pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (dále jen “Podmínky”). Musím je vytisknout, podepsat a poslat na pobočku Úřadu práce ČR?

Ne, v aplikaci Vámi odsouhlasené Podmínky jsou automaticky platné a potvrzené přes Vaši e-identitu (prostředek elektronické identifikace, přes který jste se do aplikace přihlásil/a). Není potřebné nic podepisovat, posílat na pobočku Úřadu práce ČR ani čekat na schválení registrace. Podmínky si můžete stáhnout přímo z aplikace ve Vašem profilu v podobě PDF dokumentu.

Ihned po odsouhlasení Podmínek je v aplikaci možné vytvořit kurz, který je následně potřeba prostřednictvím aplikace zaslat k posouzení Úřadem práce ČR. Informaci o jeho schválení/neschválení či potřebné opravě/úpravě/doplnění obdržíte prostřednictvím notifikace z Databáze.

Jaký je rozdíl mezi kontaktní osobou, editorem a oprávněnou osobou? Může to být tatáž osoba?

Všechny tři role může zastávat jedna osoba, volba je čistě na vzdělavateli v závislosti na jeho vnitřní organizaci a nastavení kompetencí.

Kontaktní osoba je osoba, na níž se mohou zájemci i Úřad práce ČR obracet s dotazy týkajícími se konkrétních kurzů, včetně termínů, vstupních požadavků apod. Kontaktní osoba nemusí pracovat s aplikací, publikujeme pouze její kontaktní údaje. Zadání alespoň jedné kontaktní osoby je nutné před publikováním registrace.

Editor je za vzdělavatele oprávněn spravovat informace o rekvalifikacích nebo vzdělávacích kurzech a činit další úkony související s nabízením rekvalifikací nebo vzdělávacích kurzů a jejich realizací (např. přidávat kurzy, schvalovat účastníky kurzu, potvrzovat Úřadu práce ČR součinnost při schválení příspěvku na klienta, posílat fakturu, osvědčení atd.). Editor nemůže spravovat identifikační údaje vzdělavatele, vyslovit souhlas s Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (dále jen “Podmínky”), nebo jejich změnou, ani ukončit registraci vzdělavatele v aplikaci. Tato osoba se do aplikace přihlašuje s využitím vlastních identifikačních prostředků (datová schránka, Identita občana).

Oprávněnou osobou je osoba, která je oprávněna k právnímu jednání za vzdělavatele. Jedná se tedy o statutární zástupce nebo osoby, které byly statutárním zástupcem pověřeny k právnímu jednání za vzdělavatele. Oprávněná osoba může vyslovit souhlas s Podmínkami a ukončit registraci vzdělavatele v aplikaci. Oprávněná osoba se musí přihlásit datovou schránkou vzdělavatele (klidně jako pověřená osoba k dané datové schránce). Pokud osoba použije vlastní přihlašovací prostředek, aplikace takovou osobu ve vztahu ke vzdělavateli nezná, a neumožní ji tedy výše zmíněné akce provést.

Jak a kdy můžu ukončit registraci (vedení v Databázi)?

Registraci můžete ukončit jednoduše tlačítkem Ukončit registraci po přihlášení do aplikace ve správě registrace. Tímto je Vaše ukončení registrace automaticky platné. Nicméně upozorňujeme, že znovu se můžete registrovat nejdříve po konci měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla registrace ukončena (příklad: 15. 1. jste ukončili registraci, znovu se můžete registrovat k 1. 3.).

Registraci nelze ukončit z důvodu porušení Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání či Podmínek poskytnutí příspěvku na úhradu kurzu digitálního vzdělávání, jehož následkem by bylo vyřazení z Databáze, ani v době, kdy u Vás Úřad práce ČR nebo jiný subjekt zahájil kontrolu dodržování obou typů Podmínek.

Co se stane s mými kurzy, když ukončím registraci?

Všechny kurzy jsou ukončením registrace deaktivovány a nemůžete nabízet nové kurzy. Plánované termíny kurzů začínající za více než 5 dnů jsou zrušeny. Případné přihlášky na tyto termíny jsou automaticky převedeny do stavu Zájem zrušen systémem. Všem případným zájemcům o zrušené termíny kurzů daného vzdělavatele je odeslána e-mailová notifikace.

U probíhajících kurzů či kurzů začínajících za 5 a méně dnů, kterých se má účastnit alespoň jeden účastník, se jejich stav nemění. Tyto termíny kurzů doběhnou a vzdělavatel má k dispozici příslušné funkce, aby mohl agendu dokončit.

Z Databáze mě vyřadil Úřad práce ČR. Proč a kdy se budu moct opět zaregistrovat?

V souladu s Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání (dále jen “Podmínky”) Vás z Databáze může vyřadit Úřad práce ČR, pokud tyto Podmínky či Podmínky poskytnutí příspěvku na úhradu kurzu digitálního vzdělávání porušíte. O důvodech vyřazení Vás musí Úřad práce ČR informovat. Sankcí za porušení Podmínek je zejména nemožnost po určitou dobu opětovně do Databáze vstoupit (a tedy jejím prostřednictvím nabízet kurzy), přičemž délka této doby je závislá na závažnosti porušení Podmínek.

Po uplynutí lhůty pro vyřazení je na Vašem rozhodnutí, zda budete chtít do Databáze opětovně vstoupit jako vzdělavatel. V případě, že ano, je nebytné odsouhlasení Podmínek. Nebudete však muset opětovně vyplňovat potřebné údaje, neboť Databáze si Vás bude pamatovat. Je však nutné následně provést aktualizaci informací o vzdělavateli, pokud v průběhu doby došlo k jejich změně.

Po přihlášení do aplikace vidím dlaždici se zabezpečovanými kurzy, co to znamená?

Zabezpečované kurzy jsou rekvalifikace podle § 109 zákona o zaměstnanosti zajišťované Úřadem práce ČR na základě uzavřené Rámcové dohody s rekvalifikačním zařízením. Takové rekvalifikační zařízení do Databáze zařadil Úřad práce ČR, který je oprávněn prostřednictvím Databáze zveřejňovat kurzy zabezpečovaných rekvalifikací.

Rekvalifikační zařízení (vzdělavatel) tak může mezi svými zabezpečovanými kurzy pouze vyhledávat a prohlížet si jejich podrobnosti, nemůže s nimi však provádět žádné další operace.

Jaké kurzy můžu nabízet?

Jestliže Vámi nabízené kurzy splňují podmínky pro poskytování rekvalifikací podle zákona o zaměstnanosti, můžete v Databázi nabízet rekvalifikace jakéhokoliv druhu nebo zaměření. Podmínkou je disponovat příslušným oprávněním podle zákona o zaměstnanosti. Jsou jimi akreditace MŠMT, kurzy, které jsou obory studia škol, nebo kurzy splňující podmínky zvláštních právních předpisů. Výjimkou jsou tzv. zabezpečované rekvalifikace, tj. v případě, že máte s Úřadem práce ČR uzavřenou Rámcovou dohodu vztahující se k zajištění rekvalifikací. V takovém případě kurzy v Databázi zveřejňuje Úřad práce ČR.

Můžete však nabízet i vzdělávací kurzy v oblasti digitálního vzdělávání, které nesplňují podmínky rekvalifikací a nejsou akreditované. V takovém případě musíte splňovat kritéria pro vzdělávací zařízení dle Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání , tj. zejména mít oprávnění ke vzdělávací činnosti, a Vámi nabízené kurzy musí splňovat minimální vzdělávací standardy.

Co musí splňovat kurzy v oblasti digitálního vzdělávání?

Vzdělávací zařízení je povinno dodržovat u nabízených kurzů minimální standardy vzdělávání, které jsou vymezeny pro prostorové, materiálně-technické zabezpečení vzdělávání a lektorskou činnost.

Minimální rozsah kurzu dalšího vzdělávání je 16 hodin (1 hodina = 60 minut). Forma výuky může být prezenční (výuka probíhá výhradně osobně), distanční (on-line) nebo hybridní a musí být shodná pro všechny účastníky kurzu. V případě distanční výuky je nezbytné, aby byla realizována prostřednictvím softwarového nástroje, který umožňuje okamžitou vizuální a akustickou interakci mezi lektorem a účastníkem kurzu. Dále je potřeba, aby softwarový nástroj umožňoval vytvoření audiozáznamu o průběhu realizace kurzu a vytvoření seznamu osob, které se kurzu účastnily. Distanční forma výuky se nevztahuje na samostudium formou e-learningu.

Výuka může probíhat v českém nebo anglickém jazyce (vycházíme z praxe, že množství kurzů digitálního vzdělávání se obecně vyučuje také v anglickém jazyce).

Jaké jsou požadavky na vzdělání a praxi lektora?

Minimálním standardem pro lektorskou činnost je pro účely Podmínek pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání zajištění lektorské činnosti ve vzdělávacích kurzech na základě pracovněprávního vztahu nebo obdobného vztahu nebo jiným doložitelným smluvním způsobem lektory s odpovídající kvalifikací. Za lektory s odpovídající kvalifikací jsou považovány fyzické osoby, které:

  • mají alespoň vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu v oboru činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 1 rok nebo alespoň vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu mimo obor činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 2 roky nebo
  • mají středoškolské vzdělání s maturitou v oboru činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 2 roky nebo středoškolské vzdělání mimo obor činnosti a odbornou praxi v ní minimálně 3 roky nebo
  • které mají alespoň středoškolské vzdělání s výučním listem nebo středoškolské vzdělání s maturitou a prokazatelnou lektorskou praxi v oboru činnosti v délce alespoň 5 let;

přičemž oborem činnosti se pro tyto účely rozumí obor vzdělávání, v němž bude vzdělávání ve vzdělávacím kurzu.

Jaký je nejvyšší počet účastníků na jeden termín kurzu?

Jednoho termínu kurzu digitálního vzdělávání se může účastnit maximálně 15 účastníků. V případě, že vzdělavatel chce uskutečnit více kurzů (běhů) na stejné téma ve stejných dnech a časech výuky, je povinen zajistit pro každou skupinu o maximálním počtu 15 osob samostatnou místnost v místě realizace kurzu a samostatného lektora. Stejná pravidla platí i v případě distanční nebo hybridní formy výuky. Pokud v daném termínu probíhá více běhů stejného kurzu, není možné výuku těchto běhů spojovat.

Jaké dokumenty musím dokládat ke kurzu digitálního vzdělávání?

Všechny dokumenty, včetně jejich náležitostí, které je nutné doložit ke kurzu digitálního vzdělávání, jsou uvedené v Podmínkách poskytnutí příspěvku na úhradu kurzu digitálního vzdělávání a také v Podmínkách pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání.

Před zahájením kurzu je nutné vložit do Databáze Plán harmonogramu kurzu. V případě změn v organizaci výuky spočívající ve změně termínu, místa výuky, počátku a konce výuky nebo linku pro připojení na distanční výuku je vzdělávací zařízení povinno neprodleně harmonogram v Databázi aktualizovat.

Po skončení kurzu je nutné ke každému účastníkovi, který úspěšně ukončil daný kurz, vložit do Databáze zálohovou a konečnou fakturu za kurz, doklad o úhradě zálohové faktury daným účastníkem, prezenční listiny (v případě prezenční formy výuky) nebo sestavu či jiný písemný výstup ze softwarového nástroje (v případě distanční či hybridní formy výuky) a osvědčení o absolvování kurzu (doporučené vzory jsou k dispozici na uvedených odkazech: osvědčení o absolvování kurzu se zkouškou, osvědčení o absolvování kurzu bez zkoušky).

Proč nemůžu nabízet kurzy v termínu kratším než 30 kalendářních dnů ode dne zveřejnění? Jak plánovat termíny kurzů?

Úřad práce ČR potřebuje lhůtu na schválení přihlášky klienta, tj. 30 kalendářních dnů před realizací kurzu. Lhůta pro vyřízení se zkracuje i skutečností, že klient musí přijmout od vzdělavatele informace o potvrzení průběhu kurzu nejméně 5 dní předem.

Doporučujeme plánovat kurzy tak, abyste si ponechali co největší prostor na přihlášení zájemců ke kurzu.

Příklad: Publikujete kurz k 1. 3. a abyste splnili podmínku 30 kalendářních dní do realizace kurzu, tak nejdřívější termín realizace kurzu můžete stanovit na 31. 3. Za den se Vám kurz pravděpodobně nenaplní a již druhý den 2. 3. by lhůta pro přihlášení nesplňovala podmínku 30 kalendářních dní do realizace kurzu. Proto je vhodné počítat s časovou rezervou například 10–14 dní (lhůta nad 30 kalendářních dní není časově omezena), tj. v tomto případě by byl nejdřívější termín stanoven na 14. 4. a Vy máte 14 kalendářních dní na to, aby se mohli na Váš kurz přihlašovat klienti.

Kdy a jak mohu provádět změny u kurzů? U plánovaných termínů, které začínají za 5 a více dní, a na které dosud nebyla podána žádná přihláška, lze údaje o termínu, místě konání nebo kapacitě editovat přímo v Databázi ze strany vzdělavatele. Navýšení kapacity je možné na maximálně 15 osob, což je limit stanovený Podmínkami pro vstup a vedení v Databázi rekvalifikací a dalšího vzdělávání. Snížení není nijak omezeno.

Plánovaný termín kurzu lze zrušit nejpozději 5 dnů před datem zahájení termínu.

K aktivním kurzům můžete vytvářet libovolný počet termínů a tyto termíny za splnění daných podmínek editovat či rušit.

Pokud kurz začíná za méně než 5 dní, případně začíná za 5 a více dní a byla na něj podána alespoň 1 přihláška, je možné ve výjimečných případech provést změnu termínu, místa konání či kapacity pomocí servisního zásahu prostřednictvím zaměstnanců Úřadu práce ČR.

Pokud je u kurzu potřeba provést změnu ceny, je nutné daný kurz s novou cenou registrovat v Databázi jako nový kurz. Následně dojde k jeho posouzení ze strany Úřadu práce ČR.

Kdo se může přihlašovat na moje kurzy?

V zásadě kdokoliv, kdo se zaeviduje na Úřadu práce ČR jako uchazeč o zaměstnání, nebo zájemce o zaměstnání. Vstupní předpoklady účastníků jsou u rekvalifikací dány právními předpisy, nebo podmínkami akreditace udělené MŠMT. V případě vzdělávacích kurzů si je určujete Vy jako vzdělavatel – musí však být zaneseny do informací u daného vzdělávacího kurzu v Databázi.

Klient si hradí kurz sám, nebo Úřad práce ČR přispěje na kurz, a kolik?

Podle toho, zda se jedná o rekvalifikaci nebo vzdělávací kurz. V případě zvolené rekvalifikace může Úřad práce ČR uhradit za klienta celou cenu rekvalifikace. V případě vzdělávacího kurzu je stanovena minimální povinná spoluúčast ve výši 18 % celkové ceny kurzu, kterou si musí účastník uhradit sám z vlastních zdrojů. V obou případech je však nutné dodržet limit příspěvku Úřadu práce ČR, který je 50 000 Kč za poslední 3 roky.

Není možné, aby výši povinné minimální spoluúčasti na ceně kurzu za účastníka kurzu hradil jakýkoliv třetí subjekt (např. zaměstnavatel). Rovněž vzdělavatel není oprávněn jakkoliv napomáhat k zajištění refundace uhrazené spoluúčasti a eliminovat tím její motivační účinek. Zejména nesmí jakkoliv inzerovat programy nebo odkazy na zdroje, z nichž je možné spoluúčast zafinancovat, dále nesmí úhradu spoluúčasti prominout, ani poskytnout slevu či jiný finanční benefit.