Cesta k dokumentu: Domovská stránka » Ministerstvo práce a sociálních věcí » Média a veřejnost » Napsali o nás » Ostatní články » Rok 2014 » Březen:

Michaela Marksová: Rozhovor - Dětské skupiny (ČT 24)

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Mateřské školy praskají ve švech, to není žádná novinka. Novinkou jsou ale takzvané dětské skupiny. Právě ty mají situaci ve školkách zlepšit. A právě tyto skupiny dnes v úvodním projednávání podpořila také Poslanecká sněmovna. Začínají Události, komentáře, dobrý večer. Podle poslanců jde o novou šanci pro rodiče s malými dětmi. Dětské skupiny mají ale také silnou skupinu odpůrců.

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka
Už tak trochu tradiční záběry ze zápisu do školek. Rodiče stojí ve frontě desítky minut, míst je málo. Stejně jako dnes odpoledne v Plzni.

Xenie PEKÁRKOVÁ, matka, Plzeň
Zkouším čtyři přihlášky a budu, budu se modlit k tomu, aby malá byla přijatá do jedný z nich.

redaktor
Mateřské školy v Plzni letos nabízí zhruba 1500 míst, dětí je ale o 700 víc.

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka
Počet rodičů, kteří mají problém s umístěním dětí do školek, roste. Ještě před čtyřmi lety bylo odmítnutých přihlášek necelých 30 tisíc, loňský školní rok už dvakrát tolik. Problémy by měly alespoň částečně řešit právě dětské skupiny. I když zákon ještě neplatí, několik dětských skupin v Česku už funguje. Jedna třeba v rámci žižkovské základní školy.

Vendula BILYOVÁ, učitelka, ZŠ Havlíčkovo náměstí, Praha
Většinou jsou to děti ze sociálně slabých rodin tady z okolí.

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka
Škola už dlouhé roky provozuje přípravný ročník před nástupem na základní školu. Nápad na vznik skupiny i pro mladší děti vzešel přímo od rodičů.

Irena MEISNEROVÁ, ředitelka, ZŠ Havlíčkovo náměstí, Praha
Rodiče mi sem vodili děti ty pětileté a pořád chtěli, jestli bych neměla místo i pro jejich sourozence, který jsou třeba čtyř a tříleté.

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka
Podle návrhu by v dětské skupině mohlo být až 24 dětí. Zřizovat by je měly firmy, radnice nebo třeba vysoké školy.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To, že tam jsou trošku menší nároky třeba na hygienu, případně na ten vzdělávací proces, je způsobeno zároveň tím, že tato zařízení nemají žádnou dotaci z veřejných zdrojů.

Anna PUTNOVÁ, poslankyně /TOP 09/
Dětské skupiny vytváří nový moderní nástroj pro péči o předškolní děti.

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka
Pokud norma projde, mohla by platit už od nového školního roku. Ministerstvo počítá s tím, že v roce 2015 by v Česku takových skupin, jako je třeba ta žižkovská, mohlo fungovat už více než tisíc. Redakce a Jitka Szászová, Česká televize.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
A prvními hosty jsou Michaela Marksová Tominová, ministryně práce a sociálních věcí, dobrý večer.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
A na druhé straně Jiří Zlatuška, poslanec hnutí ANO, ale především předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, dobrý večer i vám.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Paní ministryně, řekněte mi, vy byste naprosto bez problémů dala svoje dítě do takové školní skupiny?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Určitě. Já mám děti ve věku 7 a 11 let, takže si to docela dobře pamatuji, a vím, jak vypadá ta skupinka nejen ta, co byla v televizi, ale taky dětská skupinka na našem vlastním ministerstvu a vůbec o tom nepochybuji.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Znamená to, že byste to dítě do takové dětské skupiny dala přednostně nebo že by to byla věc, která by byla, kdyby bylo nejhůř a kdybyste se nedostala do školky?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Strašně by záleželo na tom, co mám blíž, jestli školku nebo dětskou skupinu, to si myslím, že by bylo především rozhodující.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pane Zlatuško, pane profesore, vy byste měl problém s tím dát svoje děti do takové dětské skupiny?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Záleží na tom, mezi jakými alternativami bych volil. Pokud bych měl možnost standardního vzdělávání v mateřské školce, tak bych dal do mateřské školky, což v mém případě, já mám dceru 7 let starou nebo mladou, a vozívali jsme jí každý den 20 minut do školky jako takové, takže ani ta vzdálenost není ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Takže kdyby ta možnost byla, tak byste toho pravděpodobně využil.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Ani ta vzdálenost není na překážku, ale školku bych rozhodně preferoval.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Tak, pojďme, dnes v Poslanecké sněmovně zaznívalo mnoho argumentů pro a proti, pojďme si je jeden po druhém probrat. Paní ministryně, jeden z těch argumentů je, že to pomůže rodičům, koneckonců jste to řekla i v úvodu. Není tenhle ten argument ale nebo nepřichází tenhle argument trochu pozdě ve chvíli, kdy jaksi ty nejsilnější ročníky už v tuto chvíli přecházejí do škol?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Podle toho, že pořád máme víc než 50 tisíc nevyřízených žádostí, tak si myslím, že pozdě není. A jinak já samozřejmě obecně také dávám přednost těm veřejným zařízením, ale to nějakým způsobem dobudovat jejich kapacitu bude nejspíš ještě trvat a dětské skupiny nabízejí řešení teď hned, což ti rodiče a jejich děti potřebují.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
A vy si dovedete představit, že ty dětské skupiny začnou fungovat už příští rok, že ten trh, řekněme, bude tak flexibilní?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Dovedu si to představit, protože si myslím, že ta potřeba je tady velká a zřízení té skupiny není tak komplikované. O to právě jde.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Dalším z argumentů, který byl, řekněme, proti tomu a zazněl také v Poslanecké sněmovně dne, bylo to, že přijdou pedagogičtí pracovníci o svoje místa, že přijdou o práci. Vy s tím souhlasíte?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Já si nemyslím, že by přicházeli o práci, protože ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
To dnes zaznělo v Poslanecké sněmovně.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
No ne, ty dětské skupiny rozhodně nebudou nahrazovat školky. Já pevně doufám, že navzdory tomu, že se přijímá tady toto řešení, které je podle mého názoru nouzové, takže paralelně s tím se bude rozšiřovat dostupnost školek, protože předškolní vzdělávání jako takové je nesmírně důležité jako základ toho vzdělávání dalšího. Jestli chceme něco dělat s naším školským systémem, tak musíme investovat do předškolního vzdělávání. To je potvrzeno studiemi a prakticky neexistují seriózní argumenty, které by říkaly, že na tomhle nezáleží.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Když mluvíte o tom vzdělávání, o tom jste také hovořil dnes v Poslanecké sněmovně. Vy jste přímo řekl, že tam je ohroženo to vzdělávání právě v těch jaksi dětských skupinách. Souhlasíte s tím? Myslíte si, že to je prostě věc, která do budoucna bude velmi kritická, to znamená, že ty děti nedostanou to vzdělání v těch dětských skupinách?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Tam, jakási vzdělávací činnost se tam odehrávat bude, není to záležitost, že by to tam vůbec nebylo. Ale v okamžiku, kdy budeme jednak jako společnost a jednak jako politici muset hledat nějaká řešení pro to, abychom našli pro ty děti optimální uspořádání, tak v okamžiku, kdy ulevíme tím, že umožníme tady tuhle tu cestu, která samozřejmě pomůže rodinám, pomůže matkám v tom, aby byly zaměstnány, ale neudělá to řešení, které by bylo optimální, totiž plnohodnotnou předškolní výchovu, která by v sobě kombinovala jak možnosti pro matky být zaměstnány, tak skutečnou přípravu těch dětí pro školu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Paní ministryně, potřebují vlastně děti, řekněme, od toho třetího do pátého věku jaksi intenzivní vzdělávání na to, aby musely notně být ve školkách?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Tak určitě ty děti potřebují nějakým způsobem rozvíjet svoje schopnosti a já si myslím, že vzdělávání, patří to do vzdělávání, podle mého názoru to potřebují děti ještě dříve než před tím třetím rokem, zejména děti z nějakého sociokulturně znevýhodněného prostředí. A je to určitě důležitý prvek, s tím já vůbec nepolemizuji, ale domnívám se, že to, jak je to tam nastaveno, je tam povinnost mít ten plán výchovy a péče, takže ten si myslím, že do velké míry ten vzdělávací plán nahrazuje. A já sama jsem dva takové plány už viděla a musím říct, že proti nim nemohu vůbec nic říct, že si myslím, že jsou dostatečné.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Rozumím tomu tedy správně, že ve výsledku to dítě nebo ten rodič, který dá dítě právě do té dětské skupiny, v zásadě nepozná rozdíl mezi tím, jestli to dítě projde dětskou skupinou a školkou?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Já si myslím, že tohle to je vlastně předčasný dotaz, to abychom úplně ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Rozhodně to není předčasný dotaz.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To abychom úplně srovnali detailně, co ty děti umí po školce, co umí po dětské skupině, jaké to jsou děti, z jakého jsou prostředí, to je na, to je skutečně na zodpovědné výsledky na tak desetiletou studii, abyste ty děti srovnal.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Já tomu rozumím, ale na druhou stranu my tady plánujeme nebo vy tady plánujete určitý projekt a já předpokládám, že tyhle ty otázky budou zodpovězeny právě na začátku, co v zásadě, aby se nestalo, že nakonec třeba ty děti budou znevýhodněné, které půjdou do škol.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Já si, především si uvědomte, vrátíme se na začátek, že tady jsou desítky tisíc dětí, které se nedostanou ani do té školky, tyto děti především jsou znevýhodněné a oproti těm ty v dětských skupinách na tom určitě lépe a říkám, ty detaily, to si myslím, že skoro nemůžeme soudit.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pane profesore, podle vás nehrozí, že tedy nakonec ty děti, které neprojdou tím sítem těch školek a jaksi skončí v těch dětských skupinách budou znevýhodněné z toho vzdělávacího hlediska?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Já s paní ministryní souhlasím, že na tom budou lépe, než kdyby se nedostaly nikam. Ale to, co vidím jako problém, je mimo jiné v tom časovém horizontu, který zmínila. Za 10 let uvidíme. Je známo, že ta předškolní, to předškolní vzdělávání je opravdu důležité, jsou na to longitudinální studie ze světa z různých zemí a v tomto výhrady, které já mám k tomuto konkrétnímu návrhu zákona, je, že tak jak se přebírá od Nečasovy vlády, ta vlastně 22. srpna 2012 rozhodovala mezi v zásadě dvěma variantami. Jedna byla rozšířit spektrum služeb péče o děti prostřednictvím těch dětských skupin, jiná navrhovala rozšíření nabídky služeb prostřednictvím kapacity mateřských škol. Nečasova vláda si zvolila tu první. Myslím si, že to ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
A to byla podle vás chyba.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Podle mě je to chyba, ale ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Taky chyba tohoto současného návrhu.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
A to si samozřejmě nese ten současný návrh. Na druhou stranu v okamžiku, kdy vezmeme vypracování toho celkového návrhu, tak do jisté míry chápu paní ministryni, že prosazuje tady tento a koneckonců za hnutí ANO mohu říct, že když půjde na rozhodování o tom, jestli mít tohle nebo nic, tak se přikloníme k tomu, aby prošlo tady toto po nějakých vhodných úpravách.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Na to, zda děti skutečně potřebují určité vzdělávací penzum, se teď zeptám odborníka, Václava Mertina, dětského psychologa z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, dobrý večer.

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pane doktore, řekněte mi, potřebují skutečně děti před tím šestým rokem spíše vzdělávací program nebo, řekněme, jim stačí určité utužení sociálních dovedností?

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Tak ono v tom předškolním věku, možná i později, nemůžeme přece oddělovat od sebe vzdělání to tradiční od výchovy, takže, a to myslím, že řekla paní ministryně naprosto správně, že vlastně děti se vzdělávají už od narození, takže jako nelze ty aspekty oddělovat a je potřeba věnovat oběma složkám velice intenzivní pozornost, protože, to řekl myslím pan profesor Zlatuška správně a dětská psychologie se k tomu jako přidává, že jakkoliv to předškolní období není fatálně určující, to co bude v dospělém životě, tak je to mnohem významnější než to, co se třeba děje teďka mně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pardon, co se vám teď děje?

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
No, nic se mi neděje, ale jestli se něco učím já, tak to má mnohem menší následky, než když se to učím v tom předškolním věku, takže když se něco zanedbá u mě, tak se už nic celkem neděje, zatímco u dítěte, pokud něco propásneme nebo pokud nevěnujeme tomu dostatečnou pozornost, tak je to mnohem významnější.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Já jsem měl trochu strach, jestli se vám tam něco neděje, když o tom tak hovoříte.

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Naopak, já jsem spokojenej.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Tak to je dobře. Pojďme se vrátit zpátky k tématu. Mě by zajímalo, jestli, když se vrátím k té své původní otázce, jestli v zásadě ta dětská skupina dokáže také připravit ty děti na tu školní docházku kvalitně a dostatečně?

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Tak já si myslím, že bychom neměli jako společnost rezignovat na ty instituce, které máme a které se za těch více než 100 let tedy osvědčily a dobře fungují. Beru tohle, že to je takové opatření z nouze, kde zřejmě ta státní správa a politici vlastně jako selhali a nejsou schopni v krátké době zajistit kvalitní předškolní vzdělávání, výchovu v mateřské škole. Ale jako pokud bychom to chtěli brát jako systémové opatření pro budoucnost, tak bych byl velice zdrženlivý, to se mi moc nezdá.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Říkáte nouze, to znamená, že vy to berete jenom jako přechodné opatření do té doby, než se podaří posílit tu síť mateřských škol.

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Ano, já bych to takhle vnímal, protože říkala paní ministryně asi ta přesná čísla, která já neznám, ale to je, to je potom zoufalství pro ty rodiče, když chodí, já nevím, ve tři hodiny stát, aby se dostali někam do mateřské školy nebo něco takovéhohle. To snad není úplně důstojné, takže myslím si, že je dobře, že se hledá nějaké řešení, ale jako perspektivní to nevidím.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Znamená to, že podle vás politici prostě zaspali? Že nedokázali jaksi odpovědět na tu poptávku společnosti a vytvořit ...

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
No ta přece nevznikla, ta přece nevznikla z měsíce na měsíc, ty demografické trendy, ty jsou známé a politici by je měli znát, a jestli se rušila zařízení nebo včas nezačala zřizovat, tak si myslím, že to je jednoznačně jejich chyba, že to jde na jejich vrub.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Jenom na závěr ještě, kdybych se vrátil zpět k těm skupinám, mě by zajímalo, jestli horší, já nechci říct, nechci použít to slovo horší, ale co je podle vás v uvozovkách horší, když to dítě zůstane doma s matkou, řekněme, do těch šesti let věku, nebo když projde, řekněme, tím sítem právě takové dětské skupiny?

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
No, tak vy jste mně položil takovou trochu pro mě záludnou otázku, protože já samozřejmě preferuju rodinu v celém tom období. A i tu mateřskou školu, které si vážím a pokládám ji za dobrou instituci, tak jí pokládám jako za takovou pomocnou službu té rodině, takže jaksi ty skupiny, na které jsou kladeny menší nároky, pokud jde o vzdělávací požadavky a jiné, tak to samozřejmě nemohu hodnotit úplně jako ideálně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pane doktore, díky za váš a za vaše odpovědi. Na shledanou.

Václav MERTIN, dětský psycholog, katedra psychologie, Filozofická fakulta UK v Praze
Na shledanou.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
My se vrátíme zpátky do studia a do debaty. Paní ministryně, v programovém prohlášení vlády je jasně řečeno, že vy počítáte s tím, vaše vláda, že zavedete poslední rok ve školkách povinný. Souvisí to také nějakým způsobem s tím, s těmi centry, že by vlastně bylo jedno, čím to dítě projde, protože ten poslední rok bude povinný v mateřských školkách, nebo to bude právě poslední rok povinný i pro ta rodinná centra?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To je, to je zajímavá otázka. Já se domnívám, že ten poslední rok by měl především být povinný v mateřských školkách. Zase, já už jsem na začátku řekla, že pro mě ty veřejné mateřské školky, případně jesle, jsou tím, co bysme především měli podporovat, ale jsme v situaci, v jaké jsme, protože ty vlády předtím to velice zanedbaly. Ale i možná z těch kapacitních ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Tak, pardon, já vám nechci skákat do řeči, ale také jste byla jaksi u vlády sociální demokracie.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
No, to už je, to už je ale teda hodně dávno.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Dobrá, ale bylo to v době, kdy jste se na nějakou takovouhle křivku mohli připravit. Ale pojďme se bavit o těch dětských skupinách.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Jestliže, jestliže ale toto uděláme, a já se domnívám, že to opatření je skutečně velice důležité a dobré, tak možná tím zase zaplníme ty kapacity mateřských školek a budeme rádi, že máme aspoň alternativu v dětských skupinách.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Dobrá, a je to tedy řešení v tom případě? Nestane, že potom mateřská školka v zásadě bude takové předškolní zařízení opravdu jenom pro ty pětileté děti, a ten zbytek bude hledat prostor někde v nějakých těch alternativách?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Tak já doufám, že do té doby, v tom horizontu třeba dvou let, se podaří ty kapacity dobudovat a zase opakuji, to, co tady řekl také pan profesor, my se teď bavíme o nějaké doplňkové alternativě, která má řešit tu zoufalou situaci teď a určitě pro ty děti je mnohem prospěšnější být v dětské skupině s plánem výchovy a péče, než být jenom doma s jedním rodičem, což mimochodem já chápu to, co říkal pan kolega Mertin, ale z těch studií, i co dneska citoval tady pan profesor, vyplývá, že pro ty děti, pro jejich rozvoj je mnohem prospěšnější, když tráví aspoň část dní v kolektivu a ne v uvozovkách jenom doma s těmi dospělými rodiči nebo rodičem.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Vy kýváte, to znamená, že s tím souhlasíte. Nicméně já bych se vrátil k té původní otázce, a to je ten povinný poslední rok. Je to podle vás dobrý nápad?

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Tak já si myslím, že je to minimum. Do koaličního programu jsme ho dávali z toho hlediska, že nebylo reálné tam mít větší množství třeba garantované, velice rád bych viděl garantovaná místa od, řekněme, tří let dítěte ve školkách zhruba ve způsobu, jako to mají třeba v Německu. Dnes jsem si shodou okolností po té debatě v Poslanecké sněmovně otevřel New York Times, tam píšou totéž, že se experti shodují v tom, že čím dřív se má začít, tím lépe a týkalo se to amerického státu Long Island, kde zjišťují, že mají velké problémy s dětmi v okamžiku, kdy je nedostanou velice brzy do předškolních zařízení, právě z hlediska části socializační péče, zčásti toho, že se jim dostává přece jenom systematického vzdělávání, ale to není nic proti roli rodiny. Samozřejmě v okamžiku, kdy je dítě část dne ve školce, zbytek musí spolupůsobit rodina, to koneckonců je i v první třídě, když děti posíláme od Marie Terezie do školy, tak nevzdáváme to, abychom jako rodiče působili. Tu někteří lépe, tu někteří hůř.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Ten návrh není jenom o těch dětských skupinách, tam je ještě spousta věcí. Mimo jiné jedna z věcí, která mě zaujala, je tam sleva na dani z příjmu pro toho, kdo využije předškolní zařízení. Mě by zajímalo, paní ministryně, jaké předškolní zařízení? Týká se to soukromé školky nebo i státní školky, popřípadě té dětské skupiny?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To se týká úplně všech. To je tam vyjmenováno.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Takže kdokoliv, kdo dá dítě do předškolního zařízení, bude mít slevu na dani.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Ano.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Jak velká ta sleva bude?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Ono je to, je to až do výše minimální mzdy a upřímně řečeno, je to opatření, které se podobá těm, jaká jsou ve starých členských státech Evropské unie, kdy prostě rodiče jsou zvýhodňováni, jsou nějakým způsobem podporováni v tom, aby dítě do nějakého zařízení umístili.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
A jak se to bude ...

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Vlastně ten stát jim pomáhá.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Jak se to bude vypočítávat? Když říkáte, že je to až do výše minimální mzdy, to znamená, tam bude nějaká, nějaké penzum?

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To je nějaký výpočet podle příjmu rodičů. Ale ještě bych chtěla zdůraznit, že tam není jen toto, že je tam také sleva na dani pro toho zřizovatele na nákladech. To je také důležité.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Tomu rozumím, nicméně mě by zajímalo z pohledu rodičů, to znamená, že to bude muset být rodina, která nemá vysoké příjmy, že to nebude jaksi nároková část.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
To určitě ne.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
To znamená, pokud ta rodina jaksi bude na úrovni nižších příjmů, řekněme, tak bude mít šanci na ty odpočty z daní.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Když to teda, já jsem řekla, že určitě ne, to si myslím, že jsem řekla špatně, já si myslím, že na to bude mít nárok každá rodina. Protože zas takhle, nízkopříjmové rodiny, ty si nemají jaksi od čeho, ty pak neplatí daně, ty si nemají co odečíst, takže naopak by to mělo podpořit spíš ty rodiny se středními příjmy, protože říkám, ty nízkopříjmové, pro ty tohle to vlastně není.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Pane poslanče.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Tohle je obecně problém úlev, které jsou na daních, že oni prospívají vždycky těm spíš výšepříjmovým než těm skutečně nízkopříjmovým. Totéž platí v podpoře studia třeba studentů na vysokých školách, kde se ukazuje, že prostě dávky jsou někdy podstatně účinnější než úlevy na daních pro skupiny lidí, kteří už nemají z čeho si tu úlevu brát, ale chápu, že jsme rozpočtově v takové situaci, že na rozumná opatření prostředky nemáme.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
Paní ministryně, pane poslanče, díky za váš čas, na shledanou.

Michaela MARKSOVÁ TOMINOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/
Na shledanou.

Jiří ZLATUŠKA, poslanec, předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež /ANO/
Na shledanou.

Zdroj: ČT 24

Autor: tiskové oddělení
Poslední aktualizace: 27.3.2014

Nastavení zobrazení:

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Ministerstva práce a sociálních věcí (http://www.mpsv.cz) dne 30.9. 2016 v 10:18.