Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DS“).
Novela je účinná od 1. 5. 2025, to znamená, že změny (většinou související s příspěvkem na provoz – např. ve smlouvách s rodiči) je potřeba provést k tomuto datu.
- Změna v systému výplat příspěvku
Nově bude příspěvek vyplácen pravidelně každý měsíc, plynule a bez nutnosti následného přeúčtování. Výše platby bude odpovídat měsíčnímu oznámení o obsazenosti kapacitních míst dle smluv s rodiči. Tato změna přináší větší jistotu a přehlednost – poskytovatel bude vždy přesně vědět, s jakou částkou může počítat. Odpadne potřeba pracovat s většími jednorázovými zálohami třikrát do roka a případně vracet nevyužité prostředky. Díky této úpravě bude finanční plánování jednodušší a transparentnější.
Velmi příznivě je nastaven způsob vyúčtování poslední zálohy. V případě nedoplatku obdrží poskytovatel finance bezodkladně, v případě přeplatku bude část zálohy, na kterou neměl nárok, vracet v termínu až do 1. září 2025.
Pro administraci příspěvku bude připravena nová aplikace. Pro poskytovatele nebude představovat zásadní změnu, údaje ze smluv uvedené ve stávající aplikaci budou převedeny do nové. Poskytovatel doplní ke stávajícím smlouvám pouze nově požadované identifikační údaje o dětech ze smluv, podle novely zákona.
- Úhrada rodiče za službu
U dětí mladší věkové kategorie (do 31. 8. po třetích narozeninách) a nově také v sousedské dětské skupině je výše úhrady rodiče omezena v případech, kdy dítě obsazuje kapacitní místo v dětské skupině dle smlouvy pro účely státního příspěvku na provoz dětské skupiny. Vzhledem k tomu, že každý poskytovatel je ve specifické situaci, má např. různou výši nájmu, není zákonem stanovena fixní výše úhrady rodiče, ale horní limit.
Dle aktuálně platné právní úpravy (před novelou) je horní limit stanoven Nařízením vlády č. vlády č. 445/2023 Sb., a to ve výši 5 059, 84 Kč měsíčně. Současná legislativa však neumožňuje způsob proporcionálního ponížení tohoto limitu v případě kratší docházky dítěte. To by mohlo vést k situaci, kdy by (v případě nedodržení optimálního poměru mezi výši úhrady a docházkou) by poskytnutý příspěvek naplnit znaky nedovolené veřejné podpory dle evropského práva.
Nově je proto navržen spravedlivější a transparentní způsob výpočtu horního limitu úhrady, který vychází z 1/3 měsíční minimální mzdy. Přepočet bude probíhat podobně jako u příspěvku (stanoví se denní výše a její poloviny v případě obsazení kapacitního místa půl dne během provozního dne).
Na základě zásadních připomínek v meziresortním připomínkovém řízení došlo ještě k doplnění, že v případě docházky 1-3 dny v týdnu může být maximální denní výše úhrady rodiče zvýšena až o 10 %. Státní svátky jsou do počtu dní v měsíci pro účely výpočtu zahrnuty. Zda je rodič povinen platit za den státního svátku, záleží na smlouvě mezi poskytovatelem a rodičem. V provozní den, kdy má rodič službu sjednanou, má poskytovatel stejné výdaje, proto je požadavek na úhradu oprávněný.
Poskytovatel není povinen účtovat rodiči maximální možnou výši úhrady dle zákona, ani ji rozpočítávat na denní výši, pokud v přepočtu není horní limit překročen. Poskytovatel je povinen zohlednit skutečné výdaje na službu. Zda je rodič povinen hradit dny státního volna, absenci např. z důvodu nemoci atd., si smluvní strany ujednají ve smlouvě. |
Výpočet maximální denní úhrady rodiče
Čtyřnásobek měsíční minimální mzdy (MMM) = 1/3 roční měsíční minimální mzdy se vydělí číslem 261= průměrný počet pracovních dní včetně státních svátků v roce. Zaokrouhlí se na celé koruny dolů. Při obsazení kapacitního místa dle smlouvy na půl provozního dne (3-5 hodin/dne) se vydělí 2. Při obsazení místa dle smlouvy 1-3 dny v týdnu se násobí 1,1.
Měsíční minimální mzda v roce 2025 činí 20 800 Kč.
Maximální denní úhrada rodiče:
polodenně (3–5 hodin/den) | celodenně (5 a více hodin) | |
---|---|---|
poskytování služby dle smlouvy 4–5 dní v týdnu | 159 Kč/den | 318 Kč/den |
poskytování služby dle smlouvy 1–3 dny v týdnu | 174,9 Kč/den | 349,8 Kč/den |
Příklady stanovení maximální úhrady rodiče za měsíc
Smlouva pravidelná celotýdenní (4 a více dní v týdnu)
Poskytovatel nemusí stávající kritéria úhrady nijak měnit, může stále jako doposud účtovat rodiči dítěte, které smlouvou obsazuje kapacitní místo v dětské skupině po celý týden celodenně (tj. déle než 5 hodin/den), měsíční úhradu za službu v rozmezí 0-5 059,84 Kč.
V případně nutnosti, odpovídající skutečným výdajům za poskytovanou službu, má poskytovatel možnost úhradu rodiče zvýšit. Měsíční paušál může dle nové úpravy činit v rozmezí 0-6 360 Kč, v takovém případě po celý kalendářní rok 2025 nebude (u smlouvy na celý týden a celý den) zákonný limit překročen.
V případě uzavřené smlouvy na půl dne (tj. 3-5 hodin během provozního dne) po celý týden se v roce 2025 jedná o měsíční úhradu ve výši v rozmezí 0–3 180 Kč.
Poskytovatel, který hodlá na základě skutečných výdajů za službu využít maxima v každém kalendářním měsíci, bude muset účtovat rodiči každý měsíc jinou výši úhrady. To přináší zvýšenou administrativu, poskytovatel však může zvolit jednodušší způsob (viz výše).
Příklad: měsíc květen 2025 má 22 pracovních dní včetně státních svátků, maximální měsíční úhrada za službu činí při uzavřené smlouvě na celý den po celý týden 6 996 Kč, při uzavřené smlouvě na půl dne po celý týden 3 498 Kč. Měsíc listopad má jen 20 pracovních dní včetně státních svátků, maximální měsíční úhrada za službu poskytovanou dle smlouvy celý týden po celý provozní den činí 6 360 Kč, za půl provozního dne 3 180 Kč.
Obsazuje-li dítě kapacitní místo smlouvou v rozsahu 4 dny v týdnu, vypočítá se maximální výše úhrady tak, že se počet obsazených dní v měsíci násobí 318 Kč při celodenní smlouvě (smlouva na více než 5 hodin/den) a 159 Kč při polodenní smlouvě (smlouva na 3-5 hodin/den).
Otázka: Nyní platí rodiče 3 780/měs. Stejné pobytné však platí, i když je 20, 21, 22 dní. (u nás je to pobytné za docházku 5 dní v týdnu). Docházka za 4 dny se počítá za 16 dní = 3 200 Kč.
Odpověď: Poskytovatel nastavená kritéria pro úhradu rodiče nijak měnit nemusí.
Smlouva pravidelná po část týdne 1-3 dny v týdnu
Je možné zvýšit maximální denní úhradu rodiče až o 10 %. Stanoví-li poskytovatel úhradu rodiče jako 4 týdny v měsíci, lze účtovat rodiči jednotnou výši úhrady po celý rok.
Při výpočtu maxima je výpočet trochu složitější, roli hraje kromě počtu provozních dní v měsíci a obsazení smlouvou na celý den nebo půl dne také kombinace dní (v květnu 2025 jsou pondělí, úterý a středa 4x, čtvrtek a pátek 5x).
Příklad:
Smlouva je uzavřena na pobyt dítěte v DS v pondělí a úterý 8:00-16:00 a čtvrtek a pátek 8:00-12:00.
Maximální výše úhrady v květnu 2025 činí 4 134 Kč, v červenci 2025 činí 4 293 Kč, v listopadu 2025 činí 3 816 Kč.
Poskytovatel může (dle výše výdajů za službu) účtovat rodiči buď každý měsíc jinou, maximálně výše uvedenou částku, nebo každý měsíc jednotnou částku ve výši 0-3 816 Kč.
Smlouva nepravidelná (čas poskytování služby se upřesňuje každý měsíc dodatkem ke smlouvě, který rodič podepisuje před oznámením obsazenosti, v oznámení obsazenosti se vyplňuje formou kalendáře)
Je možné účtovat rodiči úhradu za službu ve výši dle počtu dnů, kdy byla služba poskytována polodenně (3–5 hodin/den) 159 Kč/den nebo celodenně (5 a více hodin) 318 Kč/den.
V případě hledání maximální možné výše denní úhrady s možností 10% navýšení, je nutné zohlednit i konec předchozího a počátek následujícího měsíce.
- Přesun agendy na Úřad práce ČR
V rostoucím objemu dětských skupin není udržitelné vedení celé výkonné agendy na úrovni ministerstva, kdy není k dispozici běžný opravný prostředek (odvolání) u správních a přestupkových řízení. Jediným opravným prostředkem je dle stávající právní úpravy (v zásadě mimořádný opravný prostředek), kterým je rozklad. Přesunem agendy v 1. stupni řízení dojde k vhodnější úpravě, 2. stupeň řízení bude v kompetenci MPSV.
Úřad práce ČR je připraven agendu svěřenou právním předpisem převzít a zodpovědně vykonávat, zejména v přechodném období ve velmi úzké spolupráci s MPSV a podle nastavených vnitřních metodik.
Rozhodovací pravomoc je navržena svěřit Úřadu práce ČR jako orgánu s celostátní působností, ne jednotlivým krajským pobočkám. Celá agenda týkající se DS a SDS bude plně digitalizována, tedy žádosti o udělení oprávnění k poskytování služby péče o dítě v DS a SDS a žádosti o příspěvek na provoz DS a SDS bude možné podat pouze přes elektronickou aplikaci. Poradenská, informační a kontrolní činnost bude náležet krajským pobočkám, a to z důvodu místní dostupnosti k veřejnosti (poskytovatelům, zájemcům o DS a SDS či rodičům). Provozní a prostorové podmínky u SDS budou kontrolovat kontaktní pracoviště podle místa poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
K některým pravomocím Úřadu práce ČR:
- Úřad práce ČR může zohlednit při rozhodování o přiznání příspěvku nebo jeho části nebo o zastavení výplaty příspěvku na provoz dětské skupiny dluhy (zjednodušeně) vůči veřejným institucím, státnímu rozpočtu.
V ustanovení § 20b odst. 5 zákona o DS je podstatné slovo může. V případě dluhů (zjednodušeně) vůči veřejným institucím nebo státnímu rozpočtu bude Úřad práce ČR řešit jednotlivé případy individuálně. Nemusí tedy vždy automaticky rozhodnout o nepřiznání příspěvku na provoz DS, nebo jeho části nebo o zastavení výplaty.
V situaci, kdy by se poskytovatel dostal krátkodobě do prodlení a je zřejmé, že má zájem dluh v blízké době splatit, se tato pravomoc uplatnit nemusí. U nedoplatku je výslovně uvedena výjimka v případech, kdy je povoleno posečkání jeho úhrady nebo rozložení jeho úhrady na splátky.
- Úřad práce ČR může na místě okamžitě přerušit poskytování služby v případě porušení povinnosti podle zákona o DS způsobem, který může ohrozit život nebo zdraví dětí nebo pečujících osob
Nejedná se o novou úpravu, touto pravomocí je dle zákona o DS v aktuálním znění nadáno MPSV. Očekávané využití tohoto institutu je v minimální míře, ve zcela mimořádných případech. Žádný orgán veřejné moci nesmí postupovat svévolně, musí dodržovat zásadu dobré správy a ochrany veřejného zájmu. Tím je v tomto případě ochrana života a zdraví dětí a pečujících osob. Úřad práce ČR bude postupovat dle metodických doporučení MPSV.
Dne 21. 6. 2024 proběhlo informační setkání k aktuálnímu stavu novely zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, průvodní materiál zde.
Zásadní informace:
- Je třeba se podrobně seznámit především s platnou normou, z dotazů vyplývá, že se poskytovatelé ne vždy zcela orientují v platné právní úpravě.
- Poskytnuté informace slouží k rámcovému přehledu, které oblasti jsou v novele řešeny. Není třeba se s nimi nyní detailně seznamovat a zasílat další dotazy v případě nejasností.
- Bude-li legislativní proces směřovat k přijetí předpisu, budou uspořádány podrobné semináře, kde bude pro detailnější vysvětlení prostor.
Odkaz na sněmovní tisk 716/0, Novela zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=716
Připomínáme poskytovatelům s platným oprávněním před 1.10.2021, že se blíží termín 2 přechodných ustanovení k následujícím zákonným povinnostem (poskytovatelé DS s oprávněním od pozdějšího data musí tyto povinnosti plnit od udělení oprávnění, resp. zahájení poskytování služby):
- § 5 odst. 7 ZDS: Poskytovatel je povinen v názvu služby péče o dítě v dětské skupině použít označení „dětská skupina“.
- nesplnění povinnosti je od 1. 10.2024 přestupkem se sankcí 5 000 Kč – týká se jak označení služby v evidenci poskytovatelů, tak užívání názvu v dokumentech a dalším označování služby.
- § 5 odst. 5 ZDS: Poskytovatel je povinen zajistit při poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, aby činnost, kterou se uskutečňuje výchova a péče o dítě podle § 2, byla vykonávána alespoň 1 pečující osobou s odbornou způsobilostí podle odstavce 4 písm. a), e) nebo f). – podrobně viz prezentace, slide č. 8 a 9
- nesplnění povinnosti není přestupkem, ale porušením zákona.
Pro poskytovatele jsou připraveny metodické materiály a také odpovědi na nejčastější dotazy.