Program Povodeň 2024 - Informace pro zaměstnavatele
Co je program Povodeň 2024 a k čemu slouží
Rozsáhlé povodně, které zasáhly území České republiky ve dnech následujících po 13. září 2024 zapříčinily či stále zapříčiňují nemožnost zaměstnavatele přidělovat svým zaměstnancům práci ve sjednaném rozsahu. Tím vznikají překážky v práci, za dobu jejichž trvání je zaměstnavatel povinen zaměstnancům vyplatit náhrady mezd v souladu s příslušnými ustanoveními zákoníku práce. Tato povinnost vytváří ekonomický tlak na zaměstnavatele, neboť sám zasažený živelní událostí, není schopen vyvíjet ekonomickou činnost, nicméně je povinován svým zaměstnancům vyplácet náhradu mzdy za dobu, kdy jsou tzv. „doma“ a nepracují.
V souvislosti s povodňovou situací vznikají zejména následující překážky v práci:
- § 207 písm. a) zákoníku práce, tzv. prostoje. Jde o situace, kdy zaměstnavatel nemůže zaměstnancům přidělit práci pro přechodnou závadu způsobenou poruchou na strojním zařízení, kterou nezavinil, v dodávce surovin nebo pohonné síly, chybnými pracovními podklady nebo jinými provozními příčinami. Nebyl-li zaměstnanec převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 80 % průměrného výdělku.
- § 207 písm. b) zákoníku práce. Jde o situace, kdy zaměstnavatel není schopen zaměstnanci přidělit práci v důsledku přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nebo živelní událostí. Nebyl-li zaměstnanec převeden na jinou práci, přísluší mu náhrada mzdy nebo platu ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku.
S cílem poskytnout postiženým zaměstnavatelům nezbytnou podporu, připravilo MPSV na základě ustanovení § 120 zákona o zaměstnanosti Cílený program podpory zaměstnanosti Povodeň 2024 (dále jen „Program“).
Z programu je možné poskytnout zasaženému zaměstnavateli mzdový příspěvek na částečnou kompenzaci mzdových nákladů, které mu vzniknou povinností vyplatit zaměstnancům náhradu mzdy za dobu trvání výše uvedených překážek v práci.
Výše příspěvku
Příspěvek lze poskytnout až do výše 50 % mzdových nákladů zaměstnavatele, nejvýše však do 18 400 Kč měsíčně na jednoho zaměstnance.
Mzdovým nákladem je náhrada mzdy a z ní odvedené pojistné náležející zaměstnanci za dobu trvání příslušné překážky v práci.
Příslušná překážka v práci
Příslušnou překážkou v práci je překážka v práci podle § 207 písm. a) zákoníku práce nebo podle § 207 písm. b) zákoníku práce. Příspěvek se však neposkytuje za období prvních 5 kalendářních dnů ode dne vzniku první takovéto překážky v práci v provozovně. K vymezení viz blíže příloha č. 1 Dohody o poskytnutí příspěvku. Příspěvek se poskytne za překážky v práci nejdéle do 31. října 2024, tj. jestliže překážky v práci budou přetrvávat i po 1. listopadu 2024 na toto období již příspěvek poskytován nebude.
Zaměstnavatel je povinen doložit příčinnou souvislost mezi vznikem příslušné překážky v práci a povodní, a to:
- V případě přímého zasažení povodní, kdy vznikají překážky v práci podle § 207 písm. b) zákoníku práce prostřednictvím dokladů prokazujících ohlášení pojistné události nebo potvrzením od místní samosprávy, případně jiným obdobným dokladem (doporučujeme kontaktovat místně příslušné pracoviště ÚP ČR)
- V případě nepřímého zasažení zaměstnavatele, tj. v případě kdy vznikly překážky v práci podle § 207 písm. a) zákoníku práce z důvodu přerušení dodávek energií nebo vody nebo z důvodu přerušení dodávek jiných vstupních komodit či výrobků:
- doklady od distributorů prokazujícími přerušení dodávek nebo
- doklady prokazujícími nedodání zasmluvněných dodávek (smlouvy, objednávky, faktury) v kombinaci s prokázáním, že dodavatel byl sám zasažen povodní. Pokud sám dodavatel byl zasažen povodní a žádá o poskytnutí příspěvku, ověří si tuto skutečnost Úřad práce sám.
Kdo může o příspěvek žádat
O příspěvek může žádat jakýkoliv zaměstnavatel zasažený přímo nebo nepřímo povodněmi, který má sídlo nebo provozovnu v některém z krajů České republiky s výjimkou krajů: Karlovarského, Plzeňského, Středočeského a hl. města Prahy.
O příspěvek nemohou žádat
- zaměstnavatelé v platové sféře, tj. zaměstnavatelé uvedení v § 109 odst. 3 zákoníku práce;
- zaměstnavatelé, kteří mají dluh vůči veřejným rozpočtům, tj. dluh na zdravotním a sociálním pojištění a vůči finanční správě
Kam podat žádost
Žádost se podává na místně příslušné pracoviště Úřadu práce České republiky, přičemž místně příslušným je pracoviště, v jehož správním obvodu se nachází příslušná (zasažená) provozovna nebo zasažené sídlo
Příspěvek je veřejnou podporou, poskytován je v režimu podpory malého rozsahu (de minimis).
Otázky a odpovědi
K čemu je program určen?
Účelem programu Povodeň 2024 je poskytnutí příspěvku zaměstnavatelům, kteří v přímém důsledku povodní nastalých od 13. září 2024 nejsou schopni svým zaměstnancům přidělovat práci ve sjednaném rozsahu a z tohoto důvodu u nich vznikají příslušné překážky v práci podle zákoníku práce, a kteří z tohoto důvodu vyplácejí zaměstnancům příslušné náhrady mezd.
Kdo může požádat o příspěvek?
O příspěvek může požádat zaměstnavatel, který odměňuje své zaměstnance mzdou, a který má sídlo nebo provozovnu v některém z krajů zasažených povodněmi a kteří byli přímo nebo nepřímo touto povodní zasaženi.
Přímým zasažením povodní je myšlena situace, kdy zaměstnavatel nemohl v souvislosti s povodněmi svým zaměstnancům přidělit práci z důvodu vzniku takovéto živelné události, čímž vznikla překážka v práci na straně zaměstnavatele podle § 207 písm. b) Zákoníku práce. Jedná se zpravidla o takovou situaci, kdy bylo pracoviště zaměstnavatele přímo vytopeno.
Nepřímým zasažením povodní je situace, kdy zaměstnavatel musel přerušit práci z jiných důvodů přímo souvisejících s povodní, zejména se jedná o situaci, kdy nebylo možné konat práci v důsledku výpadku elektrického proudu, přerušení dodávek plynu nebo vody. Rovněž se jedná o situaci, kdy bylo nutné přerušit provoz z důvodu výpadku vstupních dodávek jiných surovin nebo polotovarů. K tomuto zpravidla mohlo dojít v důsledku přerušení komunikací a zejména v důsledku zatopení dodavatele. V tomto případě je příslušnou překážkou v práci překážka v práci na straně zaměstnavatele podle § 207 písm. a) Zákoníku práce.
Vyloučeni jsou zaměstnavatelé platové sféry, tj. zaměstnavatelé uvedení v § 109 odst. 3 Zákoníku práce.
Podmínkou poskytnutí příspěvku je dále bezdlužnost vůči veřejným rozpočtům (sociální a zdravotní pojištění, daně apod.)
Jak toto zaměstnavatel dokládá?
Prvně je nutné uvést, že zásadní je komunikace s Úřadem práce. Situace, ke kterým mohlo v důsledku povodní dojít jsou nestandardní a různorodé. Obecně ale platí následující:
V případě přímého zasažení provozovny zaměstnavatele, tj. v případě vzniku překážky v práci podle § 207 písm. b) Zákoníku práce, bude zaměstnavatel Úřadu práce dokládat buď doklady prokazující nahlášení pojistné události své pojišťovně anebo potvrzením od místní samosprávy (obce). Je však možné prokázat přímé zasažení provozovny i jiným způsobem, např. prohlášením či potvrzením složek IZS, případně může Úřad práce provést terénní šetření či situaci ověřit jiným způsobem.
V případě nepřímého zasažení provozu povodněmi, tj. v případech kdy nebylo nebo není možné vykonávat práci z důvodu výpadku na vstupech nebo v důsledku přerušení dodávek, doloží zaměstnavatel příčinnou souvislost mezi vznikem překážky v práci podle § 207 písm. a) a povodní následovně:
- Potvrzením nebo vyjádřením distributora nebo dodavatele energií nebo vody o přerušení dodávek
- Obchodními smlouvami, objednávkami, fakturami či jinými obdobnými doklady od svého dodavatele, který byl sám zasažen povodní a z nichž bude patrné, že k došlo k přerušení sjednané dodávky. Zároveň je nutné prokázat, že dodavatel byl přímo zasažen povodní, a to obdobným způsobem jako v případě, kdy by byl povodní přímo zasažen sám zaměstnavatel. V případě, že dodavatel sám žádá z důvodu přímého zasažení povodní o poskytnutí příspěvku z programu Povodeň 2024 ověří si tyto skutečnosti primárně sám Úřad práce.
Do kdy je nutné doložit doklady prokazující příčinnou souvislost mezi povodněmi a přerušením práce?
Zaměstnavatel není povinen uvedené doklady předložit se žádostí o poskytnutí příspěvku ani před uzavřením dohody o poskytnutí příspěvku. Proces je nastaven tak, že příspěvek bude poskytnut až po doložení těchto dokladů.
Nejzazším datem pro doložení dokladů je 6. prosinec 2024. Pokud do tohoto data nebudou předloženy příspěvek nebude poskytnut.
Na co konkrétně je příspěvek poskytován?
Příspěvek je poskytován za účelem částečné kompenzace mzdových nákladů, které zaměstnavateli vzniknou z titulu povinnosti vyplatit zaměstnancům náhrady mezd za dobu trvání příslušných překážek v práci.
Mzdovým nákladem je tedy náhrada mzdy náležející zaměstnanci podle § 207 písm. a) nebo § 207 písm. b) Zákoníku práce a z ní odvedené zdravotní a sociální pojištění. Jiné mzdové náklady nejsou uznatelné. Příspěvek tedy nelze poskytnout na jiné náhrady mezd (náležející zaměstnanci např. podle § 209 nebo 208 Zákoníku práce) ani na mzdu, včetně mzdy náležející zaměstnanci za dobu převedení na jinou práci. Nelze tedy nárokovat poskytnutí příspěvku za tu dobu, kdy zaměstnanci likvidovali na pracovišti následky povodní, uklízeli pracoviště apod., ani za dobu, kdy se zaměstnanci nemohli do práce dostavit z důvodu vzniku překážek v práci na jejich straně (např. přerušení komunikací či likvidace škoda na vlastním majetku).
Za jaké období je možné příspěvek poskytnout?
Příspěvek se poskytuje pouze za dobu trvání příslušných překážek v práci, tj. překážek v práci podle § 207 písm. a) nebo § 207 písm. b) Zákoníku práce, které vznikly v období od 13. září 2024 do 31. října 2024, přičemž však platí, že příspěvek se neposkytuje na překážky v práci trvající po dobu prvních 5 kalendářních dnů ode dne vzniku první příslušné překážky v práci v provozovně zaměstnavatele.
Jestliže tedy k zaplavení provozovny došlo již 13. září a některý ze zaměstnanců této provozovny nemohl konat práci v přímém důsledku povodně již tento den, pak prvním dnem, od nějž je možné nárokovat poskytnutí příspěvku je 18. září. Toto datum je rozhodné pro celou provozovnu, bez ohledu na to, že u většiny zaměstnanců vznikla příslušná překážka v práci např. až v pondělí 16. září.
Musí překážky v práci trvat kontinuálně po celé uznatelné období?
Nikoliv. Příslušné překážky v práci mohou být kombinovány s výkonem práce, příspěvek se však poskytuje pouze za dobu trvání příslušných překážek v práci. To znamená, je možné jeden týden zaměstnance zařadit na překážku v práci a druhý týden je převést na jinou práci (např. likvidaci škod) a opačně bez ztráty možnosti získat příspěvek. Výkon práce a překážek je možné kombinovat i v jednom dni, v návaznosti na reálnou situaci na pracovišti, stále však platí, že příspěvek bude poskytnut výhradně za dobu trvání překážky v práci.
Je proto zásadní, aby pro případ kontroly byly zaměstnavatelé schopni doložit záznamem docházky, rozvrhem směn a doklady o vyplacených mzdových nárocích zaměstnanců rozložení práce a překážek v práci a vyplacení náhrady mzdy, k níž se poskytnutí příspěvku váže.
Je nutné vyplatit náhradu mzdy a odvést pojistné před poskytnutím příspěvku?
Nikoliv. Příspěvek je možné vyplatit i před skutečným vynaložením mzdových nákladů zaměstnavatelem, tj. vyplacením příslušné náhrady mzdy zaměstnanci a odvedení pojistného. Nicméně zaměstnavatel je povinen tyto kroky učinit v souladu s platnými právními předpisy, pokud tak neučiní, nebude se jednat o řádně vynaložené mzdové náklady a Úřad práce bude v případě zjištění této skutečnosti vymáhat vrácení vyplaceného příspěvku.
Lze žádat o poskytnutí příspěvku zpětně?
Ano, lze požádat o poskytnutí příspěvku i za dobu předcházející podání žádosti a uzavření dohody, pokud tato doba spadá do období uznatelnosti nákladů.
Jak je to se zaměstnanci na DPP/DPČ?
O poskytnutí příspěvku lze požádat i za zaměstnance pracující na základě dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr. Ovšem pouze v případě, že skutečně vznikla příslušná překážka v práci a zaměstnanci proto náleží odměna z dohody odpovídající náhradě mzdy náležející zaměstnanci podle § 207 písm. a) anebo § 207 písm. b) Zákoníku práce. To znamená, že takovémuto zaměstnanci musela být předem rozvržena směna tak, že následně nemohl z důvodu přímého nebo nepřímého zasažení zaměstnavatele povodní vykonávat práci.
Jak je to s agenturními zaměstnanci?
V případě zaměstnanců agentur práce, kteří jsou dočasně přiděleni k uživateli, může o poskytnutí příspěvku požádat agentura práce, která je jejich zaměstnavatelem. Přerušení práce v přímém nebo nepřímém důsledku povodní prokazuje agentura. Zároveň je v takovém případě podmínkou poskytnutí příspěvku skutečnost, že agentura nebude mzdové nároky za náhrady mezd (a z nich odvedeného pojistného) těchto zaměstnanců nárokovat po uživateli.
Jsem zaměstnavatelem uznaným na chráněném trhu práce podle ustanovení § 78 zákona o zaměstnanosti a je mi Úřadem práce poskytován příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Mohu na zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, požádat za dobu překážek v práci o příspěvek z programu Povodeň?
Ano, příspěvek z programu Povodeň lze poskytnout. Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle § 78a zákona o zaměstnanosti nenáleží zaměstnavateli podle ustanovení §78a odst. 2 písm. c) zákona o zaměstnanosti na náhrady mzdy poskytnuté zaměstnanci při překážkách v práci na straně zaměstnavatele. Příspěvek z programu Povodeň je naopak určen pouze na náhrady mzdy poskytnuté zaměstnanci za dobu příslušných překážek v práci. K neoprávněnému souběhu poskytování obou příspěvků tedy z podstaty jejich určení dojít nemůže. Pokud tedy po část kalendářního měsíce osoba se zdravotním postižením pracovala a současně po část kalendářního měsíce nemohla vykonávat práci z důvodu příslušných překážek v práci z důvodu povodní, může v rámci takového měsíce zaměstnavatel čerpat oba příspěvky.
Jsem zaměstnavatelem v pohostinství. V důsledku krizových opatření kraje spočívajících v omezení pohybu osob v oblastech zasažených povodních pokles odbyt po mých službách, mohu požádat o příspěvek z programu Povodeň?
Nikoliv. Jestliže zaměstnanci nemohli vykonávat práci z důvodu poklesu zákazníků, byť zapříčiněného krizovými opatřeními kraje omezujících vstup osob na zasažená území, nejedná se o překážku v práci podle § 207 zákoníku práce, a tedy se nejedná o překážky v práci, které by bylo možné krýt příspěvkem z programu.