Poplatníky pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (dále jen pojistné) jsou zaměstnavatelé, zaměstnanci, osoby samostatně výdělečně činné, zahraniční zaměstnanci a osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění.
Zaměstnavatelé a zaměstnanci
V České republice hradí za zaměstnance povinné pojistné jejich zaměstnavatel. Zaměstnanec, jako poplatník pojistného, nemá ve vztahu k placení pojistného žádné povinnosti, tyto povinnosti za něho plní zaměstnavatel - srazí mu ze mzdy (odměny) pojistné, které odvede. Případné neplacení pojistného ze strany zaměstnavatele nejde k újmě konkrétního zaměstnance, není tím dotčena jeho účast na pojištění a případné poskytování dávky nemocenského a důchodového pojištění.
Pojistné se vypočítá jako součin vyměřovacího základu a procentní sazby. Tento výpočet je povinen provést zaměstnavatel. Pojistné se počítá a odvádí vždy za každý kalendářní měsíc.
Vyměřovacím základem zaměstnance pro pojistné je úhrn příjmů, s výjimkou náhrad výdajů poskytovaných procentem z platové základny představitelům státní moci a některých státních orgánů a soudců, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním, které zakládá účast na nemocenském pojištění.
Vyměřovacím základem zaměstnavatele je částka odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců účastných nemocenského pojištění.
Zaměstnavatel odvádí pojistné na účet příslušného kontaktního pracoviště Územní správy sociálního zabezpečení (dále též „ÚSSZ“) za jednotlivé kalendářní měsíce v době splatnosti, tj. od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Ve stejné lhůtě je zaměstnavatel povinen předložit příslušné ÚSSZ na předepsaném tiskopisu přehled o výši stanoveného vyměřovacího základu a o výši pojistného, které je povinen odvádět, s uvedením čísla účtu, z něhož byla platba pojistného provedena. Předepsaný tiskopis Přehled o výši pojistného předkládá zaměstnavatel výhradně elektronicky. Podrobnější údaje naleznete na Obecné informace - Česká správa sociálního zabezpečení (cssz.cz).
Přehled změn v roce 2025
- Přehled změn k 1. 1. 2025 v nemocenském pojištění, v pojistném na sociální zabezpečení a v pojištění osob samostatně výdělečně činných (dále též „OSVČ“)
- Organizace a provádění sociálního zabezpečení
A. Přehled změn k 1. 1. 2025 v nemocenském pojištění, pojistném na sociální zabezpečení a v důchodovém pojištění OSVČ
1. Redukční hranice pro redukci denního vyměřovacího základu, z něhož se stanoví denní výše dávky nemocenského pojištění, činí
- první redukční hranice 1 552 Kč,
- druhá redukční hranice 2 328 Kč,
- třetí redukční hranice 4 656 Kč
2. Výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy
Zákonem č. 396/2012 Sb. se změnil zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, mimo jiné i zákon o nemocenském pojištění:
Od 1. 1. 2013 je-li u zaměstnance nařízen výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy, je zaměstnavatel povinen spolu s údaji potřebnými pro výpočet dávek předat ÚSSZ podklady pro provádění srážek z dávek nemocenského pojištění; těmito podklady se rozumí kopie usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, sdělení výše dosud provedených srážek a sdělení, jaká část základní částky nemá být ÚSSZ srážena. Obdobně předává ÚSSZ podklady zaměstnavateli. Informace o ÚSSZ naleznete na Kontakty - Česká správa sociálního zabezpečení (cssz.cz).
3. Maximální vyměřovací základ
Maximální vyměřovací základ se zvyšuje z částky 2 110 416 Kč v roce 2024 na částku 2 234 736 Kč v roce 2025.
4. Sazby pojistného
Sazby pojistného na sociální zabezpečení od 1. 1. 2024 činily:
- u zaměstnavatele 24,8 % z vyměřovacího základu, z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,
- 27,8 % z vyměřovacího základu, který odpovídá úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců, kteří vykonávají práce zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského záchranného sboru podniku, z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 24,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti
- u zaměstnance 6,5 % z vyměřovacího základu na důchodové pojištění a 0,6 % z vyměřovacího základu na nemocenské pojištění (celkem 7,1 %),
- u OSVČ 29,2 % z vyměřovacího základu, z toho 28 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou účastnou důchodového pojištění a
- 2,7 % z vyměřovacího základu na nemocenské pojištění, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou účastnou nemocenského pojištění,
- u osoby dobrovolně účastné na důchodovém pojištění 28 % z vyměřovacího základu,
- u zahraničního zaměstnance 2,7 % z vyměřovacího základu na nemocenské pojištění.
Sazby pojistného na sociální zabezpečení od 1. 1. 2025 činí:
- u zaměstnavatelů
- 24,8 % z vyměřovacího základu, který odpovídá úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců, kteří nevykonávají činnost v rizikovém zaměstnání nebo činnost zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského záchranného sboru podniku, z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,
- 28,8 % z vyměřovacího základu, který odpovídá úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců, kteří vykonávají práce zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského záchranného sboru podniku, z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 25,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti (dochází k postupnému navyšování sazby, které bude završeno rokem 2026, od kterého bude činit 29,8 %),
- 26,8 % z vyměřovacího základu, který odpovídá úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců, kteří vykonávají činnost v rizikovém zaměstnání, z toho z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 23,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti (dochází k postupnému navyšování – v roce 2026 bude sazba činit 27,8 %, v roce 2027 pak 28,8 % a počínaje rokem 2028 bude činit 29,8 %),
- u zaměstnanců činí 7,1 % z vyměřovacího základu, z toho 0,6 % na nemocenské pojištění a 6,5 % na důchodové pojištění,
- u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ)
- 29,2 % z vyměřovacího základu, z toho 28 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,
- 2,7 % z vyměřovacího základu, jde-li o OSVČ účastnou nemocenského pojištění,
- u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění 28 %,
- u zahraničních zaměstnanců, kteří se dobrovolně přihlásí k účasti na nemocenském pojištění, 2,7 % z vyměřovacího základu.
5. Slevy na pojistném
- Sleva zaměstnavatele
S účinností od 1. 2. 2023 může zaměstnavatel za stanovený okruh zaměstnanců a při splnění zákonem stanovených podmínek uplatnit slevu na pojistném za kalendářní měsíc ve výši 5 % z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců, na které je sleva uplatňována. Vykonává-li zaměstnanec u téhož zaměstnavatele více zaměstnání (zkrácených úvazků), zahrnuje se za tohoto zaměstnance do úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců jen vyměřovací základ z toho zaměstnání, z něhož zaměstnavatel uplatňuje slevu. Podrobnosti o podmínkách nároku na slevu a způsobu uplatnění slevy naleznete na Slevy na pojistném - Česká správa sociálního zabezpečení (cssz.cz).
- Sleva na pojistném pro zaměstnance, který je poživatelem starobního důchodu
Od 1. 1. 2025 má zaměstnanec, který je poživatelem starobního důchodu, dosáhl důchodového věku a vznikl mu nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši podle zákona č. 155/1995 Sb., nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění za kalendářní měsíc. Podmínky musí být splněny po celý kalendářní měsíc, za který zaměstnanec slevu uplatňuje. Splnění podmínek zaměstnanec prokazuje doložením rozhodnutí o přiznání starobního důchodu a čestným prohlášením o nároku na výplatu starobního důchodu v plné výši, nebo potvrzením plátce důchodu o pobírání starobního důchodu v plné výši s uvedením dne, od něhož výplata starobního důchodu v plné výši náleží.
Sleva činí 6,5 % z vyměřovacího základu zaměstnance, a poskytuje se namísto navyšování starobního důchodu za další výdělečnou činnost při pobírání tohoto důchodu.
Více zjistíte na odkazu Sleva na pojistném zaměstnance - Česká správa sociálního zabezpečení
- Sleva na pojistném pro OSVČ starobní důchodce
OSVČ, která dosáhla důchodového věku a má nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši a splňuje tuto podmínku alespoň po jeden celý kalendářní měsíc v kalendářním roce, má od 1. 1. 2025 nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění za kalendářní rok, a to ve výši 6,5 % z vyměřovacího základu. Pokud měla OSVČ nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši pouze v některých kalendářních měsících kalendářního roku, v nichž vykonávala samostatnou výdělečnou činnost, náleží sleva na pojistném jen z poměrné části vyměřovacího základu. Nárok na slevu za kalendářní rok uplatňuje OSVČ na přehledu o příjmech a výdajích za tento kalendářní rok, tj. za každý kalendářní rok samostatně.
OSVČ, která splňuje podmínky nároku na slevu na pojistném, může uplatnit nárok na sníženou sazbu pro zálohy na pojistné ve výši 22,7 %. Stanovit výši zálohy ve snížené sazbě pojistného lze ale nejdříve od kalendářního měsíce, v němž OSVČ obdržela rozhodnutí o přiznání starobního důchodu.
- Sleva na pojistném od 1. 1. 2025 pro OSVČ v paušálním režimu starobní důchodce
Slevu na pojistném (OSVČ v paušálním režimu nemá nárok na sníženou sazbu pojistného 22,7 % pro paušální zálohy na pojistné) ve výši 6,5 % si bude moci uplatnit i OSVČ, jejíž daň z příjmů byla v kalendářním roce rovna paušální dani (sleva bude vypočtena z vyměřovacího základu, který odpovídá pásmu paušálního režimu určujícího výši paušální daně). Nárok na slevu má tato OSVČ pokud je po celý kalendářní měsíc, za který slevu uplatňuje, poživatelem starobního důchodu a tento je vyplácen v plné výši. OSVČ v paušálním režimu bude moci nárok na slevu na pojistném poprvé uplatnit za kalendářní rok 2025, a to na základě žádosti podané příslušné ÚSSZ. Žádost lze podat nejdříve 1. kvěna následujícího kalendářního roku, přičemž nárok na slevu na pojistném bude OSVČ mít jen v případě, pokud plně uhradila paušální pojistné z vyměřovacího základu paušálního pásma určující výši paušální daně. Při splnění výše uvedených podmínek bude moci tuto slevu uplatnit za každý kalendářní rok zvlášť.
Více zjistíte na odkazu Sleva na pojistném pro OSVČ, která je poživatelem starobního důchodu - Česká správa sociálního zabezpečení.
6. Stanovení penále
Od 1. 1. 2021 dochází ke sjednocení postupu stanovení penále v sociálním zabezpečení s postupem stanovení úroku z prodlení podle občanského zákoníku. Výše penále se stanoví podle předpisů občanského práva o výši úroku z prodlení, tedy ve výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů.
Výše penále při povolení splácení dlužného pojistného ve splátkách se od 1. 1. 2024 úroky z prodlení stanoví stejným způsobem.
7. Důchodové pojištění OSVČ
- rozhodná částka při výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti, která zakládá účast na důchodovém pojištění v roce 2025 činí 111 736 Kč; za každý měsíc, kdy činnost nebyla vykonávána, se odečte 9 312 Kč.
- minimální měsíční vyměřovací základ se zvyšuje u OSVČ hlavních z 13 191 Kč v roce 2024, na 16 295 Kč v roce 2025, u OSVČ vedlejších z 4 837 Kč v roce 2024 na 5 122 Kč v roce 2025.
- minimální výše zálohy na pojistné na důchodové pojištění se zvyšuje u OSVČ hlavních z 2 944 Kč v roce 2023 na 3 852 Kč v roce 2024, u OSVČ vedlejších z 1 178 Kč v roce 2023 na 1 413 kč v roce 2024.
Pokud OSVČ zahájí (obnoví) SVČ po 31. 12. 2024 a v předchozích 5 kalendářních letech před tímto zahájením nevykonávala tuto činnost, je povinnosti platit zálohy na pojistném v prvních dvou kalendářních letech činnosti zproštěna, tj. v roce zahájení činnosti a bezprostředně v následujícím kalendářním roce (do konce kalendářního roku). Jedná se však pouze o zproštění povinnosti pravidelného placení záloh, které se ale nevztahuje na úhradu pojistného po podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ formou doplatku, bude-li u vedlejší SVČ stanoveno. Pokud však tato OSVČ zároveň SVČ nevykonávala v přechozích 20 kalendářních letech, tuto vykonává jako hlavní, vztahuje se na ni snížený minimální vyměřovací základ (25 % průměrné mzdy) pro pojistné, tj. 11 640 Kč (záloha 3 399 Kč).
Splatnost záloh na pojistné na důchodové pojištění a pojistného na nemocenské pojištění.
Od 1. 1. 2019 je stanovena u OSVČ splatnost záloh na důchodové pojištění a pojistného na nemocenské pojištění tak, že záloha na pojistné na důchodové pojištění za kalendářní měsíc je splatná od prvního do posledního dne tohoto měsíce a pojistné na dobrovolné nemocenské pojištění za kalendářní měsíc je rovněž splatné od prvního do posledního dne tohoto měsíce.
Podrobnější informace jsou dostupné na odkazu Zálohy na pojistné na důchodové pojištění - Česká správa sociálního zabezpečení.
Režim u paušální daně a odvodu pojistných od ledna 2023
Od 1. 1. 2021 se mohou OSVČ přihlašovat do paušálního režimu u finančních úřadů. Paušální režim znamená společný výběr daně z příjmu, pojistného na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na zdravotní pojištění v paušální záloze. Paušální režim upravují předpisy daňové, paušální zálohy platí OSVČ podle zákona o daních příjmů finančnímu úřadu. Splnění podmínek pro vstup do paušálního režimu a pro jeho trvání posuzuje finanční úřad. S účinností od 1. 1. 2023 došlo ke změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), kterou byly upraveny podmínky osob samostatně výdělečně činných (dále jen „OSVČ“) pro účast v paušálním režimu a pro to, aby jejich daň z příjmů fyzických osob byla následně rovna paušální dani.
Důchodové a nemocenské pojištění OSVČ nadále provádějí ÚSSZ. Je zajištěno předávání informací mezi ÚSSZ a finančními úřady, které jsou potřebné pro výběr paušální zálohy a provádění důchodového pojištění u OSVČ.
V souvislosti se zavedením paušálního režimu byly přijaty i změny v předpisech upravujících důchodové pojištění OSVČ a placení pojistného na důchodové a na nemocenské pojištění, které se týkají OSVČ v paušálním režimu. Jde zejména o tyto změny:
OSVČ v paušálním režimu je vždy považována za OSVČ vykonávající hlavní samostatnou výdělečnou činnost. Žádnou výhodu z toho, že splňuje podmínky pro OSVČ vykonávající vedlejší činnost, nemá.
OSVČ, která se přihlašuje do paušálního režimu u finančního úřadu, nemusí tuto skutečnost oznamovat ÚSSZ. Jestliže zároveň zahajuje činnost, předá finanční úřad ÚSSZ i oznámení o zahájení činnosti. Rovněž OSVČ, která jako poplatník v paušálním režimu oznamuje finančnímu úřadu ukončení tohoto paušálního režimu, může společně s tímto oznámit i ukončení samostatné výdělečné činnosti. OSVČ nemusí s ÚSSZ v těchto případech komunikovat.
Finanční úřad přeposílá ÚSSZ i zálohy na pojistné na sociální pojištění, které vybral od jednotlivých OSVČ v paušální záloze.
Od roku 2023 si OSVČ, která splnila podmínky pro účast v paušálním režimu, při vstupu do paušálního režimu zvolí ze třech paušálních pásem. Podle určeného paušálního pásma je stanovena výše paušální zálohy → výše vyměřovacího základu pro důchodové pojištění (dále jen „DP“) OSVČ. Volba paušálního pásma je ovšem závislá na příjmech ze SVČ, které OSVČ měla v předchozím kalendářním roce a současně na tom, z jaké činnosti tyto příjmy plynou.
Pro rok 2025 jsou stanovena pásma s výší paušální zálohy: 1. pásmo - 8 716 Kč, 2. pásmo - 16 745 Kč. 3. pásmo - 27 139 Kč.
OSVČ nepodává přehled o příjmech a výdajích za kalendářní rok v paušální režimu. Pokud OSVČ bude za takový rok podávat zpětně daňové přiznání, musí za takový kalendářní rok podat i přehled.
OSVČ si nemůže určit vyšší vyměřovací základ, než činí minimální vyměřovací základ. Zvýšit si základ pro výpočet důchodu si může jen tak, že se přihlásí u ÚSSZ k dobrovolnému důchodovému pojištění (třeba i jen za jeden měsíc v roce), zvolí si vyměřovací základ a zaplatí pojistné ve výši 28 % z tohoto základu. Podrobnosti k dobrovolnému důchodovému pojištění sdělí ÚSSZ.
Při zahájení činnosti se může OSVČ při přihlašování se k paušálnímu režimu u finančního úřadu zároveň přihlásit k nemocenského pojištění. Jestliže byla OSVČ účastna nemocenského pojištění OSVČ již před vstupem do paušálního režimu, nic se na její účasti nemění a zůstává i nadále účastna nemocenského pojištění OSVČ.
Pojistné na nemocenské pojištění se platí ÚSSZ.
Měsíční základ pro stanovení výše pojistného na nemocenské pojištění nemůže být vyšší, než činí minimální měsíční vyměřovací základ pro placení záloh na pojistné v paušálním režimu. Další podrobnosti pro OSVČ v paušálním režimu jsou dostupné na OSVČ v paušálním režimu - Česká správa sociálního zabezpečení.
Podrobné informace týkající se pojistného lze získat na Obecné informace - Česká správa sociálního zabezpečení (cssz.cz) a také na Obecné informace | Paušální daň | Daň z příjmů | Daně | Daně | Finanční správa (financnisprava.cz).
B. Organizace a provádění sociálního zabezpečení
Právní úpravu organizace a provádění sociálního zabezpečení obsahuje zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1992. Sociální zabezpečení podle tohoto zákona zahrnuje
- organizační uspořádání sociálního zabezpečení,
- působnost orgánů sociálního zabezpečení,
- úkoly občanů a zaměstnavatelů při provádění sociálního zabezpečení,
- řízení ve věcech důchodového pojištění.
- řízení ve věcech pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
Orgány sociálního zabezpečení
Sociální zabezpečení provádějí orgány sociálního zabezpečení, kterými jsou:
- Ministerstvo práce a sociálních věcí,
- Česká správa sociálního zabezpečení,
- Územní správy sociálního zabezpečení,
- Institut posuzování zdravotního stavu,
- Ministerstvo obrany (pokud jde o vojáky z povolání),
- Ministerstvo vnitra (pokud jde o příslušníky Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR a příslušníků ostatních ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb),
- Ministerstvo spravedlnosti (pokud jde o příslušníky Vězeňské služby ČR).
Poskytování odborné pomoci ve věcech sociálního zabezpečení
Podle § 6 odst. 4 písm. l) zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení"), poskytují občanům a organizacím odbornou pomoc ve věcech sociálního zabezpečení ÚSSZ a jejich kontaktní pracoviště.
V případě požadavku na podrobnější informace k problematice sociálního zabezpečení, než které jsou uveřejněné na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí, příp. České správy sociálního zabezpečení, se proto doporučuje, pokud se dotaz týká:
- nemocenského pojištění, obrátit se na příslušné kontaktní pracoviště ÚSSZ v místě sídla zaměstnavatele nebo v místě bydliště osoby samostatně výdělečně činné;
- důchodového pojištění, obrátit se v první řadě na příslušné kontaktní pracoviště ÚSSZ;
- pojistného na sociální zabezpečení, obrátit se na příslušné kontaktní pracoviště ÚSSZ v místě sídla zaměstnavatele nebo v místě bydliště osoby samostatně výdělečně činné,
- sociálního pojištění osob samostatně výdělečně činných, obrátit se na příslušné kontaktní pracoviště ÚSSZ v místě bydliště osoby samostatně výdělečně činné.
Nadřízeným orgánem ÚSSZ je Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). ČSSZ podle § 5 písm. e) zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení řídí a kontroluje činnost ÚSSZ.
Adresu a spojení na příslušnou správu sociálního zabezpečení lze najít na Kontakty - Česká správa sociálního zabezpečení (cssz.cz).
Informace ve věci:
- zaměstnanosti a státních dávek (podpory v nezaměstnanosti, rodičovského příspěvku, přídavku na dítě, porodného, pohřebného, sociální pomoci – pomoc v hmotné nouzi atd.) poskytují kontaktní pracoviště krajských poboček Úřadu práce ČR; adresu a spojení na pobočky Úřadu práce ČR lze najít na Úřad práce ČR (uradprace.cz).
- zdravotního pojištění poskytují zdravotní pojišťovny,
- daně z příjmu fyzických osob poskytují orgány Finanční správy České republiky a daňoví poradci.