Informace o kontrolách provedených úřady práce v 1. pololetí roku 2007
Informace je koncipována tak, aby s ohledem na šíři kontrolní činnosti úřadů práce bylo možno sledovat kontinuitu dodržování zákonnosti v oblastech zaměstnanosti, ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, aktivní politiky zaměstnanosti, státní sociální podpory a využívání prostředků poskytnutých na realizaci projektů financovaných z ESF.
Jednou ze součástí státní politiky zaměstnanosti je sledování a vyhodnocování situace na trhu práce. Poměrně rozsáhlá a různorodá kontrolní činnost úřadů práce v této oblasti je v prvé řadě zaměřena na kontrolu dodržování zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“). Tedy jak své povinnosti stanovené tímto zákonem plní zaměstnavatelé, právnické a fyzické osoby, které vykonávají činnosti podle tohoto zákona, zejména při zprostředkování zaměstnání a rekvalifikaci, a také fyzické osoby, kterým jsou poskytovány služby podle tohoto zákona.
Druhým významným zákonem, jehož dodržování úřady práce kontrolují, je zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, (dále jen „zákon o insolvenci“). Při kontrolách je využíváno tohoto zákona, dále pak zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, (dále jen „zákon o státní kontrole“) a v případě ukládání pokut i zákona o zaměstnanosti.
V další oblastí kontrolní činnosti úřady práce jako orgány státní sociální podpory kontrolují čerpání této podpory, upravené zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Zde pak postupují podle tohoto zákona a v případě přezkumu správnosti a úplnosti podkladů pro čerpání dávek státní sociální podpory, předložených právnickými a fyzickými osobami, také podle zákona o státní kontrole.
V oblasti kontroly využívání prostředků poskytnutých na realizaci nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a dalších forem podpory zaměstnanosti, obsažených v zákoně o zaměstnanosti postupují úřady práce podle tohoto a také podle zákona o státní kontrole a zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále je „zákon o finanční kontrole).
Úřady práce, uvedené v příloze č. 2. zákona o zaměstnanosti kontrolují také čerpání prostředků na realizaci projektů financovaných z ESF. Při této činnosti postupují podle zákona o státní kontrole a zákona o finanční kontrole.
Přehled kontrol provedených úřady práce v 1. pololetí roku 2007
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti | Zákon č. 118/2000 Sb. o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti | Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře | APZ a další nástroje podpory zaměstnanosti | Kontroly čerpání prostředků na realizaci projektů financovaných z ESF | |
---|---|---|---|---|---|
Počty provedených kontrol | 4 912 | 13 | Kontrolovány všechny nároky | 5 052 | 69 |
Počty kontrol, při kterých byly zjištěny nedostatky | 1 648 | 13 | 17 770 | 283 | Po provedení tzv. „kontroly na místě“ v případě zjištěných nedostatků kontrolovaná osoba zpracuje Zprávu o přijatých opatřeních k odstranění zjištěných nedostatků |
Počty kontrol, při kterých byla uložena pokuta | 846 | 13 | Příjemce dávky je povinen přeplatek vrátit | – nejde o pokutu, ale o povinnost příspěvek či jeho část vrátit + odvod za porušení rozpočtové kázně |
Kontrola dodržování zákona o zaměstnanosti a zákona o insolvenci
Zaměření kontrolní činnosti úřadů práce v oblasti dodržování výše zmíněných zákonů je vymezeno v ust. § 8 odst. 1 písm. l) a ust. § 126 odst. 1 zákona, o zaměstnanosti.. Tato činnost spočívá v kontrole dodržování povinností těmito zákony stanovených zaměstnavatelům, právnickým a fyzickým osobám vykonávajícím činnosti, zejména v oblasti zprostředkování zaměstnání a rekvalifikace, a také fyzickým osobám, kterým jsou poskytovány služby podle zákona. Za zaviněná porušení povinností může úřad práce uložit pokutu až do výše 2 mil Kč.
Kontrolní činnost úřadů práce v této oblasti je realizována na základě sestavovaného plánu kontrolní činnosti, každoročně pololetně upřesňovaného. Při jeho sestavování úřady práce vycházejí z rozboru situace na trhu práce ve vztahu k vybraným zaměstnavatelům a rovněž z poznatků z již provedených kontrol. Zaměření kontroly je pak voleno s přihlédnutím k již dříve zjištěným nedostatkům u konkrétního zaměstnavatele a dále k porušením, která byla v minulosti obecně nejčetnější nebo nejzávažnější.
Průběžně jsou do plánu kontrol zařazovány také kontroly prováděné na základě podnětů občanů. Takový podnět je zhodnocen z hlediska závažnosti. Je-li shledán závažným, úřad práce provede kontrolu i mimo plán kontrolní činnosti v co nejkratší době. Kontroly jsou rovněž sledovány a vyhodnocovány podle následujících segmentů trhu práce.
Kontroly dodržování zákona o zaměstnanosti, v rozčlenění dle segmentů trhu práce za 1. pololetí roku 2007
Veřejná správa
U zaměstnavatelů této kategorie bylo provedeno 7% kontrol. Bylo uloženo 15 pokut (polovina počtu za předchozí období) v průměrné výši 13 100 Kč.
Soukromý sektor do 25 zaměstnanců
Z přiložené tabulky je zřejmé, že úřady práce cca 59% kontrol prováděly u zaměstnavatelů této kategorie. Z celkového počtu uložených pokut připadá 59% na tyto zaměstnavatele. Ve vztahu k počtu kontrol provedených u těchto zaměstnavatelů byla pokuta uložena v 21% případů s průměrnou výší 13 280 Kč.
Za nelegální zaměstnávání cizinců byly zaměstnavatelům této kategorie uloženy pokuty v celkové výši cca 2 700 000 Kč.
Soukromý sektor 26 – 250 zaměstnanců
U zaměstnavatelů této velikosti bylo provedeno 30 % z celkového počtu kontrol. Z celkového počtu uložených pokut, na ně připadá 43%. Pokuta byla uložena v 24% případů provedených kontrol s průměrnou výší 19 700 Kč.
Za nelegální zaměstnávání cizinců byly zaměstnavatelům této kategorie uloženy pokuty v celkové výši cca 828 000 Kč.
Soukromý sektor s více než 250 zaměstnanci
U zaměstnavatelů této kategorie bylo provedeno cca 2% kontrol. Z celkového počtu uložených pokut, připadá na tyto zaměstnavatele cca 2%.
Pokuta byla uložena v 19 případech v průměrné výši 93 000 Kč.
Státní podniky
Ve státních podnicích bylo provedeno 15 kontrol, nedostatky byly zjištěny v 8 případech, byly uloženy 2 pokuty v průměrné výši 50 000 Kč.
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 – 250 zaměstnanců | Soukromý sektor 251 a více zaměstnanců | Státní podnik | |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet provedených kontrol | 4 912 | 362 | 2 907 | 1 490 | 138 | 15 |
Počet kontrol, při nichž nebyly zjištěny nedostatky | 3 264 | 279 | 2 097 | 807 | 73 | 8 |
Počet uložených pokut | 846 | 15 | 444 | 366 | 19 | 2 |
Celková částka uložených pokut za porušování zákona o zaměstnanosti v Kč | 15 182 776 | 196 500 | 5 895 500 | 7 225 776 | 1 765 000 | 100 000 |
Částka pokut za porušení § 5 písm. c) bod. 1 zákona č.435/2004 Sb. | 1 684 500 | 0 | 1 544 500 | 140 000 | 0 | 0 |
Částka pokut za porušení § 5 písm. c) bod. 2 zákona č.435/2004 Sb. | 3 774 500 | 0 | 2 693 500 | 828 000 | 0 | 0 |
Počet fyzických osob, kterým byla uložena pořádková pokuta dle § 19 zákona o státní kontrole | 61 | 0 | 56 | 5 | 0 | 0 |
Celková částka uložených pořádkových pokut | 740 500 | 0 | 645 500 | 95 000 | 0 | 0 |
Ze získaných údajů je zřejmé, že nejčastěji dochází k porušování pracovněprávních předpisů zaměstnavateli, kteří mají méně než 25 zaměstnanců.
Úřady práce si jsou této situace dobře vědomy, a proto do svých plánů práce zahrnovaly především kontroly u tohoto typu zaměstnavatelů, podněty od občanů k jejich kontrole byly také nejčastější. Úřady práce prováděním kontrol plní i svoji informační funkci a upozorňují zaměstnavatele na jejich chyby Na základě informací z úřadů práce je zřejmé, že řada z těchto zaměstnavatelů porušuje toto ustanovení nikoliv z neznalosti, ale zcela vědomě. O jejich přístupu ke kontrolním orgánům svědčí mi to, že z celkové částky pořádkových pokut, uložených za nesoučinnost jich bylo této kategorii zaměstnavatelů uloženo 87%. Z celkového počtu 61 fyzických osob, kterým byla taková pokuta uložena, jich 56 působí v této kategorii.
Porovnání základních ukazatelů za jednotlivá pololetí roku 2005 - 2007
1. pololetí 2005 | 2. pololetí 2005 | 1. pololetí 2006 | 2. pololetí 2006 | 1. pololetí 2007 | |
---|---|---|---|---|---|
Kontroly celkem | 5 377 | 5 210 | 5 973 | 5 522 | 4 912 |
Počet kontrol, při nichž nebyly zjištěny nedostatky | 2 092 | 3 386 | 3 504 | 3 614 | 3 264 |
Počet uložených pokut | 1 012 | 599 | 641 | 862 | 846 |
Celková částka uložených pokut v Kč | 22 659 700 | 16 780 259 | 17 395 524 | 16 919 100 | 15 182 776 |
Počty kontrolorů | 350 | 271 | 250 | 242 | 244 |
Vezmeme-li pro lepší přehled při porovnávání údajů za jednotlivá pololetí za základ údaje získané za 1. pololetí roku 2005, dospějeme k následujícím výsledkům:
1. pololetí 2005 v % | 2. pololetí 2005 v % | 1. pololetí 2006 v % | 2. pololetí 2006 v % | 1.pololetí 2007 v % | |
---|---|---|---|---|---|
Kontroly celkem | 100 | 97 | 111 | 103 | 91 |
Počet kontrol, při nichž nebyly zjištěny nedostatky | 100 | 162 | 167 | 173 | 145 |
Počet uložených pokut | 100 | 59 | 63 | 85 | 84 |
Celková částka uložených pokut v Kč | 100 | 74 | 77 | 75 | 67 |
Počty kontrolorů | 100 | 77 | 71 | 69 | 70 |
Kontroly dle krajů – porovnání počtu provedených kontrol, uložených pokut a jejich výše za 1. pololetí roku 2007
ÚP hlavního města Prahy | Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty |
---|---|---|---|---|
193 | 156 | 4 039 000 | 25 900 |
Jihočeský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Českých Budějovicích | 37 | 21 | 399 000 | 19 000 |
ÚP v Českém Krumlově | 46 | 2 | 38 000 | 19 000 |
ÚP v Jindřichově Hradci | 40 | 3 | 70 000 | 23 300 |
ÚP v Písku | 58 | 4 | 85 000 | 21 250 |
ÚP v Prachaticích | 52 | 2 | 60 000 | 30 000 |
ÚP ve Strakonicích | 64 | 3 | 85 000 | 28 300 |
ÚP v Táboře | 35 | 3 | 24 000 | 8 000 |
Celkem | 332 | 38 | 616 000 | 16 200 |
Jihomoravský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP Brno-město | 122 | 27 | 470 000 | 17 400 |
ÚP Brno-venkov | 19 | 1 | 11 000 | 11 000 |
ÚP v Blansku | 10 | 1 | 2 000 | 2 000 |
ÚP v Břeclavi | 122 | 13 | 137 000 | 10 540 |
ÚP v Hodoníně | 143 | 0 | 0 | 0 |
ÚP ve Vyškově | 83 | 0 | 0 | 0 |
ÚP ve Znojmě | 224 | 2 | 20 000 | 10 000 |
Celkem | 723 | 44 | 640 000 | 14 550 |
Karlovarský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Karlových Varech | 60 | 13 | 123 000 | 9 460 |
ÚP v Chebu | 16 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Sokolově | 28 | 3 | 15 000 | 5 000 |
Celkem | 104 | 16 | 138 000 | 8 630 |
Královéhradecký kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Hradci Králové | 39 | 2 | 30 000 | 15 000 |
ÚP v Jičíně | 34 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Náchodě | 99 | 3 | 258 000 | 86 000 |
ÚP v Rychnově nad Kněžnou | 32 | 6 | 29 000 | 4 830 |
ÚP v Trutnově | 66 | 6 | 105 000 | 17 500 |
Celkem | 270 | 17 | 422 000 | 24 820 |
Liberecký kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Liberci | 68 | 2 | 35 000 | 17 500 |
ÚP v České Lípě | 54 | 6 | 19 000 | 3 160 |
ÚP v Jablonci n. Nisou | 60 | 2 | 120 000 | 60 000 |
ÚP v Semilech | 14 | 2 | 15 000 | 7 500 |
Celkem | 196 | 12 | 189 000 | 15 750 |
Moravskoslezský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Ostravě | 149 | 15 | 286 000 | 19 070 |
ÚP v Bruntále | 201 | 15 | 74 000 | 4 930 |
ÚP ve Frýdku-Místku | 51 | 4 | 88 000 | 22 000 |
ÚP v Karviné | 63 | 25 | 102 000 | 4 080 |
ÚP v Novém Jičíně | 42 | 2 | 8 000 | 4 000 |
ÚP v Opavě | 72 | 19 | 169 000 | 8 900 |
Celkem | 578 | 80 | 727 000 | 9 090 |
Olomoucký kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Olomouci | 42 | 28 | 1 381 000 | 49 300 |
ÚP v Jeseníku | 32 | 1 | 15 000 | 15 000 |
ÚP v Přerově | 42 | 11 | 132 000 | 12 000 |
ÚP v Prostějově | 66 | 5 | 80 000 | 16 000 |
ÚP v Šumperku | 63 | 6 | 50 000 | 8 330 |
Celkem | 245 | 51 | 1 658 000 | 32 500 |
Pardubický kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Pardubicích | 48 | 3 | 32 000 | 10 660 |
ÚP v Chrudimi | 111 | 1 | 100 000 | 100 000 |
ÚP ve Svitavách | 52 | 19 | 132 000 | 6 950 |
ÚP v Ústí nad Orlicí | 51 | 3 | 240 000 | 80 000 |
Celkem | 262 | 26 | 504 000 | 19 380 |
Zlínský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP ve Zlíně | 71 | 5 | 19 000 | 3 800 |
ÚP v Kroměříži | 55 | 1 | 1 000 | 1 000 |
ÚP v Uherském Hradišti | 50 | 22 | 19 500 | 890 |
ÚP ve Vsetíně | 43 | 4 | 17 000 | 4 250 |
Celkem | 219 | 32 | 56 500 | 1 770 |
Plzeňský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP Plzeň-jih | 42 | 3 | 7 000 | 2 800 |
ÚP v Plzni | 148 | 56 | 616 800 | 11 000 |
ÚP Plzeň-sever | 53 | 4 | 400 000 | 100 000 |
ÚP v Domažlicích | 15 | 11 | 106 000 | 9 600 |
ÚP v Klatovech | 35 | 13 | 270 000 | 20 800 |
ÚP v Rokycanech | 35 | 6 | 85 000 | 14 200 |
ÚP v Tachově | 52 | 21 | 305 000 | 14 500 |
Celkem | 380 | 114 | 1 789 800 | 15 700 |
Středočeský kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP Praha-východ | 44 | 11 | 480 000 | 43 600 |
ÚP Praha-západ | 35 | 4 | 20 000 | 5 000 |
ÚP v Berouně | 59 | 10 | 280 000 | 28 000 |
ÚP v Benešově | 35 | 15 | 41 000 | 2 700 |
ÚP v Kutné Hoře | 30 | 2 | 80 000 | 40 000 |
ÚP v Kladně | 14 | 12 | 30 600 | 2 600 |
ÚP v Kolíně | 31 | 8 | 401 400 | 50 200 |
ÚP v Mladé Boleslavi | 26 | 3 | 420 000 | 140 000 |
ÚP v Mělníku | 51 | 17 | 185 000 | 10 900 |
ÚP v Nymburku | 23 | 8 | 314 000 | 39 300 |
ÚP v Příbrami | 31 | 11 | 122 000 | 11 100 |
ÚP v Rakovníku | 42 | 2 | 10 000 | 5 000 |
Celkem | 421 | 103 | 2 384 000 | 23 100 |
Ústecký kraj | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Ústí nad Labem | 240 | 6 | 64 000 | 10 600 |
ÚP v Chomutově | 64 | 17 | 113 500 | 6 700 |
ÚP v Děčíně | 110 | 31 | 265 000 | 8 500 |
ÚP v Lounech | 77 | 12 | 82 000 | 6 800 |
ÚP v Litoměřicích | 33 | 4 | 166 000 | 41 500 |
ÚP v Mostě | 112 | 25 | 529 000 | 21 200 |
ÚP v Teplicích | 70 | 2 | 20 000 | 10 000 |
Celkem | 706 | 97 | 1 239 500 | 12 800 |
kraj Vysočina | ||||
---|---|---|---|---|
Počet kontrol | Počet pokut | Celková částka pokut | Průměrná výše pokuty | |
ÚP v Jihlavě | 70 | 27 | 158 000 | 5 850 |
ÚP v Havlíčkově Brodě | 28 | 22 | 389 000 | 17 700 |
ÚP v Pelhřimově | 23 | 7 | 65 000 | 9 300 |
ÚP v Třebíči | 150 | 2 | 10 000 | 5 000 |
ÚP ve Žďáru nad Sázavou | 12 | 2 | 13 000 | 6 500 |
Celkem | 283 | 60 | 635 000 | 10 600 |
Nejčastěji porušovaná ustanovení zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
Mezi nejzávažnější a současně i často porušovaná ustanovení zákona o zaměstnanosti patří nelegální zaměstnávání cizinců.
Nelegální zaměstnávání cizinců
V1. pololetí roku 2007 bylo zjištěno 141 porušení § 89 zákona 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Jsme si vědomi, že jde pouze o „špičku ledovce“ skutečné situace v nelegálním zaměstnávání cizinců a že je třeba zkvalitnit spolupráci úřadů práce a celních úřadů. Z tohoto důvodu byly v dubnu 2007 realizovány dva dvoudenní semináře za účasti zástupců SSZ, GŘC, ÚP a CÚ.
Spolupráce ÚP s Celními úřady (CÚ) v 1. pololetí roku 2007
Počet kontrol provedených ve spolupráci s CÚ | 271 |
Počet správních řízení zahájených na základě kontrol provedených CÚ | 225 |
Počet případů, kdy CÚ byly vráceny podklady pro zahájení správního řízení z důvodu jejich nedostatečnosti | 10 |
Rozčlenění porušování zákona o zaměstnanosti podle jednotlivých ustanovení a segmentů trhu práce za 1. pololetí roku 2007
Porušení ustanovení | Počet porušení celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik |
---|---|---|---|---|---|---|
§ 4 odst. 1 | 31 | 0 | 20 | 9 | 2 | 0 |
§ 4 odst. 2 | 46 | 0 | 26 | 17 | 3 | 0 |
§ 5 písm. e) bod 1 | 204 | 0 | 183 | 21 | 0 | 0 |
§ 5 písm. e) bod 2 | 200 | 0 | 163 | 35 | 2 | 0 |
§ 9b odst. 1 písm. a) | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
§ 9b odst. 1 písm. b) | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
§ 9b odst. 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
§ 9b odst. 3 | 49 | 0 | 49 | 0 | 0 | 0 |
§ 12 odst. 1 | 52 | 0 | 35 | 14 | 3 | 0 |
§ 12 odst. 2 | 6 | 1 | 3 | 1 | 1 | 0 |
§ 14 odst. 3 písm. b) | 9 | 0 | 7 | 2 | 0 | 0 |
§ 35 | 55 | 0 | 44 | 11 | 0 | 0 |
§ 58 odst. 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
§ 58 odst. 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 66 | 6 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 |
§78 odst. 7 | 68 | 0 | 41 | 25 | 2 | 0 |
§ 80 | 6 | 0 | 1 | 4 | 0 | 1 |
§ 81 odst. 1 | 276 | 25 | 17 | 222 | 7 | 5 |
§ 81 odst. 3 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 82 odst. 2 | 282 | 12 | 20 | 244 | 6 | 0 |
§ 83 | 281 | 13 | 13 | 248 | 7 | 0 |
§ 85 odst. 1 | 47 | 0 | 33 | 13 | 1 | 0 |
§ 87 | 310 | 1 | 95 | 187 | 27 | 0 |
§ 88 | 4 | 0 | 2 | 1 | 1 | 0 |
§ 89 | 141 | 0 | 89 | 51 | 1 | 0 |
§ 93 odst. 1 | 15 | 0 | 10 | 5 | 0 | 0 |
§ 93 odst. 2 | 14 | 0 | 8 | 6 | 0 | 0 |
§ 95 odst. 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 95 odst. 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 95 odst. 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 96 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
§ 102 odst. 2 | 20 | 0 | 8 | 10 | 2 | 0 |
Celkem ZoZ | 2 131 | 56 | 872 | 1 129 | 68 | 6 |
§ 19 zák. č. 552/1991 Sb. | 50 | 0 | 49 | 1 | 0 | 0 |
Nejčastěji byl zákon o zaměstnanosti porušován zaměstnavateli v kategorii 26 - 250 zaměstnanců, a to v 1129 případech. Nejčastěji jimi porušovaným ustanovením, v 248 případech, je § 83. To je neohlášení plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, včetně způsobů plnění, úřadu práce v příslušném termínu. S tím pak souvisí druhý nejčastější případ porušování § 82 odst. 2 - nepoukázání odvodu za neplnění tohoto podílu.
Na dalším místě co do počtu porušování ustanovení zákona o zaměstnanosti se umístili zaměstnavatelé téže kategorie za neplnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením v 222 případech.
Přehled počtu zjištěných porušení zákona o zaměstnanosti za 1. pololetí roku 2007 dle krajů
ÚP hlavního města Prahy | Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik |
---|---|---|---|---|---|---|
215 | 13 | 18 | 157 | 21 | 6 |
Jihočeský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Českých Budějovicích | 21 | 0 | 14 | 7 | 0 | 0 |
ÚP v Českém Krumlově | 7 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 |
ÚP v Jindřichově Hradci | 7 | 0 | 4 | 3 | 0 | 0 |
ÚP v Písku | 10 | 0 | 4 | 5 | 1 | 0 |
ÚP v Prachaticích | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 |
ÚP ve Strakonicích | 8 | 0 | 1 | 7 | 0 | 0 |
ÚP v Táboře | 10 | 0 | 1 | 9 | 0 | 0 |
Celkem | 66 | 2 | 24 | 39 | 1 | 0 |
Jihomoravský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP Brno-město | 120 | 1 | 72 | 41 | 6 | 0 |
ÚP Brno-venkov | 8 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 |
ÚP v Blansku | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Břeclavi | 25 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
ÚP v Hodoníně | 7 | 0 | 3 | 2 | 2 | 0 |
ÚP ve Vyškově | 3 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
ÚP ve Znojmě | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Celkem | 164 | 1 | 81 | 77 | 10 | 0 |
Karlovarský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Karlových Varech | 17 | 1 | 6 | 9 | 1 | 0 |
ÚP v Chebu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Sokolově | 24 | 0 | 8 | 16 | 0 | 0 |
Celkem | 41 | 1 | 14 | 25 | 1 | 0 |
Královéhradecký kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Hradci Králové | 4 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 |
ÚP v Jičíně | 9 | 0 | 4 | 2 | 3 | 0 |
ÚP v Náchodě | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Rychnově nad Kněžnou | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Trutnově | 9 | 0 | 5 | 4 | 0 | 0 |
Celkem | 58 | 0 | 45 | 10 | 3 | 0 |
Liberecký kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Liberci | 22 | 0 | 12 | 10 | 0 | 0 |
ÚP v České Lípě | 12 | 0 | 3 | 9 | 0 | 0 |
ÚP v Jablonci n. Nisou | 25 | 1 | 6 | 18 | 0 | 0 |
ÚP v Semilech | 30 | 0 | 12 | 18 | 0 | 0 |
Celkem | 89 | 1 | 33 | 55 | 0 | 0 |
Moravskoslezský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Ostravě | 181 | 0 | 71 | 97 | 13 | 0 |
ÚP v Bruntále | 39 | 0 | 28 | 11 | 0 | 0 |
ÚP ve Frýdku-Místku | 19 | 0 | 5 | 12 | 0 | 2 |
ÚP v Karviné | 48 | 0 | 47 | 1 | 0 | 0 |
ÚP v Novém Jičíně | 27 | 0 | 0 | 27 | 0 | 0 |
ÚP v Opavě | 61 | 0 | 19 | 42 | 0 | 0 |
Celkem | 375 | 0 | 170 | 190 | 13 | 2 |
Olomoucký kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Olomouci | 26 | 0 | 19 | 6 | 1 | 0 |
ÚP v Jeseníku | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Přerově | 12 | 0 | 2 | 10 | 0 | 0 |
ÚP v Prostějově | 19 | 0 | 9 | 10 | 0 | 0 |
ÚP v Šumperku | 22 | 2 | 19 | 0 | 1 | 0 |
Celkem | 80 | 2 | 50 | 26 | 2 | 0 |
Pardubický kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Pardubicích | 6 | 0 | 6 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Chrudimi | 7 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 |
ÚP ve Svitavách | 6 | 0 | 0 | 6 | 0 | 0 |
ÚP v Ústí nad Orlicí | 33 | 0 | 1 | 32 | 0 | 0 |
Celkem | 52 | 0 | 9 | 43 | 0 | 0 |
Plzeňský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP Plzeň-jih | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
ÚP v Plzni | 125 | 6 | 57 | 61 | 1 | 0 |
ÚP Plzeň-sever | 14 | 0 | 0 | 14 | 0 | 0 |
ÚP v Domažlicích | 15 | 1 | 1 | 13 | 0 | 0 |
ÚP v Klatovech | 24 | 5 | 6 | 12 | 1 | 0 |
ÚP v Rokycanech | 16 | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 |
ÚP v Tachově | 22 | 4 | 4 | 13 | 1 | 0 |
Celkem | 219 | 16 | 68 | 132 | 3 | 0 |
Středočeský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP Praha-východ | 4 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 |
ÚP Praha-západ | 6 | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 |
ÚP v Berouně | 53 | 2 | 14 | 34 | 3 | 0 |
ÚP v Benešově | 34 | 0 | 2 | 32 | 0 | 0 |
ÚP v Kutné Hoře | 10 | 0 | 3 | 7 | 0 | 0 |
ÚP v Kladně | 12 | 0 | 12 | 0 | 0 | 0 |
ÚP v Kolíně | 27 | 0 | 14 | 9 | 4 | 0 |
ÚP v Mladé Boleslavi | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 |
ÚP v Mělníku | 20 | 0 | 19 | 1 | 0 | 0 |
ÚP v Nymburku | 34 | 0 | 33 | 1 | 0 | 0 |
ÚP v Příbrami | 18 | 0 | 12 | 4 | 2 | 0 |
ÚP v Rakovníku | 25 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Celkem | 245 | 2 | 110 | 122 | 11 | 0 |
Ústecký kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Ústí nad Labem | 33 | 0 | 1 | 32 | 0 | 0 |
ÚP v Chomutově | 35 | 5 | 17 | 13 | 0 | 0 |
ÚP v Děčíně | 75 | 0 | 30 | 45 | 0 | 0 |
ÚP v Lounech | 41 | 0 | 8 | 33 | 0 | 0 |
ÚP v Litoměřicích | 66 | 0 | 57 | 9 | 0 | 0 |
ÚP v Mostě | 72 | 2 | 57 | 13 | 0 | 0 |
ÚP v Teplicích | 29 | 7 | 6 | 16 | 0 | 0 |
Celkem | 351 | 14 | 186 | 161 | 0 | 0 |
kraj Vysočina | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP v Jihlavě | 32 | 0 | 1 | 30 | 1 | 0 |
ÚP v Havlíčkově Brodě | 29 | 6 | 11 | 10 | 2 | 0 |
ÚP v Pelhřimově | 8 | 2 | 3 | 3 | 0 | 0 |
ÚP v Třebíči | 14 | 0 | 2 | 12 | 0 | 0 |
ÚP ve Žďáru nad Sázavou | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Celkem | 85 | 8 | 19 | 55 | 3 | 0 |
Zlínský kraj | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Celkem | Veřejná správa | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 26 - 250 zaměstnanců | Soukromý sektor více než 250 zaměstnanců | Státní podnik | |
ÚP ve Zlíně | 24 | 0 | 17 | 7 | 0 | 0 |
ÚP v Kroměříži | 14 | 0 | 4 | 10 | 0 | 0 |
ÚP v Uherském Hradišti | 50 | 0 | 17 | 33 | 0 | 0 |
ÚP ve Vsetíně | 3 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
Celkem | 91 | 0 | 39 | 52 | 0 | 0 |
Charakteristika porušovaných ustanovení
K § 4 odst. 1 a 2:
Ustanovení upravuje rovné zacházení a zákaz diskriminace při uplatňování práva na zaměstnání. Účastníci právních vztahů jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňujícími právo na zaměstnání. Při uplatňování práva na zaměstnání je zakázána přímá i nepřímá diskriminace z důvodů v ustanovení uvedených.
K § 5 písm. e) bod 1 a 2: Nelegální prací se rozumí:
1. pokud fyzická osoba nevykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu na základě pracovněprávního vztahu nebo jiné smlouvy, nejde-li o manžela nebo dítě této fyzické osoby, nebo
2. pokud cizinec nevykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu na základě pracovněprávního vztahu nebo jiné smlouvy, nejde-li o manžela nebo dítě této fyzické osoby, nebo ji vykonává v rozporu s vydaným povolením k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, je-li podle tohoto zákona povolení k zaměstnání vyžadováno.
K § 9b odst. 1 písm. a):
Zdravotnická zařízení jsou povinna za úhradu na žádost úřadu práce nebo lékaře určeného úřadem práce provést vyšetření zdravotního stavu fyzické osoby.
K § 9b odst. 1 písm. b):
Zdravotnická zařízení jsou povinna za úhradu na žádost úřadu práce nebo lékaře určeného úřadem práce zpracovat lékařské podklady, jichž je třeba k posouzení zdravotního stavu fyzické osoby ve vyžádaném rozsahu.
K § 9b odst. 3:
Zdravotnická zařízení jsou povinna plnit výše uvedené povinnosti ve lhůtě určené úřadem práce nebo lékařem uvedeným v odstavci 1, a není-li tato lhůta určena, do 15 kalendářních dnů ode dne, kdy obdržela žádost.
K § 12:
Účastníkům právních vztahů, vznikajících podle tohoto zákona, je zakázáno činit nabídky zaměstnání diskriminačního charakteru, které odporují dobrým mravům, nebo nejsou v souladu s pracovněprávními nebo služebními předpisy. Dále pak zaměstnavatel nesmí při výběru zaměstnanců vyžadovat informace týkající se národnosti, rasového nebo etnického původu, politických postojů, náboženství, filozofického přesvědčení, sexuální orientace, není-li jejich vyžadování v souladu s § 4 odst. 3 a 4, dále informace, které odporují dobrým mravům a osobní údaje, které neslouží k plnění povinností zaměstnavatele stanovených zvláštním právním předpisem.
K § 14 odst. 3 písm. b):
Zaměstnání mohou zprostředkovávat za podmínek stanovených tímto zákonem právnické nebo fyzické osoby, pokud mají povolení ke zprostředkování zaměstnání.
K § 35:
Zaměstnavatel je povinen do 10 kalendářních dnů oznámit příslušnému úřadu práce volná pracovní místa a jejich charakteristiku a neprodleně, nejpozději do 10 kalendářních dnů, oznámit obsazení těchto míst.
K § 58 odst. 2:
Agentury práce mohou provádět zprostředkování zaměstnání na území nebo z území České republiky do zahraničí a ze zahraničí na území České republiky. Mohou je provádět i za úhradu, ta však nemůže být požadována od fyzické osoby, které je zaměstnání zprostředkováváno.
K § 58 odst. 3:
Ve prospěch agentury práce nebo uživatele jsou při zprostředkování zaměstnání za úhradu rovněž zakázány jakékoliv srážky ze mzdy nebo z jiné odměny, poskytované zaměstnanci za vykonanou práci.
K § 66:
Ustanovení určuje podmínky, při jejichž splnění může být fyzická osoba přidělena agenturou práce k uživateli.
K § 78 odst. 7:
Zaměstnavateli zaměstnávajícímu více než 50% osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob. Poskytnutý příspěvek nebo jeho poměrnou část je zaměstnavatel povinen ve stanovené lhůtě odvést do státního rozpočtu, jestliže mu byl na základě nesprávných údajů vyplacen neprávem nebo v nesprávné výši.
K § 80:
Ustanovení ukládá zaměstnavatelům spolupracovat s úřadem práce při zaměstnávání zdravotně postižených osob.
K § 81 odst. 1:
Zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v pracovním poměru jsou povinni zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele. Tento podíl činí 4 %.
K § 81 odst. 3:
Zaměstnavatelé, kteří jsou organizačními složkami státu nebo jsou zřízeni státem, mohou plnit povinný podíl pouze zaměstnáváním těchto osob v pracovním poměru, nebo odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům.
K § 82 odst. 2:
Odvod do státního rozpočtu poukazuje zaměstnavatel do 15. února následujícího roku prostřednictvím příslušného úřadu práce.
K § 83:
Plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, včetně způsobů plnění, je zaměstnavatel povinen do 15. února následujícího roku písemně ohlásit příslušnému úřadu práce.
K § 85 odst. 1:
Na volná pracovní místa, na která nelze z důvodů nezájmu přijmout uchazeče o zaměstnání, mohou zaměstnavatelé získávat zaměstnance ze zahraničí pouze na základě povolení příslušného úřadu práce.
K § 87:
Nastoupí-li do zaměstnání občan Evropské unie nebo cizinec, pro kterého se nevyžaduje povolení k zaměstnání, je zaměstnavatel nebo právnická nebo fyzická osoba, ke které jsou tyto fyzické osoby svým zaměstnavatelem vyslány na základě smlouvy k výkonu práce, povinen o této skutečnosti písemně informovat příslušný úřad práce nejpozději v den nástupu těchto osob k výkonu práce.
K § 88:
Zaměstnavatel je povinen nejpozději do 10 kalendářních dnů písemně informovat příslušný úřad práce, jestliže cizinec, kterému bylo vydáno povolení k zaměstnání, nenastoupil do práce, nebo ukončil zaměstnání před uplynutím doby, na kterou bylo povolení vydáno.
K § 89:
Dle tohoto ustanovení může být cizinec přijat do zaměstnání a zaměstnáván jen tehdy, má-li platné povolení k zaměstnání a platné povolení k pobytu na území České republiky, pokud tento zákon nestanoví jinak.
K § 93 odst. 1:
Cizinec, vyjma cizince uvedeného v § 97, může být vyslán k výkonu práce mimo místo výkonu práce uvedené v povolení k zaměstnání na dobu delší než 30 kalendářních dnů, pokud mu bylo vydáno povolení k zaměstnání úřadem práce příslušným podle nového místa výkonu práce cizince.
K § 93 odst. 2:
Vyslání cizince k výkonu práce mimo místo výkonu práce uvedené v povolení k zaměstnání v rozsahu 7 až 30 kalendářních dnů a vyslání cizince uvedeného v § 97 na dobu delší než 30 kalendářních dnů je zaměstnavatel povinen předem písemně oznámit úřadu práce příslušnému podle nového místa výkonu práce cizince.
K § 95 odst. 1:
Povolení k zaměstnání se vyžaduje i v případě, má-li být cizinec, jehož zaměstnavatelem je zahraniční subjekt, svým zaměstnavatelem na základě smlouvy s českou právnickou nebo fyzickou osobou vyslán k výkonu práce na území České republiky.
K § 95 odst. 2:
Před uzavřením smlouvy, na jejímž základě dojde k vyslání cizinců k výkonu práce na území České republiky, je tuzemská právnická nebo fyzická osoba povinna projednat s příslušným úřadem práce zejména počty a profese vysílaných zaměstnanců a dobu jejich vyslání.
K § 95 odst. 3:
Žádost o vydání povolení k zaměstnání pro vysílané cizince podává právnická nebo fyzická osoba, k níž bude cizinec vyslán k výkonu práce na území České republiky. Tato osoba je odpovědna za to, že cizinci mají platná povolení k zaměstnání a povolení k pobytu po celou dobu jejich vyslání zahraničním zaměstnavatelem.
K § 96:
Povolení k zaměstnání se vyžaduje i v případě, že cizinec bude zaměstnán v příhraniční oblasti České republiky nebo je sezónním zaměstnancem.
K § 102 odst. 2:
Zaměstnavatel je povinen vést evidenci občanů Evropské unie a všech cizinců, které zaměstnává nebo kteří jsou k němu vysláni k výkonu práce zahraničním zaměstnavatelem.
K § 19 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole:
Fyzické osobě, která způsobila, že kontrolovaná osoba nesplnila povinnost podle § 14 tohoto zákona, tj neposkytla součinnost, či nevytvořila základní podmínky k provedení kontroly, může kontrolní orgán uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč.
Diskriminace - rozčlenění diskriminačních znaků za 1. pololetí roku 2007
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti | Diskriminační znak: | Počet případů celkem | Z toho diskriminace | |||
---|---|---|---|---|---|---|
přímá ženy | nepřímá ženy | přímá muži | nepřímá muži | |||
§ 4 odst. 1 | nerovné zacházení | 33 | 4 | 17 | 1 | 11 |
§ 4 odst. 2 | pohlaví | 12 | 2 | 0 | 8 | 2 |
sexuální orientace | 1 | - | - | 1 | - | |
rasový nebo etnický původ | 1 | - | - | 1 | - | |
národnost | - | - | - | - | - | |
státní občanství | - | - | - | - | - | |
sociální původ | - | - | - | - | - | |
rod | - | - | - | - | - | |
jazyk | - | - | - | - | - | |
zdravotní stav | - | - | - | - | - | |
věk | 33 | 3 | 16 | 3 | 11 | |
náboženství či víra | - | - | - | - | - | |
majetek | - | - | - | - | - | |
manželský a rodinný stav nebo povinnosti k rodině | - | - | - | - | - | |
politické či jiné smýšlení | - | - | - | - | - | |
členství a činnost v politických stranách nebo politických hnutích | - | - | - | - | - | |
členství a činnost v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů | - | - | - | - | - | |
celkem § 4 odst. 2 | 47 | 5 | 16 | 13 | 13 | |
§ 4 odst. 9 | obtěžování z důvodu pohlaví | - | - | - | - | - |
obtěžování z důvodu sexuální orientace | - | - | - | - | - | |
obtěžování z důvodu rasového nebo etnického původu | - | - | - | - | - | |
obtěžování z důvodu zdravotního postižení | - | - | - | - | - | |
obtěžování z důvodu věku | - | - | - | - | - | |
obtěžování z důvodu náboženství či víry | - | - | - | - | - | |
sexuální obtěžování | - | - | - | - | - | |
celkem § 4 odst. 9 | - | - | - | - | - | |
Celkem § 4 odst. 1, odst. 2 a odst. 9 | 80 | 9 | 33 | 14 | 24 | |
§ 12 odst. 1 písm. a) | pohlaví | 7 | 1 | 2 | 4 | 0 |
sexuální orientace | ||||||
rasový nebo etnický původ | ||||||
národnost | ||||||
státní občanství | ||||||
sociální původ | ||||||
rod | ||||||
jazyk | ||||||
zdravotní stav | ||||||
věk | 45 | 8 | 20 | 4 | 13 | |
náboženství či víra | ||||||
majetek | ||||||
manželský a rodinný stav nebo povinnosti k rodině | ||||||
politické či jiné smýšlení | ||||||
členství a činnost v politických stranách nebo politických hnutích | ||||||
členství a činnost v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů | ||||||
Celkem § 12 | 52 | 9 | 22 | 8 | 13 | |
Zákon o zaměstnanosti celkem | 132 | 18 | 55 | 22 | 37 |
Pro porovnání uvádíme celkové údaje za jednotlivá pololetí
Diskriminace | 1. pololetí. 2005 | 2. pololetí 2005 | 1. pololetí 2006 | 2. pololetí 2006 | 1. pololetí 2007 |
---|---|---|---|---|---|
Přímá | 29 | 68 | 143 | 40 | 40 |
Nepřímá | 7 | 2 | 3 | 21 | 92 |
Celkem | 36 | 70 | 146 | 61 | 132 |
Diskriminace | 1. pololetí 2005 | 2. pololetí 2005 | 1. pololetí 2006 | 2. pololetí 2006 | 1. pololetí 2007 |
---|---|---|---|---|---|
Muži | 17 | 48 | 65 | 28 | 59 |
Ženy | 19 | 22 | 81 | 33 | 73 |
Celkem | 36 | 70 | 146 | 61 | 132 |
Základní údaje o provedených kontrolách porušování zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů
Popis | celkem | Soukromý sektor do 25 zaměstnanců | Soukromý sektor 25-250 zaměstnanců | Soukromý sektor 251 a více zaměstnanců | Státní podnik |
---|---|---|---|---|---|
Počet provedených kontrol zákona o insolvenci | 13 | 6 | 7 | 0 | 0 |
Počet uložených pokut | 19 | 16 | 3 | 0 | 0 |
Celková částka uložených pokut za porušování zákona č, 118/2000 Sb. | 290 000 | 175 000 | 115 000 | 0 | 0 |
Počet porušení § 7 | 34 | 32 | 2 | 0 | 0 |
Počet porušení § 12 | 23 | 22 | 1 | 0 | 0 |
Počet porušení § 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Počet fyzických osob, kterým byla uložena pořádková pokuta podle § 19 zákona o státní kontrole | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kontroly dodržování zákona o insolvenci
Porušení ustanovení zákona č. 118/2000 Sb. | § 7 | § 12 | § 13 | Celkem |
---|---|---|---|---|
Počet porušení 1. pololetí 2005 | 1 | 1 | 0 | 2 |
Počet porušení 2. pololetí 2005 | 42 | 15 | 0 | 57 |
Počet porušení 1. pololetí 2006 | 41 | 32 | 1 | 74 |
Počet porušení 2. pololetí 2006 | 28 | 39 | 0 | 67 |
Počet porušení 1. pololetí 2007 | 34 | 23 | 0 | 57 |
Jak je zřejmé z uvedených údajů, porušování zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele není příliš časté.
Kontrola čerpání státní sociální podpory
Státní sociální podporou se podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, stát podílí na krytí nákladů na výživu a ostatní základní osobní potřeby dětí a rodin a poskytuje ji i při některých dalších sociálních situacích. Státní sociální podpora se ve stanovených případech poskytuje v závislosti na výši příjmu formou:
- přídavku na dítě – §17,
- sociálního příplatku – § 20,
- příspěvku na bydlení – § 24.
Stát poskytuje i další dávky, které nejsou závislé na výši příjmu a to:
- rodičovský příspěvek – § 30 – § 31,
- zaopatřovací příspěvek – § 33,
- dávky pěstounské péče – § 36,
- porodné – § 44,
- pohřebné – § 47.
Orgány státní sociální podpory posuzují, zda jsou u oprávněných osob naplněny zákonné podmínky pro výplatu příslušné dávky před jejím vyplácením, v jeho průběhu i po ukončení vyplácení, tj vždy kontrolují, zda jim vznikl, eventuálně zda trvá nárok na tuto dávku.
Rozbor porušení ustanovení zákona o státní sociální podpoře z pohledu počtu zjištěných porušení a výše přeplatků za 1. pololetí roku 2007
Porušení ust. zák. č. 117/1995 Sb., | § 19 | § 20 | § 24 | § 30 a § 31 | § 36–§ 43 | § 45 | § 47 | Celkem § 19–§ 47 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet zjištěných porušení za 2. pololetí 2005 | 4 694 | 4 000 | 2 666 | 6 788 | 260 | 1 | 0 | 13 209 |
Výše vyčíslených přeplatků v Kč za 2. pololetí 2005 | 6 541 948 | 5 852 460 | 4 259 252 | 10 525 441 | 574 283 | 8 600 | 0 | 27 761 984 |
Počet zjištěných porušení za 1. pololetí 2006 | 6 308 | 4 666 | 3 687 | 2 421 | 82 | 2 | 2 | 17 168 |
Výše vyčíslených přeplatků v Kč za 1. pololetí 2006 | 9 041 346 | 8 117 263 | 5 510 947 | 13 467 445 | 600 642 | 17 050 | 6 288 | 37 178 462 |
Počet zjištěných porušení za 2. pololetí 2006 | 8 040 | 4 758 | 3 449 | 1 168 | 48 | 0 | 2 | 17 465 |
Výše vyčíslených přeplatků v Kč za 2. pololetí 2006 | 10 516 045 | 7 996 605 | 5 748 693 | 11 766 912 | 259 443 | 0 | 10 000 | 36 220 167 |
Počet zjištěných porušení za 1. pololetí 2007 | 7 633 | 4 996 | 3 306 | 1 748 | 83 | 1 | 3 | 17 770 |
Výše vyčíslených přeplatků v Kč za 1. pololetí 2007 | 13 193 644 | 9 211 095 | 5 593 989 | 16 933 741 | 382 245 | 17 500 | 15 000 | 45 347 054 |
V souvislosti s poskytováním údajů potřebných pro přiznání nároků na státní sociální podporu se zkoumají nejen údaje poskytované občany – žadateli o podporu, ale orgány státní sociální podpory mají právo přezkoumat i správnost a úplnost podkladů předložených právnickými a fyzickými osobami.
Porušování odpovědnosti fyzických nebo právnických osob při sdělování údajů potřebných pro účely dávek
Počet zjištěných porušení § 63a | Výše vyčíslených přeplatků v Kč | Výše uložených pořádkových pokut dle § 65 odst. 3 v Kč | Výše uložených pokut dle § 65 odst. 4 v Kč | |
---|---|---|---|---|
Za 2. pololetí 2005 | 1682 | 1 560 222 | 0 | 108 300 |
Za 1. pololetí 2006 | 1 414 | 430 723 | 2 000 | 24 000 |
Za 2. pololetí 2006 | 1 179 | 434 340 | 0 | Zrušeno zákonem č. 113/2006 Sb. |
Za 1. pololetí 2007 | 1 247 | 354 467 | 0 |
Kontrola využívání nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a dalších forem podpory zaměstnanosti
Dohody uzavřené k nástrojům APZ
Dohody uzavřené k nástrojům APZ | Rekvalifikace | Veřejně prospěšné práce | Společensky účelná pracovní místa | Překlenovací příspěvek | Příspěvek na dopravu zaměstnanců | Příspěvek na zapracován | Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program | Celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet kontr. dohod ke konci 1. pololetí 2006 | 1 086 | 1 070 | 4 628 | 158 | 5 | 17 | 0 | 6 962 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 1. pololetí 2006 | 38 | 82 | 369 | 2 | 0 | 2 | 0 | 493 |
Počet kontr. dohod ke konci 2. pololetí 2006 | 1 123 | 991 | 3 411 | 131 | 12 | 10 | 1 | 5 679 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 2. pololetí 2006 | 101 | 105 | 359 | 1 | 3 | 0 | 0 | 569 |
Počet kontr. dohod ke konci 1. pololetí 2007 | 1 064 | 634 | 3 146 | 178 | 9 | 21 | 0 | 5 052 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 1. pololetí 2007 | 49 | 40 | 183 | 1 | 0 | 10 | 0 | 283 |
Další formy podpory zaměstnanosti
Další formy podpory zaměstnanosti – příspěvky na | Vytvoření chráněného pracovního místa | Vytvoření chráněné pracovní dílny | Podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením | Úhradu provozních nákladů chráněného pracovního místa a chráněné pracovní dílny | Celkem |
---|---|---|---|---|---|
Počet kontr. dohod ke konci 1. pololetí 2006 | 64 | 57 | 290 | 216 | 627 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 1. pololetí 2006 | 2 | 2 | 19 | 14 | 37 |
Počet kontr. dohod ke konci 2. pololetí 2006 | 107 | 84 | 334 | 146 | 671 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 2. pololetí 2006 | 10 | 3 | 46 | 5 | 64 |
Počet kontr. dohod ke konci 1. pololetí 2007 | 76 | 55 | 511 | 137 | 779 |
Počet zjištěných porušení podmínek dohod za 1. pololetí 2007 | 5 | 4 | 77 | 18 | 104 |
Součástí státní politiky zaměstnanosti je podpora zřizování nových pracovních míst poskytováním příspěvků jak zaměstnavatelům, tak i uchazečům samotným při jejich zaměstnávání.
Kontroly v této oblasti jsou před uzavíráním dále vyjmenovaných smluv prováděny pracovníky trhu práce, jednotlivých úřadů práce. V průběhu plnění a po ukončení uzavřených smluv je kontrola prováděna pracovníky kontrolních oddělení.Kontroly jsou prováděny podle zákona č.320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě.
Jedná se zejména o následující nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, definované v zákoně č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti:
Rekvalifikace – § 108 – § 110
Rekvalifikace se uskutečňuje na základě smlouvy mezi úřadem práce a uchazečem o zaměstnání nebo zájemcem o zaměstnání. Za účastníka rekvalifikace hradí úřad práce náklady rekvalifikace a může mu uhradit prokázané nutné náklady spojené s rekvalifikací (stravné, jízdné, nocležné, pojištění).
Veřejně prospěšné práce – § 112
Veřejně prospěšné práce jsou časově omezené pracovní příležitosti vytvořené především pro obtížně umístitelné a dlouhodobě nezaměstnané uchazeče evidované úřadem práce. Tato místa vytváří zaměstnavatel na základě písemné smlouvy s úřadem práce ke krátkodobému pracovnímu umístění uchazeče o zaměstnání. Finanční příspěvek je poskytován na úhradu mzdových nákladů zaměstnance.
Společensky účelná pracovní místa – § 113
Těmi se rozumí:
- nové pracovní místo, které zaměstnavatel nově zřizuje, nebo
- na základě písemné smlouvy s úřadem práce vyhrazené pracovní místo, obsazované uchazeči evidovanými ÚP, kterým nelze zajistit jiným způsobem pracovní uplatnění.
Příspěvek na společensky účelné pracovní místo, které zaměstnavatel nově zřizuje a které bude obsazovat uchazeči o zaměstnání po dobu sjednanou v dohodě, může být poskytnut například jako návratný, nebo na úhradu úroků z úvěrů, či jinak účelově vázaný.
Příspěvek na společensky účelné pracovní místo, které zaměstnavatel vyhradil pro konkrétního uchazeče o zaměstnání, se poskytuje formou částečné nebo plné úhrady vyplacených mzdových nákladů na tohoto zaměstnance, včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance.
Společensky účelným pracovním místem je také nově zřízené pracovní místo pro uchazeče o zaměstnání evidovaného úřadem práce, který začne vykonávat samostatnou výdělečnou činnost. Na základě písemné smlouvy může úřad práce na tato místa poskytnout příspěvek.
Překlenovací příspěvek – § 114
Jde o příspěvek, který může úřad práce poskytnout osobě, která ve smyslu předchozího odstavce zahajuje výkon samostatné výdělečné činnosti.
Příspěvek na dopravu zaměstnanců – § 115
Tento příspěvek může úřad práce poskytnout zaměstnavateli, který zajistí každodenní dopravu svých zaměstnanců do a ze zaměstnání v případech, kdy hromadnými dopravními prostředky prokazatelně není doprava provozována vůbec nebo v rozsahu odpovídajícím potřebám zaměstnavatele. Příspěvek může být poskytnut i v případě, kdy zaměstnavatel zajišťuje dopravu svých zaměstnanců s těžším zdravotním postižením, kteří vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemohou využít dopravu hromadnými dopravními prostředky.
Příspěvek na zapracování – § 116
Jde o příspěvek, který může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě smlouvy, v níž se zaměstnavatel zaváže přijmout do pracovního poměru uchazeče o zaměstnání, kterému je při zprostředkování zaměstnání věnována zvýšená péče.
Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program – § 117
Příspěvek lze úřadem práce poskytnout zaměstnavateli, který přechází na nový výrobní program a nemůže pro své zaměstnance zabezpečit práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby.
Další formy podpory zaměstnanosti:
Příspěvek na vytvoření chráněného pracovního místa – § 75
Chráněné pracovní místo je pracovní místo vytvořené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce. Příspěvek na vytvoření takového místa může činit maximálně osminásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně dvanáctinásobek průměrné mzdy.
Vytváří-li zaměstnavatel na základě jedné dohody s úřadem práce 10 a více chráněných pracovních míst, může příspěvek na vytvoření jednoho chráněného pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením činit maximálně desetinásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně čtrnáctinásobek výše uvedené průměrné mzdy.
Příspěvek na vytvoření chráněné pracovní dílny – § 76
Chráněná pracovní dílna je pracoviště zaměstnavatele, vymezené na základě dohody s úřadem práce a přizpůsobené pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením, kde je v průměrném ročním přepočteném počtu zaměstnáno nejméně 60% těchto zaměstnanců. Příspěvek na vytvoření chráněné pracovní dílny může maximálně činit osminásobek průměrné mzdy v národním hospodářství na každé pracovní místo v chráněné pracovní dílně vytvořené pro osobu se zdravotním postižením a dvanáctinásobek této mzdy na pracovní místo pro osobu s těžším zdravotním postižením.
Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením – § 78
Zaměstnavateli zaměstnávajícímu více než 50% osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob. Výše příspěvku činí měsíčně 0,66 násobku průměrné měsíční mzdy za každou zaměstnanou osobu s těžším zdravotním postižením a 0,33 násobku průměrné měsíční mzdy za každou jinou zaměstnanou osobu se zdravotním postižením.
Příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů chráněného pracovního místa a chráněné pracovní dílny – § 75, § 76
Úřad práce může na základě písemné dohody se zaměstnavatelem nebo s osobou se zdravotním postižením, která se rozhodne vykonávat samostatnou výdělečnou činnost, poskytnout i příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů na chráněné pracovní místo obsazené osobou se zdravotním postižením; roční výše příspěvku může činit maximálně trojnásobek průměrné mzdy.
Taktéž je možné na základě dohody poskytnout zaměstnavateli i příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů chráněné pracovní dílny. Výše tohoto příspěvku může činit maximálně čtyřnásobek průměrné mzdy.
Úřady práce běžně kontrolují určené podmínky, jejichž splnění je nezbytné pro uzavření a naplňování smluv před jejich uzavřením, v průběhu i po skončení smluvního vztahu, způsobem výše uvedeným.
Jak vyplývá z tabulky, ilustrující kontrolní činnost úřadů práce v této oblasti, v roce 2007, byly nejčastěji v 728 případech porušovány podmínky dohod uzavřených za účelem vytvoření společensky účelných pracovních míst. U dalších forem podpory zaměstnanosti nejčastěji dochází k porušení podmínek, za nichž byl poskytnut příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením a to ve 14 případech.
Nedodržení podmínek poskytnutí příspěvku nebo nevrácení příspěvku ve stanoveném termínu je porušením rozpočtové kázně ve smyslu § 44 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla). Fyzická osoba nebo právnická osoba, která porušila rozpočtovou kázeň, je povinna ve smyslu § 44a tohoto zákona provést prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu odvod za porušení rozpočtové kázně.
Kontroly čerpání prostředků na realizaci projektů financovaných z ESF
Počet kontrol realizovaných projektů v grantových schématech (dále GS) ESF v jednotlivých pololetích let 2006 a 2007, prováděné kontrolními orgány pověřených úřadů práce.
Pověřený úřad práce | Celkový počet realizovaných projektů v GS v roce 2006 | Počet provedených kontrol 1. pol. 2006 | Počet provedených kontrol 2. pol. 2006 | Celkový počet realizovaných projektů v GS v 1. pol. 2007 | Počet provedených kontrol 1. pol. 2007 |
---|---|---|---|---|---|
Úřad práce hl. města Prahy | 114 | 3 | 3 | 135 | 3 |
Úřad práce v Příbrami | 77 | 21 | 24 | 79 | 5 |
Úřad práce v Českých Budějovicích | 58 | 13 | 22 | 88 | 6 |
Úřad práce v Plzni | 31 | 17 | 17 | 33 | 3 |
Úřad práce v Karlových Varech | 20 | 7 | 11 | 28 | 2 |
Úřad práce v Ústí nad Labem | 94 | 29 | 37 | 93 | 6 |
Úřad práce v Liberci | 35 | 12 | 34 | 33 | 4 |
Úřad práce v Hradci Králové | 54 | 22 | 32 | 53 | 5 |
Úřad práce v Pardubicích | 47 | 21 | 28 | 47 | 6 |
Úřad práce v Jihlavě | 43 | 20 | 43 | 43 | 9 |
Úřad práce Brno-město | 76 | 17 | 29 | 76 | 8 |
Úřad práce v Olomouci | 47 | 12 | 27 | 48 | 4 |
Úřad práce v Ostravě | 74 | 8 | 26 | 81 | 5 |
Úřad práce ve Zlíně | 42 | 16 | 18 | 44 | 3 |
Celkem | 812 | 218 | 341 | 849 | 69 |
Kontroly čerpání prostředků na realizaci projektů financovaných z ESF v rámci Jednotného programového dokumentu pro cíl 3, zaměřeného na hl. m. Prahu a Operativního programu rozvoje lidských zdrojů, zaměřeného na ČR kromě území hl. m. Prahy, prováděné kontrolními orgány pověřených úřadů práce jsou dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, realizovány formou fyzické kontroly (kontroly na místě) u příjemců podpory – konečných uživatelů tj. kontrovaných osob.
Kontroly na místě by měly být provedeny u všech projektů alespoň jednou za dobu trvání projektu. Pokud není možné z důvodu velkého množství projektů provést kontrolu na místě u všech projektů, jsou projekty ke kontrole na místě vybírány na základě metody výběru vzorku projektů.
Resumé:
Kontrola dodržování zákona o zaměstnanosti
Ze získaných údajů je zřejmé, že ve sledovaném období nejčastěji docházelo k porušování pracovněprávních předpisů zaměstnavateli, kteří mají 26 – 250 zaměstnanců.
Podle poznatků MPSV – SSZ i úřadů práce z kontrolní činnosti za sledované období prokazuje, že nejčastějším porušováním zákona o zaměstnanosti je nedodržování těch ustanovení zákona o zaměstnanosti, které zaměstnavatelům ukládají povinnosti při zaměstnávání, či lépe nezaměstnávání osob se zdravotním postižením a dodržování jejich počtu ve výši povinného podílu.
V celkovém počtu zjištěných porušení zákona o zaměstnanosti hraje nemalou úlohu nelegální zaměstnávání. Zjištěná porušení jsou jen malým zlomkem toho, co se děje ve skutečnosti. Je zřejmé, že jeho podstatná část, ať už jde o cizince či ne, probíhá prostřednictvím zprostředkovatelen práce, formou dočasného přidělení k výkonu práce pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu.
V současné době existuje na českém trhu práce více než 1.800 zprostředkovatelen práce. Většina těch větších je sdružena v Asociaci poskytovatelů personálních služeb a spolupracuje s MPSV se snahou tento segment trhu práce zpřehlednit.
Změna kontrolních kompetencí úřadů práce v oblasti agenturního zaměstnávání vede k tomu, že úřad práce sice může zkontrolovat, zda má zprostředkovatelna povolení MPSV k výkonu této činnosti, ale již nemůže kontrolovat pracovní podmínky jejích zaměstnanců, protože to je již v kompetenci Inspektorátů práce.
Zprostředkovatelny svoji jedinou povinnost, tj podat MPSV jednou ročně přehled o své činnosti ve smyslu ve smyslu § 59 zákona o zaměstnanosti, v drtivé většině neplní.
Zákon o zaměstnanosti v § 14 konstatuje, že úřady práce a zprostředkovatelny práce spolupracují při řešení situace na trhu práce. Splnit požadavek spolupráce je velmi obtížné, připadá-li na 77 úřadů práce 1867 agentur, tedy v průměru 24 agentur na jeden úřad.
Dalším problémem souvisejícím s nelegálním zaměstnáváním je to, že zaměstnavatelé nevedou průkaznou evidenci pracovní doby (v souvislosti s dohodami o provedení práce, které nemusí mít písemnou podobu). Vzhledem k tomu, že v této oblasti úřady práce ztratily kontrolní kompetenci a Inspektoráty práce tuto agendu nekontrolují v potřebném rozsahu, dochází zde v důsledku nárůstu počtu těchto dohod k obtížnému, nebo dokonce nemožnému dokazování nelegální práce.
Diskriminace
Z porovnání doposud získaných údajů je zřejmé, že úroveň prokázané diskriminace se příliš nemění. Navíc je prokázání porušování antidiskriminačních ustanovení zákona o zaměstnanosti obtížnější, než u zákoníku práce nebo zákona o mzdě. Údaje získané za 1. pololetí 2007 prokázaly, že byla zjištěna diskriminace žen v 55% a mužů v 45% případů. Pokud jde o rozlišení diskriminace přímé a nepřímé, k první došlo ve 30%, ke druhé v 70% zjištěných případů.
Kontrola čerpání státní sociální podpory
Údaje o kontrole čerpání státní sociální podpory svědčí o tom, že této oblasti věnují úřady práce velkou pozornost a že díky jejich kontrolní činnosti se daří ve značné míře zamezit neoprávněnému čerpání státní sociální podpory.
Kontrola využívání nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti
Změna kompetencí v oblasti kontroly a takto vytvořený prostor umožňuje úřadům práce věnovat větší pozornost kontrole nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a dodržování podmínek dohod uzavíraných zaměstnavateli, případně dalšími subjekty.
Kontrola čerpání prostředků na realizaci projektů financovaných z ESF
O provedených kontrolách a jejich výsledcích v pravidelných čtvrtletních intervalech předkládá informaci Odbor implementace programů ESF.
Poslední aktualizace: 5.12.2007