Vláda dnes schválila nařízení, které významně zjednodušuje a urychluje proces ohlašování pracovních úrazů. Nově budou zaměstnavatelé ohlašovat pracovní úrazy Státnímu úřadu inspekce práce a Českému báňskému úřadu výhradně elektronicky, čímž dojde k výraznému zjednodušení administrativy.
Zaměstnavatelé budou ohlašovat pracovní úraz a zasílat záznam o něm (včetně jeho případné aktualizace) jednoduše elektronicky prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce, který již sám zajistí odeslání na příslušný úřad. Díky tomuto kroku dojde k výraznému omezení administrativní zátěže nejen pro samotné zaměstnavatele, ale také pro zmíněné instituce.
Nařízení stanovuje, jaké náležitosti musí ohlášení a záznamy o pracovních úrazech obsahovat. Jasně dané postupy zajistí přehlednější správu a efektivní statistiku pracovních úrazů, což v důsledku přinese i lepší ochranu práv zaměstnanců. Nařízení vstoupí v účinnost dne 1. ledna 2026.
Vláda schválila i další nařízení z oblasti BOZP
Spolu s tímto nařízením vláda schválila i nařízení upřesňující pravidla pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích. Novela mimo jiné upravuje roli koordinátora BOZP či pravidla bezpečného pohybu po staveništi.
Další přijaté nařízení vlády se týká úpravy sazeb poplatků za odbornou činnost Technické inspekce ČR. Cílem je zajistit finanční soběstačnost této organizace a reagovat na legislativní změny, včetně rozšíření její působnosti o vzdělávání odborné veřejnosti.
Další schválené nařízení vlády pak konkretizuje a zjednodušuje podmínky pro akreditaci a provádění zkoušek odborné způsobilosti v oblasti BOZP. Zavádí jasnější pravidla pro činnost akreditovaných subjektů i zkušebních komisí a zohledňuje dosavadní zkušenosti z praxe.