Cesta k dokumentu: Domovská stránka » Ministerstvo práce a sociálních věcí » Média a veřejnost » Napsali o nás » Ostatní články - Archiv » Rok 2015 » Duben:

Útoků na pracovníky úřadů práce přibývá. Letos jich bylo už 58 (deník.cz)

"Agresivita klientů negativně působí na ostatní a dopad jejich jednání na pracovní podmínky a prostředí je opravdu značný. Řada jiných klientů, například maminky s malými dětmi, pak má strach na úřad přijít," uvedla tisková mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková.

Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR.

Mezi hlavní důvody napadení patří nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, s jejich výší či jejich nevyplacením v hotovosti, nepřiznáním dávky či podpory v nezaměstnanosti, vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání nebo neochota doložit podklady nutné pro správní řízení. Čím dál více se na zhoršující situaci podepisují také alkohol a drogy. Nejčastějšími terči slovního a fyzického napadání ze strany klientů jsou pracovníci hmotné nouze. Dochází k nim ale i v oblasti zaměstnanosti a státní sociální podpory. Z 99 % působí na těchto postech ženy.

„V poslední době bohužel roste počet případů fyzického napadení našich zaměstnanců. V této souvislosti bych chtěl upozornit na to, že ÚP ČR musí při posuzování žádostí o přiznání dávek postupovat podle zákona a agresivní chování některých klientů to nezmění. Navíc – lidé, kteří úředníka napadnou, by si měli uvědomit, že jim může hrozit i vězení," upozorňuje ředitel Referátu bezpečnosti Generálního ředitelství ÚP ČR Zdeněk März.

Úřad práce spolupracuje s policií, která je většinou na místě do pěti až deseti minut. Agresivního klienta si policisté většinou odvedou na služebnu, několikrát už Úřad práce musel podat trestní oznámení. Jedním z případů, které nakonec skončily u soudu, bylo napadení úřednice na referátu nepojistných sociálních dávek. Klientka dotyčnou nejdříve slovně urážela a jak se stupňoval její vztek a agresivita, začala jí vyhrožovat zabitím. Jelikož se dopustila přečinu výtržnictví a vyhrožovaní, rozhodl soud o udělení pětiměsíčního trestu odnětí svobody s odkladem na 15 měsíců.

Napadení pěstmi i kopanci

U soudu skončila také klientka, která přišla podat žádost o příspěvek na živobytí a domáhala se zpětného data na podacím razítku, i když teprve přebírala tiskopisy. Chtěla také půjčku a začala vulgárně napadat tamější úřednice. Podle mluvčí ÚP pak dvě úřednice fyzicky napadla pěstmi a kopanci. Policie ji obvinila z násilí proti úřední osobě a z přečinu výtržnictví. K zajištění bezpečnosti svých zaměstnanců používá Úřad práce například přepážková skla, navzájem propojené místnosti, SOS tlačítka, bezpečnostní kamery, pepřové spreje, ostrahu nebo pravidelné návštěvy městské a státní policie. V kancelářích by také mělo být více lidí. Zaměstnanci se účastní pravidelných školení, aby věděli, jak jednat s klienty v konkrétní situaci.

Klient se podřezal

Klient hmotné nouze nejprve telefonicky zjišťoval, jestli mu ÚP ČR už odeslal příspěvek na živobytí. Protože ale předtím nedoložil potřebné (nikoli nesmyslné, jak pán tvrdil) dokumenty, sdělila mu referentka, že dávku úřad vyplatit nemůže. V tu chvíli začal vyhrožovat mj. i tím, že přijde na kontaktní pracoviště a podřeže se. Což nakonec, po dosti hlasitém a agresivním výstupu, na místě udělal, přestože se mu v tom snažil jeden z úředníků zabránit. Zaměstnanci okamžitě zavolali záchrannou službu, republikovou i městskou policii. Referentka, která s tímto klientem jednala, se psychicky zhroutila, stejně jako klientka, která bohužel musela tomuto incidentu přihlížet. Ještě ten den, po propuštění z nemocnice, se přišel klient osobně omluvit ředitelce kontaktního pracoviště ÚP ČR. (Úřad práce ČR)

Zdroj: denik.cz

Autor: tiskové oddělení
Poslední aktualizace: 8.4.2015

Nastavení zobrazení:

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Ministerstva práce a sociálních věcí (http://www.mpsv.cz) dne 18.10. 2017 000 20:09.