Mapování budoucích kompetencí jako součást systémových opatření pro vymezení požadavků trhu práce
Projekt Kompetence 4.0 bezmála čtyři roky (od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2022)mapoval trendy 4. průmyslové revoluce a jejich praktický dopad, vliv na trh práce i vzdělávání. Jeho cílem bylo identifikovat nově požadované dovednosti a navrhovat konkrétní postupy, které pak lze rychle aplikovat do vzdělávacího procesu.
Výstupy projektu a další informace jsou k dispozici v níže uvedeném menu
Průmysl 4.0 přináší českému trhu práce velké množství změn, proto firmy při zavádění digitalizace potřebují pracovníky, kteří se s novými znalostmi a dovednostmi (kompetencemi) seznamují průběžně. A to je zásadní výzva pro počáteční, návazné i celoživotní vzdělávání. Vzdělávací programy by měly být postavené na spolehlivých výsledcích monitoringu trhu práce a vycházet z rychle se měnících kvalifikačních požadavků zaměstnavatelů.

Spolupráce firem s odbornými školamis důrazem na konkrétní praktické potřeby firem
Díky partnerské spolupráci Ministerstva práce a sociálních věcí s Regionálním pakty zaměstnanosti se podařilo navázat či rozvinout 36 partnerství firem a škol ve čtyřech regionech. Do spolupráce se zapojilo 37 firem, 31 škol ve 34 oborech vzdělávání. Více než 1 400 žáků se účastnilo odborné výuky přímo ve firmách. Inovativní postupy se pilotně ověřovaly ve čtyřech krajích: Moravskoslezském, Ústeckém, Zlínském a Středočeském a následně se jejich výsledky rozšířily do celé republiky.
Prostřednictvím této spolupráce mohou zaměstnavatelé ovlivnit obsah středoškolské výuky a následně získat zaměstnance vybaveného odpovídajícími odbornými dovednostmi a pracovními návyky. Praktická výuka ve firmách zvyšuje připravenost absolventů pro regionální trh práce.
- Jak na spolupráci firem a střeních škol aneb praktické postupy a metody, Metodika a průvodce metodikou – metodika včetně příloh
- Jak na spolupráci firem a středních škol aneb praktický kontrolní list, Standard praxe
- Jak na spolupráci firem a středních škol aneb příklady dobré praxe
- Video medailonky zapojených firem a škol
Předvídání vývoje na trhu práce
Druhý směr projektových aktivit zaměřil na navržení mechanismů, jak s předstihem pojmenovat dovednosti, které bude trh práce vyžadovat v blízké budoucnosti. Experti z firem, výzkumných organizací, středních a vysokých škol v inovačních pracovních skupinách více než rok postupně mapovali a popisovali nové trendy a potřebné kompetence. Pomocí nástroje New Skills Monitor experti identifikovali více než 1 700 nových dovedností a vytvořili dvacet ukázkových profilů moderních povolání
- Metodika mapování budoucích kompetencí trhu práce, přílohy a příklady možnosti využití
- Prezentace charakteristiky zaměření pracovních skupin a vybraných sektorů hospodářství
- Systémy identifikace kompetencí v mezinárodním srovnání - analýza zahraničních studií a trendů na trhu práce
Významným nástrojem pro popis dovedností jsou Kompetenční pyramidy, které představují hierarchický a systematicky tříděný souhrn kompetencí v daném sektoru. Využití Kompetenčních pyramid umožnuje uspořádat obecné i odborné kompetence (znalosti a dovednosti) od základů až po úzké specializace.
Nové kompetence jsou zatříděné do Národní soustavy povolání (https://nsp.cz/). Databáze povolání a odpovídajících dovedností využívá Úřad práce ČR v kariérovém poradenství, kariéroví poradci na školách nebo personalisté při nastavení pracovních pozic.
Metody a výstupy identifikace nových kompetencí jsou posléze i východiskem pro aktualizaci soustavy rámcových vzdělávacích programů (RVP) středního školství a aktualizaci oborů. Přímo z projektu vzešlo šest nových středoškolských oborů vzdělání, například Herní vývojář nebo Technik mechatronik.
Registrační číslo: CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_122/0010231
Období realizace: 1. 1. 2019 - 31. 12. 2022