Koncepce jednotného vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV

1. ČÁST

Cíl:

Vytvořit jednotný systém vzdělávání posudkových lékařů v rámci rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí, a tak připravit a realizovat opatření vedoucí ke zvýšení počtu lékařů se specializovanou způsobilostí v oboru posudkové lékařství (dále jen „PL“) a soustavně rozvíjet jejich odborné a zaměstnanecké schopnosti.

A. vzdělávání lékařů bez specializované způsobilosti v oboru PL

  1. vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 1. instanci
    • OSSZ
  2. vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 2. instanci
    • MPSV, ČSSZ

B. vzdělávání lékařů se specializovanou způsobilostí v oboru PL

  1. vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 1. instanci
    • OSSZ
  2. vykonávajícího lékařskou posudkovou činnost na 2. instanci
    • MPSV, ČSSZ

2. ČÁST

Současná situace v organizaci, činnosti a vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby:

Lékařská posudková služba resortu práce a sociálních věcí je v současné době složkou sociálního systému, disponující výlučně posudkovými, nikoliv rozhodovacími pravomocemi. Je organizačně začleněna jako součást státní správy, konkrétně v rámci orgánů státní správy pro oblast sociálního zabezpečení. Kompetence pro oblast lékařské posudkové činnosti jsou stanoveny zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Kompetence pro oblast vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby jsou stanoveny zákonem č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů, ve znění pozdějších předpisů, dále zákonem č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů, a stavovským předpisem č. 16 České lékařské komory.

  1. Orgány státní správy pro oblast výkonu lékařské posudkové služby:
    1. Ministerstvo práce a sociálních věcí
    2. Posudkové komise Ministerstva práce a sociálních věcí
    3. Česká správa sociálního zabezpečení
    4. Okresní správy sociálního zabezpečení
  2. Orgány státní správy pro oblast vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby
    1. Ministerstvo práce a sociálních věcí
    2. Ministerstvo zdravotnictví
Vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby probíhá jako:
  1. Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV
  2. Specializační vzdělávání lékařů LPS
  3. Celoživotní vzdělávání lékařů LPS

Získání specializované způsobilosti v oboru posudkové lékařství je základním předpokladem k samostatnému výkonu práce posudkového lékaře. V současné době se vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby liší ve způsobech a formách celoživotního vzdělávání a možnostech účasti na vzdělávacích akcích v závislosti na jejich pracovním zařazení (OSSZ, ČSSZ, MPSV).

3. ČÁST

KONCEPCE

Vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby:
  1. Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV
  2. Specializační vzdělávání lékařů LPS
  3. Celoživotní vzdělávání lékařů LPS
  4. Postgraduální vzdělávání lékařů LPS

I. Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV

dle Usnesení vlády UV č. 1542/2005, o Pravidlech vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech.

  1. Vstupní zdělávání zaměstnanců
    1. vstupní vzdělávání úvodní
    2. vstupní vzdělávání následné
  2. Prohlubující vzdělávání
    1. manažerské vzdělávání
    2. jazykové vzdělávání

Garantuje a kontroluje: MPSV
Provádí a financuje: zaměstnavatel

II. Specializační vzdělávání lékařů LPS

Dle zákona zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta).

Podle zákona č. 95/2004 Sb. Ministerstvo zdravotnictví zveřejňuje k zajištění specializačního vzdělávání lékařů vzdělávací program posudkové lékařství, jehož účinnost tímto aktem nabývá právní moci.

Garantuje a kontroluje: MZ a MPSV

III. Celoživotní vzdělávání lékařů LPS

Systém celoživotního vzdělávání lékařů České lékařské komory upravuje stavovský předpis č. 16 České lékařské komory. Celoživotní vzdělávání organizují a pořádají zejména Česká lékařská komora, lékařské fakulty, odborné společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně, Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví ve spolupráci s akreditovanými vzdělávacími zařízeními, poskytovateli zdravotních služeb, Ministerstvem práce a sociálních věcí a Českou správou sociálního zabezpečení. Účast na celoživotním vzdělávání se považuje za prohlubování kvalifikace. Česká lékařská komora je samosprávná profesní organizace lékařů, která byla zřízena zákonem č. 220/1991 Sb. a je obdobou samosprávy místní (např. městské či krajské). Každý lékař, který vykonává na území České republiky lékařské povolání, musí být členem České lékařské komory. Každý lékař - člen České lékařské komory má povinnost účastnit se systému celoživotního vzdělávání lékařů. Česká lékařská komora je pověřena organizací systému celoživotního vzdělávání a vedením centrálního registru garantovaných akcí celoživotního vzdělávání lékařů. V rámci tohoto systému Česká lékařská komora přiděluje vzdělávacím akcím a dalším formám celoživotního vzdělávání kredity. Lékaři, který získal za období posledních pěti let minimálně 150 kreditů, náleží Diplom celoživotního vzdělávání lékařů, který platí pět let ode dne vydání.

Garantuje a kontroluje: MPSV a MZ
Provádí a financuje: zaměstnavatel

Vzdělávání se poskytuje zaměstnanci dle jeho pracovního zařazení po posouzení zaměstnavatelem.

III.a) Obecné
  1. Základní manažerské vzdělávání, a to například v oblastech:
    • komunikace, informační toky, řízení znalostí
    • proti korupční jednání
    • zvládání stresu
    • kontrola, řízení kvality
    • gender problematika
  2. Jazykové vzdělávání
III.b) Prohlubující v oblastech se zaměřením na lékařskou posudkovou činnost
  1. Vstupní
    Vstupní vzdělávání poskytne obecné základy o rezortní posudkové činnosti
    Cíl: obecné seznámení se specifiky lékařské posudkové činnosti v rezortu MPSV, a to zejména v oblastech:
    • význam lékařské posudkové služby
    • seznámení s posudkovými systémy
    • kompetence a vymezení působnosti lékařské posudkové služby
    • seznámení s informačními systémy používanými při výkonu lékařské posudkové služby
  2. Kontinuální
    Formy kontinuálního vzdělávání jsou zejména samostané studium odborné literatury, účast na kurzu, školící akci, seminářích, odborných a vědeckých konferencích a kongresech v České republice a zahraničí, absolvování klinické stáže v akreditovaném zařízení v České republice nebo v obdobných zařízeních v zahraničí, účast na odborně vědeckých aktivitách, publikační a pedagogická činnost a vědeckovýzkumná činnost.
    Cíl: udržení a prohloubení znalostí a vědomostí lékařů lékařské posudkové služby ve vztahu k vykonávané činnosti, prováděné zejména následující formou:
    • metodické porady na všech úrovních řízení
    • seznamování s novinkami a prioritami v lékařské posudkové činnosti
    • účast na seminářích, konferencích, workshopech na aktuální témata v různých lékařských oborech
    • samostatné studium odborné literatury

IV. Postgraduální vzdělávání lékařů LPS

Posudkové lékařství je multidisciplinární obor, a proto je možné doktorské studium realizovat na lékařských fakultách v řadě již akreditovaných doktorských studijních programů, a to i v kombinované formě. Standardní doba studia v doktorských studijních programech je nejméně tři a nejvýše čtyři roky. Student doktorského studijního programu má statut studenta ve smyslu zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, se všemi právními a sociálními důsledky z toho plynoucími. Úspěšné zakončení studia v doktorském studijním programu a udělení titulu Ph.D. předpokládá složení státní doktorské zkoušky ze zvoleného vědního oboru a obhajobu dizertační práce, sepsanou na podkladě publikovaných sdělení.

4. ČÁST

Vyhodnocení

Vyhodnocení koncepce a efektivity systému vzdělávání se provádí každé dva roky.