Aktuality

Nová aplikace pro dětské skupiny a sousedské dětské skupiny je již v provozu

2. května 2025

Podat žádost v souvislosti se založením dětské skupiny a sousedské dětské skupiny je od začátku května možné v nové aplikaci, kde žadatelé vyřídí vše potřebné bez nutnosti navštívit úřad. Aplikace je dostupná v rámci Portálu Dětské skupiny na této webové stránce. Přihlášení do aplikace je možné pomocí Identity občana. Při přihlášení je to vždy první krok a jeho účelem je pouze ověřit totožnost osoby, která se do aplikace hlásí.

Spušten byl také tento rozcestník dětských skupin, kde jsou dostupné veškeré důležité informace pro rodiče, obce, poskytovatele i pečující osoby. Uživatelé zde najdou také uživatelskou příručku a helpdesk pro aplikaci.

Dětské skupiny a sousedské dětské skupiny jsou služby péče o dítě předškolního věku založené na nekomerční bázi, které umožňují rodičům lépe sladit pracovní a rodinný život. Zároveň jsou zaměřeny na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků.

POZVÁNKA: Druhá část online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny

25. dubna 2025

Zveme poskytovatele služby péče o dítě v dětské skupině na Druhou část online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny, která se uskuteční v těchto dvou termínech:

  • 14. května 2025, 13:00-15:30 hod
  • 21. května 2025, 13:00-15:30 hod

Více informací a registrace: Druhá část, Online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny

POZVÁNKA: První část online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny

23. dubna 2025

Zveme poskytovatele služby péče o dítě v dětské skupině na První část online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny, která se uskuteční v těchto dvou termínech:

  • 23. dubna 2025, 13:00-15:30 hod
  • 24. dubna 2025, 13:00-15:30 hod

Více informací a registrace: První část, Online školení k nové elektronické aplikaci pro dětské skupiny

Prezentace z informačního setkání k aktuálnímu stavu novely zákona č. 247/2014 Sb., březen 2025

Informace pro poskytovatele služby péče o dítě v dětské skupině

14. března 2025

Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DS“).

Novela je účinná od 1. 5. 2025, to znamená, že změny (většinou související s příspěvkem na provoz – např. ve smlouvách s rodiči) je potřeba provést k tomuto datu.

  • Změna v systému výplat příspěvku
    • Nově bude příspěvek vyplácen pravidelně každý měsíc, plynule a bez nutnosti následného přeúčtování. Výše platby bude odpovídat měsíčnímu oznámení o obsazenosti kapacitních míst dle smluv s rodiči. Tato změna přináší větší jistotu a přehlednost – poskytovatel bude vždy přesně vědět, s jakou částkou může počítat. Odpadne potřeba pracovat s většími jednorázovými zálohami třikrát do roka a případně vracet nevyužité prostředky. Díky této úpravě bude finanční plánování jednodušší a transparentnější.
    • Velmi příznivě je nastaven způsob vyúčtování poslední zálohy. V případě nedoplatku obdrží poskytovatel finance bezodkladně, v případě přeplatku bude část zálohy, na kterou neměl nárok, vracet v termínu až do 1. září 2025.
    • Pro administraci příspěvku bude připravena nová aplikace. Pro poskytovatele nebude představovat zásadní změnu, údaje ze smluv uvedené ve stávající aplikaci budou převedeny do nové. Poskytovatel doplní ke stávajícím smlouvám pouze nově požadované identifikační údaje o dětech ze smluv, podle novely zákona.
  • Úhrada rodiče za službu
    • U dětí mladší věkové kategorie (do 31. 8. po třetích narozeninách) a nově také v sousedské dětské skupině je výše úhrady rodiče omezena v případech, kdy dítě obsazuje kapacitní místo v dětské skupině dle smlouvy pro účely státního příspěvku na provoz dětské skupiny. Vzhledem k tomu, že každý poskytovatel je ve specifické situaci, má např. různou výši nájmu, není zákonem stanovena fixní výše úhrady rodiče, ale horní limit.
    • Dle aktuálně platné právní úpravy (před novelou) je horní limit stanoven Nařízením vlády č. vlády č. 445/2023 Sb., a to ve výši 5 059, 84 Kč měsíčně. Současná legislativa však neumožňuje způsob proporcionálního ponížení tohoto limitu v případě kratší docházky dítěte. To by mohlo vést k situaci, kdy by (v případě nedodržení optimálního poměru mezi výši úhrady a docházkou) by poskytnutý příspěvek naplnit znaky nedovolené veřejné podpory dle evropského práva.
    • Nově je proto navržen spravedlivější a transparentní způsob výpočtu horního limitu úhrady, který vychází z 1/3 měsíční minimální mzdy. Přepočet bude probíhat podobně jako u příspěvku (stanoví se denní výše a její poloviny v případě obsazení kapacitního místa půl dne během provozního dne).
    • Na základě zásadních připomínek v meziresortním připomínkovém řízení došlo ještě k doplnění, že v případě docházky 1-3 dny v týdnu může být maximální denní výše úhrady rodiče zvýšena až o 10 %. Státní svátky jsou do počtu dní v měsíci pro účely výpočtu zahrnuty. Zda je rodič povinen platit za den státního svátku, záleží na smlouvě mezi poskytovatelem a rodičem. V provozní den, kdy má rodič službu sjednanou, má poskytovatel stejné výdaje, proto je požadavek na úhradu oprávněný.
      • Poskytovatel není povinen účtovat rodiči maximální možnou výši úhrady dle zákona, ani ji rozpočítávat na denní výši, pokud v přepočtu není horní limit překročen.
        Poskytovatel je povinen zohlednit skutečné výdaje na službu.

        Zda je rodič povinen hradit dny státního volna, absenci např. z důvodu nemoci atd., si smluvní strany ujednají ve smlouvě.
    • Výpočet maximální denní úhrady rodiče
      Čtyřnásobek měsíční minimální mzdy (MMM) = 1/3 roční měsíční minimální mzdy se vydělí číslem 261= průměrný počet pracovních dní včetně státních svátků v roce. Zaokrouhlí se na celé koruny dolů. Při obsazení kapacitního místa dle smlouvy na půl provozního dne (3-5 hodin/dne) se vydělí 2. Při obsazení místa dle smlouvy 1-3 dny v týdnu se násobí 1,1.
      Měsíční minimální mzda v roce 2025 činí 20 800 Kč.
    • Maximální denní úhrada rodiče:
      polodenně (3–5 hodin/den) celodenně (5 a více hodin)
      poskytování služby dle smlouvy 4–5 dní v týdnu 159 Kč/den 318 Kč/den
      poskytování služby dle smlouvy 1–3 dny v týdnu 174,9 Kč/den 349,8 Kč/den
    • Příklady stanovení maximální úhrady rodiče za měsíc
      Smlouva pravidelná celotýdenní (4 a více dní v týdnu)
      Poskytovatel nemusí stávající kritéria úhrady nijak měnit, může stále jako doposud účtovat rodiči dítěte, které smlouvou obsazuje kapacitní místo v dětské skupině po celý týden celodenně (tj. déle než 5 hodin/den), měsíční úhradu za službu v rozmezí 0-5 059,84 Kč.
      V případně nutnosti, odpovídající skutečným výdajům za poskytovanou službu, má poskytovatel možnost úhradu rodiče zvýšit. Měsíční paušál může dle nové úpravy činit v rozmezí 0-6 360 Kč, v takovém případě po celý kalendářní rok 2025 nebude (u smlouvy na celý týden a celý den) zákonný limit překročen.

      V případě uzavřené smlouvy na půl dne (tj. 3-5 hodin během provozního dne) po celý týden se v roce 2025 jedná o měsíční úhradu ve výši v rozmezí 0–3 180 Kč.

      Poskytovatel, který hodlá na základě skutečných výdajů za službu využít maxima v každém kalendářním měsíci, bude muset účtovat rodiči každý měsíc jinou výši úhrady. To přináší zvýšenou administrativu, poskytovatel však může zvolit jednodušší způsob (viz výše).
    • Příklad: měsíc květen 2025 má 22 pracovních dní včetně státních svátků, maximální měsíční úhrada za službu činí při uzavřené smlouvě na celý den po celý týden 6 996 Kč, při uzavřené smlouvě na půl dne po celý týden 3 498 Kč. Měsíc listopad má jen 20 pracovních dní včetně státních svátků, maximální měsíční úhrada za službu poskytovanou dle smlouvy celý týden po celý provozní den činí 6 360 Kč, za půl provozního dne 3 180 Kč.
      Obsazuje-li dítě kapacitní místo smlouvou v rozsahu 4 dny v týdnu, vypočítá se maximální výše úhrady tak, že se počet obsazených dní v měsíci násobí 318 Kč při celodenní smlouvě (smlouva na více než 5 hodin/den) a 159 Kč při polodenní smlouvě (smlouva na 3-5 hodin/den).
    • Otázka: Nyní platí rodiče 3 780/měs. Stejné pobytné však platí, i když je 20, 21, 22 dní. (u nás je to pobytné za docházku 5 dní v týdnu). Docházka za 4 dny se počítá za 16 dní = 3 200 Kč.
      Odpověď: Poskytovatel nastavená kritéria pro úhradu rodiče nijak měnit nemusí.
      Smlouva pravidelná po část týdne
      1-3 dny v týdnu
      Je možné zvýšit maximální denní úhradu rodiče až o 10 %. Stanoví-li poskytovatel úhradu rodiče jako 4 týdny v měsíci, lze účtovat rodiči jednotnou výši úhrady po celý rok.
    • Při výpočtu maxima je výpočet trochu složitější, roli hraje kromě počtu provozních dní v měsíci a obsazení smlouvou na celý den nebo půl dne také kombinace dní (v květnu 2025 jsou pondělí, úterý a středa 4x, čtvrtek a pátek 5x).
    • Příklad:
      Smlouva je uzavřena na pobyt dítěte v DS v pondělí a úterý 8:00-16:00 a čtvrtek a pátek 8:00-12:00.

      Maximální výše úhrady v květnu 2025 činí 4 134 Kč, v červenci 2025 činí 4 293 Kč, v listopadu 2025 činí 3 816 Kč.

      Poskytovatel může (dle výše výdajů za službu) účtovat rodiči buď každý měsíc jinou, maximálně výše uvedenou částku, nebo každý měsíc jednotnou částku ve výši 0-3 816 Kč.
    • Smlouva nepravidelná (čas poskytování služby se upřesňuje každý měsíc dodatkem ke smlouvě, který rodič podepisuje před oznámením obsazenosti, v oznámení obsazenosti se vyplňuje formou kalendáře)
      Je možné účtovat rodiči úhradu za službu ve výši dle počtu dnů, kdy byla služba poskytována polodenně (3–5 hodin/den) 159 Kč/den nebo celodenně (5 a více hodin) 318 Kč/den.

      V případě hledání maximální možné výše denní úhrady s možností 10% navýšení, je nutné zohlednit i konec předchozího a počátek následujícího měsíce.

Přesun agendy na Úřad práce ČR

14. března 2025

V rostoucím objemu dětských skupin není udržitelné vedení celé výkonné agendy na úrovni ministerstva, kdy není k dispozici běžný opravný prostředek (odvolání) u správních a přestupkových řízení. Jediným opravným prostředkem je dle stávající právní úpravy (v zásadě mimořádný opravný prostředek), kterým je rozklad. Přesunem agendy v 1. stupni řízení dojde k vhodnější úpravě, 2. stupeň řízení bude v kompetenci MPSV.

Úřad práce ČR je připraven agendu svěřenou právním předpisem převzít a zodpovědně vykonávat, zejména v přechodném období ve velmi úzké spolupráci s MPSV a podle nastavených vnitřních metodik.

Rozhodovací pravomoc je navržena svěřit Úřadu práce ČR jako orgánu s celostátní působností, ne jednotlivým krajským pobočkám. Celá agenda týkající se DS a SDS bude plně digitalizována, tedy žádosti o udělení oprávnění k poskytování služby péče o dítě v DS a SDS a žádosti o příspěvek na provoz DS a SDS bude možné podat pouze přes elektronickou aplikaci. Poradenská, informační a kontrolní činnost bude náležet krajským pobočkám, a to z důvodu místní dostupnosti k veřejnosti (poskytovatelům, zájemcům o DS a SDS či rodičům). Provozní a prostorové podmínky u SDS budou kontrolovat kontaktní pracoviště podle místa poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. K některým pravomocím Úřadu práce ČR:

  • Úřad práce ČR může zohlednit při rozhodování o přiznání příspěvku nebo jeho části nebo o zastavení výplaty příspěvku na provoz dětské skupiny dluhy (zjednodušeně) vůči veřejným institucím, státnímu rozpočtu.

V ustanovení § 20b odst. 5 zákona o DS je podstatné slovo může. V případě dluhů (zjednodušeně) vůči veřejným institucím nebo státnímu rozpočtu bude Úřad práce ČR řešit jednotlivé případy individuálně. Nemusí tedy vždy automaticky rozhodnout o nepřiznání příspěvku na provoz DS, nebo jeho části nebo o zastavení výplaty.

V situaci, kdy by se poskytovatel dostal krátkodobě do prodlení a je zřejmé, že má zájem dluh v blízké době splatit, se tato pravomoc uplatnit nemusí. U nedoplatku je výslovně uvedena výjimka v případech, kdy je povoleno posečkání jeho úhrady nebo rozložení jeho úhrady na splátky.

  • Úřad práce ČR může na místě okamžitě přerušit poskytování služby v případě porušení povinnosti podle zákona o DS způsobem, který může ohrozit život nebo zdraví dětí nebo pečujících osob

Nejedná se o novou úpravu, touto pravomocí je dle zákona o DS v aktuálním znění nadáno MPSV. Očekávané využití tohoto institutu je v minimální míře, ve zcela mimořádných případech. Žádný orgán veřejné moci nesmí postupovat svévolně, musí dodržovat zásadu dobré správy a ochrany veřejného zájmu. Tím je v tomto případě ochrana života a zdraví dětí a pečujících osob. Úřad práce ČR bude postupovat dle metodických doporučení MPSV.

Dětské skupiny v roce 2025

7. ledna 2025

Informace k připravovaným předpisům:

  1. Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon o DS“), ve znění pozdějších předpisů prošla 20. 12. 2014 třetím čtením v Poslanecké sněmovně ČR,
    • byl přijat zásadní pozměňovací návrh zahrnující digitalizaci a vyplácení příspěvku v měsíční frekvenci, převod agendy oprávnění, příspěvku a kontrol na Úřad práce ČR. Mimo jiné dojde také k rozšíření počtu hodin, po které může dítě mladší 2 let, jehož rodič pobírá rodičovský příspěvek, pobývat v DS, na 120 hodin měsíčně; předpokládaná účinnost: 1. 5. 2025.
    • následuje další legislativní proces projednáním v Senátu ČR. Bude-li návrh přijat, budou organizovány semináře s podrobným vysvětlením nové úpravy (předpoklad únor/březen).
  2. Novela vyhlášky č. 350/2021 Sb. zahrnující úpravu hygienických požadavků na prostory a provoz dětských skupin s kapacitou do 12 dětí, nově stanovení požadavků na prostory a provoz sousedských dětských skupin a úpravu výživových norem v souvislosti s novelou vyhlášky o školním stravování; předpokládaná účinnost: 1. 5. 2025 (informace budou předány v rámci seminářů k novele zákona).

Připomínáme:

  1. Poskytovatelé využívající státní příspěvek na provoz DS musí podat žádost o příspěvek na rok 2025 dle § 20a odst. 2 zákona o DS v platném znění do 31. ledna; v souvislosti se zvláštní úpravou, jíž je zákon č. 66/2022 Sb. (účinnost do 31. 3. 2025), je možné žádost podat kdykoli během roku, v legislativním procesu je prodloužení účinnosti tohoto zvláštního zákona (prodloužení je významné zejména pro poskytovatele, kteří plánují žádat v dubnu 2025, od května se předpokládá účinnost novely zákona o DS, která obsahuje rovněž tuto úpravu)
  2. Normativy pro příspěvek na provoz dětských skupin na rok 2025 budou známy do 31. ledna, odvozeny jsou od normativů pro soukromé mateřské školy stanovené MŠMT, které budou zveřejněny na stránce Normativy soukromých škol, MŠMT ČR, následně přepočteny na denní výši dle zákona o DS a zveřejněny na stránce Příspěvek na provoz dětských skupin.
  3. Maximální výše úhrady rodiče (dítě mladší věkové kategorie, tj. do 31. 8. po třetích narozeninách) zůstává od ledna 2025 stejná nebyly naplněny podmínky pro novelizaci nařízení vlády č. 455/Sb. V případě přijetí novely zákona o DS dojde ke změně od 1. 5. 2025, maximální výše úhrady rodiče se již nebude stanovovat nařízením vlády, bude odvozena od výše 1/3 měsíční minimální mzdy.